|
کدخبر: 320775

بازار خودرو / سامانه یکپارچه / فروش خودرو

خودروهای جانبازان اسیر بازار سیاه شد / فروش بنز با ۲ برابر قیمت!

تنها یک روز پس از انتشار اخبار درباره اضافه شدن دو مدل خودروی بنز به سامانه خودروهای وارداتی جانبازان، مشاهده می‌شود که این محصولات با قیمت‌های میلیاردی در سایت‌های ثبت آگهی به فروش می‌رسند. مسیح فرزانه، کارشناس بازار خودرو، توضیح می‌دهد که باید منتظر شد و انتظار داشت قیمت‌های این حواله‌ها به مراتب بیشتر از قبل باشد!

اقتصاد خودروهای جانبازان اسیر بازار سیاه شد / فروش بنز با ۲ برابر قیمت!

چند هفته قبل، سامانه واردات خودرو برای جانبازان به صورت رسمی شروع به فعالیت کرد. این سامانه قرار است برای جانبازان، خودروهایی با قیمت حداکثر ۳۵ هزار یورو وارد کند که به بیش از ۵۰ درصد تخفیف نسبت به قیمت بازار دسترسی پیدا کنند. با این حال، به دلیل محدودیت در تعداد واردات، قطعاً انتظار می‌رود قیمت‌های این خودروها بالا باشد. اما به تازگی، با اضافه شدن دو مدل از خودروهای مرسدس بنز، حواله‌های جانبازان با قیمت‌های چهار میلیارد تومانی را می‌توان در وب‌سایت‌های آگهی یافت.

جانبازان و مجروحان جنگی در تمامی کشورها ارزش و مقام بالایی دارند و به تبع از خودگذشتگی آنان، امتیازاتی هم به این افراد تعلق می‌گیرد؛ اما نکته عجیب اینکه، نرخ فروش حواله‌های بنز تقریباً دو برابر قیمت جهانی مدل مرسدس بنز C۱۸۰  تعیین شده است. بدین ترتیب به نظر می‌رسد اکنون نام جانبازان مورد سوءاستفاده قرار گرفته و قرار است واردات خودرو به کام آنان تمام شود.

پس از اضافه شدن بنز C۱۸۰ و بنز CLA ۱۸۰ به سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی جانبازان، موضوع فروش حواله‌های میلیاردی این خودروها داغ شد. هم‌اکنون حواله خودروهای جانبازی قیمتی معادل ۳.۵ میلیارد تا چهار میلیارد تومان در بازار پیدا کرده‌اند که انتظار می‌رود قیمت آن‌ها بیش از این افزایش یابد.

نکته جالب ماجرا این است که دو مدل وارداتی به ترتیب قیمتی معادل ۳۵ هزار یورو و ۳۷ هزار یورو در بازار جهانی دارند و این یعنی تنها قیمت حواله بنزهای وارداتی در ایران دو برابر ارزش خودروست.

اقدام اشتباه دولت در اجرای طرح واردات خودرو برای جانبازان

مسیح فرزانه، کارشناس بازار خودرو با تأکید بر ایرادات اجرایی در مورد حواله‌های جانبازی، گفت: حدود ۱۲ سال پیش که موضوع واردات خودرو برای جانبازان مطرح شد، قانونی وضع شده بود که طبق آن خودروهای خریداری‌شده تا پنج سال مجوز فروش نداشتند؛ اما در طرح جدید این قانون برداشته شد تا جانبازان بتوانند از سود حاصله برای گذران زندگی و تهیه داروهای مورد نیاز خود استفاده کنند.

وی ادامه داد: در بحث بعد اجتماعی، باز هم در اجرای طرح فوق یک اشتباه از سوی وزارت صمت و سازمان توسعه انجام گرفت که باعث شد تا یک دید منفی نسبت به جانبازان به وجود بیاید. مسئولان می‌توانستند در نام‌گذاری این طرح دقت بیشتری به خرج دهند تا حاشیه‌ها و حساسیت‌های فوق به وجود نیاید. کما اینکه بسیاری از جانبازان کشور در حال حاضر با مشکلاتی همچون تهیه دارو دست‌وپنجه نرم می‌کنند و اغلب آنان شرایط خرید خودروهای وارداتی را ندارند.

این فعال حوزه خودرو اظهار کرد: موضوع دیگری که مطرح می‌شود این است که سیاست‌گذار به اشتباه خودرو را در ایران به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل کرده است. در این دوره هم قاعدتاً واردات خودرو کاملاً انحصاری بوده و هر محدودیتی که در تأمین کالای سرمایه‌ای ایجاد می‌شود، به منزله ایجاد رانت برای یک گروهی خاص خواهد بود.

واردات-خودرو

منتظر قیمت‌های بالاتر برای این حواله‌ها باشید!

فرزانه در مورد روند واردات خودرو برای سال آینده گفت: با بررسی بودجه ۱۴۰۳ می‌توان متوجه شد که انتظار درآمد دولت برای واردات خودرو نسبت به سال ۱۴۰۲ پایین‌تر بوده و بخش قابل توجهی از درآمد، مالیات‌های مربوط به حوزه خودرو و مسکن است. موضوع فوق بیانگر این خواهد بود که احتمالاً روند واردات خودرو در سال آینده حتی بسیار کمتر از وضعیت قطره‌چکانی امسال باشد. در نتیجه ارزش مجوز واردات همین خودروهای محدود جانبازان هم بالاتر می‌رود.

وی ادامه داد: مسئله مهم دیگر قیمت ارز بوده که به نظر می‌رسد سرکوب شده باشد و نرخ ارز واقعی در سطح بازار نیست. در صورتی که این حواله‌ها به سال آینده تعمیم پیدا کند، با توجه به محدودیت آن‌ها و افزایش تورم، احتمال می‌رود که با قیمت بالاتری نیز به فروش برسند.

این کارشناس بازار در مورد مالیات خودروهای لوکس جانبازان هشدار داد: نکته قابل توجه این است که ۲۵ درصد تفاوت قیمت کارخانه و بازار آزاد از سال دوم باید به عنوان مالیات پرداخت شود. این مورد یک بار مالیاتی برای جانبازانی ایجاد می‌کند که خودروهای فوق را خریداری می‌کنند؛ هرچند خودروی خریداری شده را به فرد دیگری بفروشند.

مسیح فرزانه در انتها اظهار کرد: آخرین مصوبه‌ای که برای عوارض گمرکی واردات خودرو جانبازان منتشر شده، اعلام می‌کند که مشمولان از پرداخت سود بازرگانی و عوارض مندرج معاف هستند و این بند می‌تواند قیمت تمام شده خودروهای وارداتی را برای جانبازان تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

منبع: تجارت‎‌نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها