|
کدخبر: 319820

فروش خودرو / ایران خودرو / قیمت خودرو

شوک به بازار خودرو در آستانه سال نو/ قیمت این ماشین محبوب ریخت

خودروی سمند، که توسط شرکت ایران‌خودرو در ایران تولید می‌شود، یکی از خودروهای داخلی معروف است. سمند از نظر تاریخی یکی از اولین خودروهای داخلی در ایران بوده و در طول سال‌ها توانسته استحکام خود را در بازار خودرو ایران حفظ کند.

اقتصاد شوک به بازار خودرو در آستانه سال نو/  قیمت این ماشین محبوب ریخت

قیمت خودرو تحت تأثیر عوامل متعددی قرار می‌گیرد. این عوامل می تواند داخلی و خارجی باشد. عوامل داخلی شامل مواردی مانند کیفیت و ویژگی‌های خودرو، هزینه تولید، هزینه تبلیغات، سطح تقاضا و عرضه در بازار و هزینه‌های مرتبط با توزیع و فروش خودرو است. عوامل خارجی شامل مواردی مانند نرخ ارز، قیمت سوخت، تغییرات قوانین و مقررات، تحریم‌های بین‌المللی و شرایط اقتصادی کشورهای تولیدکننده و صادرکننده خودروها هستند.

بر اساس قیمت محصولات ایران خودرو در بازار آزاد، قیمت سمند صفر در بازار خودرو برای مدل  LX XU۷ حوالی ۵۵۵ میلیون تومان اعلام شده است. همچنین قیمت سورن پلاس صفر مدل ۱۴۰۲ (EF۷ بنزینی) نیز ۶۴۵ میلیون تومان است. همچنین قیمت سورن پلاس دوگانه سوز صفر سال ۱۴۰۲ نیز ۶۷۰ میلیون تومان است. قیمت سمند ال ایکس ساده یعنی LX EF۷ حوالی ۵۹۵ میلیون تومان شده است. قیمت کارخانه سمند را در ادامه بخوانید.

معرفی خودروی سمند

اگر در فرهنگ های لغت معروف فارسی به دنبال معنای آن باشید، آن را اسبی که رنگ آن مایل به زرد است خواهید یافت. اما تمام موضوع ما بر سر همین اسب خلاصه می شود. اسبی که نماد اولین "خودروی ملی" ما شده و هم اکنون در آستانه ۱۷ سالگی است. اما داستان این اسب از کجا شروع می شود ؟

اواسط دهه هفتاد بود که حرف و حدیث های نه چندان جدید پیرامون موضوع خودروی ملی بالا گرفت، بزرگان و صاحب نظران صنعت خودرو همگی به اتفاق می گفتند که : مگر ما چه از صنعت کره کم داریم که الان باید از آن ها عقب باشیم ؟ مگر استارت فعالیت ما و صنعت کره در یک بازه و به صورت همزمان نبود ؟ حال چه شده که کره ای ها در پله های بالاتری هستند و ما نفس نفس زنان بر روی پله های نخست ؟" البته بزرگان حق هم داشتند. ایران و کره به صورت تقریبا همزمان کار خودروسازی رو آغاز کرده بودند. که اتفاقا آن سال های دهه هفتاد، دوره واردات خودرو نیز بود و می شد خروجی های صنعت کره و سایر صنایع خودروسازی شاخص جهان را دید و مقایسه کرد که آن ها چه داشتند و ما چه در چنته داریم ؟ باید بگوییم صرفا پیکان، پیر ۳۰ ساله صنعت خودروی ایران!

پس باید قدمی برداشته می شد، کاری شروع می شد و چاره هم تولید خودروی ملی بود. کاری بسی سخت و دشوار. ما که البته نه پلت فرم بومی داشتیم و نه تجربه کاری زیاد. پس نگاهی به دور و اطراف خود انداخته و دست روی داشته های خود بگذاریم. و در اینجا چه چیزی بهتر از پژو؟ و در واقع چه چیزی بهتر از شاسی و پلت فرم پژو ۴۰۵ برای شروع کار یک خودروی به اصطلاح ملی ؟!

و داستان تولید سمند از همین نقطه آغاز شد، سمند که قدم بزرگ ایران خودرو برای آینده محسوب می شد به کمک شرکت های صنعتی و مشاوره ای آلمانی و انگلیسی و البته استفاده از دانش دانشجوهای عالی رتبه ایرانی پس از حدود ۵ سال به نقطه تولد خود رسید. این خودرو برای نخسین بار در سال ۱۳۸۰ و به عنوان خودروی ملی ایران به همگان معرفی و یک سال بعد پایش به بازار فروش باز شد. هر چند که اگر به این داستان با دقت توجه کنیم، در می بابیم که سمند تماما یک خودروی ملی نیست و بر روی شاسی و پلت فرم اصلاح شده ۴۰۵ و با کمک مشاوران و شرکت های خارجی پا به عرصه تولید و مونتاژ نهاده، اما باید اعتراف کنیم که خروجی همت و تلاش شرکت ایران خودرو برای معرفی یک خودروی جدید و با لقب خودروی ملی، در نوع خود جای تقدیر و احترام دارد.

 

منبع: اقتصادآنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها