|
کدخبر: 320772 شهناز صفایی

گفتگوی گسترش نیوز با کارشناس اقتصادی؛

ضرورت اصلاح کیفیت موتور خودروها/ برق و CNG را جایگزین بنزین کنید

جانجان، کارشناس اقتصادی گفت: در شرایط فعلی نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم صنعت خودرو کشور رشد کند. فضایی برای اصلاح این صنعت وجود ندارد. در شرایطی که درهای کشور به روی واردات بسته است و مردم گزینه‌ای به‌جز خودرو داخلی ندارند، فضای غیررقابتی فرصتی برای رشد باقی نمی‌گذارد.

اقتصاد ضرورت اصلاح کیفیت موتور خودروها/ برق  و CNG را جایگزین بنزین کنید

طبق آمار وزارت نفت، میانگین مصرف بنزین از ابتدای سال تا اواخر شهریور معادل ۱۱۶ میلیون لیتر در روز بوده است. این رقم در مقایسه با میانگین مصرف مدت مشابه در سال گذشته ۱۳.۵ میلیون لیتر در روز افزایش‌یافته است. شواهد حاکی از افزایش بی‌رویه مصرف بنزین در کشور است. به‌طوری‌که از مصرف ۷۰ میلیون لیتر در روز طی ده سال گذشته به مصرف روزانه بالای ۱۰۰ میلیون لیتر که گاها به ۱۴۰ میلیون لیتر هم می‌رسد، رسیده‌ایم. در حالی در لایحه بودجه ۱۴۰۳ دولت به پیش‌بینی هزینه بیش از ۳ میلیارد دلاری برای واردات بنزین اشاره کرده که در سال ۱۴۰۱ از صادرات بنزین حدود یک میلیارد دلار برای کشور ارزآوری داشتیم. به این ترتیب، شاهد تحمیل کسری بودجه ۲۰۰ همتی بر بودجه سال آینده هستیم.

به باور کارشناسان، واردات بنزین عدم‌النفع بالای اقتصادی برای کشور دارد و به لحاظ امنیتی و سیاسی برایمان مشکل‌ساز می‌شود. از سوی دیگر، نمی‌توانیم تا بی‌نهایت تولید کنیم و همزمان افزایش مصرف هم داشته باشیم. آنها معتقدند لازم است به سرعت سیاست‌هایی را در راستای بهینه‌سازی مصرف بنزین، بهبود کیفیت خودروهای داخلی، واردات خودروهای باکیفیت خارجی و استفاده از خودروهای هیبریدی به اجرا بگذاریم.

در ادامه نظرات احمد جانجان، کارشناس اقتصادی را درباره لزوم به‌کارگیری راهکارهایی به‌منظور مدیریت مصرف بنزین و به‌ویژه فوریت اصلاح صنعت خودرو کشور در ادامه می‌خوانید.

این کارشناس اقتصادی معتقد است که صنعت خودرو کشور با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو است و ضمن تولید خودروهای بی‌کیفیت، هزینه بالایی به کشور تحمیل می‌کند. امکان ادامه وضعیت فعلی در این صنعت وجود ندارد و باید درباره آن چاره‌اندیشی کنیم. مهم‌ترین ضرر موجود بحث وضعیت بالای مصرف بنزین در خودروهای داخلی است که به ناترازی و واردات بنزین انجامیده است؛ بنابراین باید اصلاحاتی در کیفیت موتور خودروها و حرکت به سمت توسعه سوخت دوم جایگزین بنزین نظیر برق یا CNG داشته باشیم.

جانجان ضمن تأیید این موضوع که صنعت خودرو کشور نیاز به تحول دارد و باید به سمت اصلاح این صنعت حرکت کنیم، تصریح کرد: متاسفانه بر اثر سیاست‌گذاری‌های غلط، امروز با یک صنعت قدیمی، اما رشد نیافته در حوزه خودروسازی روبه‌رو هستیم.

وی ادامه داد: معمولا کشورها در سال‌های اولیه تشکیل یک صنعت از آن حمایت می‌کنند تا رشد کند و بتواند روی پای خودش بایستد، اما در مورد صنعت خودرو در کشور می‌بینیم این کودک ۴۰ ساله همچنان مورد حمایت‌های همه‌جانبه قرار دارد و بالغ نشده است.

این کارشناس اقتصاد توضیح داد: بر اثر حمایت‌های اشتباه از صنعت خودرو کشور، شرایط غیررقابتی شدیدی در حوزه خودروسازی به وجود آورده‌ایم. قیمت‌گذاری دستوری داریم و شرکت‌های خودروسازی را مجبور می‌کنیم، خودروها را به نرخ پایین‌تر از نرخ تمام‌شده عرضه کنند. این شرایط به افزایش زیان انباشته آنها منجر شده است.

جانجان گفت: در شرایط فعلی نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم صنعت خودرو کشور رشد کند. فضایی برای اصلاح این صنعت وجود ندارد. در شرایطی که درهای کشور به روی واردات بسته است و مردم گزینه‌ای به‌جز خودرو داخلی ندارند، فضای غیررقابتی فرصتی برای رشد باقی نمی‌گذارد.

وی ادامه داد: صنعت خودرو کشور با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو است و ضمن تولید خودروهای بی‌کیفیت، هزینه بالایی به لحاظ نیروی کار و... برای کشور دارد. امکان ادامه وضعیت فعلی در صنعت خودرو کشور وجود ندارد و باید چاره‌اندیشی اساسی داشته باشیم. مهم‌ترین ضرر موجود بحث وضعیت بالای مصرف بنزین در خودروهای داخلی است که به ناترازی و واردات بنزین انجامیده؛ بنابراین باید اصلاحاتی در کیفیت موتور خودروها و حرکت به سمت توسعه سوخت دوم جایگزین بنزین مانند برق یا CNG داشته باشیم.

جانجان گفت: یکی از راهکارها این است که از خودروهای هیبریدی استفاده کنیم. این خودروها در همه جای دنیا مورداستفاده قرار می‌گیرند و کارآیی‌شان ثابت شده است. این نوع خودروها تا سرعت ۶۰ تا ۷۰ کیلومتر بر ساعت را با موتورهای الکتریکی پیش می‌روند و بعد از آن با موتور بنزینی کار می‌کنند. موتورهای این خودروها قابل شارژ است.

جانجان در پایان تأکید کرد: امروز اصلاح صنعت خودرو و چاره‌اندیشی برای این موضوع تبدیل به یک اجبار شده است. هرقدر دیرتر در این زمینه سیاست‌گذاری‌های مناسبی انجام دهیم، بیشتر ضرر می‌کنیم.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها