|
کدخبر: 319810

عیدی بازنشستگان / حقوق بازنشستگان / حقوق کارمندان / افزایش حقوق

نگاه مصرفی دولت به بازنشستگان / میزان عیدی باید افزایش یابد

حق شنو، فعال مدنی با اشاره به آب رفتن سال به سال دستمزد بازنشستگان ادامه داد: در قانون اساسی به صراحت اعلام شده که افزایش حقوق و دستمزد بازنشستگان باید برمبنای رشد تورم باشد.

اقتصاد نگاه مصرفی دولت به بازنشستگان / میزان عیدی باید افزایش یابد

با توجه به اعلام سخنگوی دولت و مصوبه هیأت دولت، حداقل عیدی و پاداش آخر سال کارمندان و بازنشستگان دولتی به مبلغ ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است. این اطلاعات در فضای مجازی منتشر شده و باعث بروز واکنش‌ها و گلایه‌هایی از سوی کاربران این فضا شده است. برخی از افراد اعتقاد دارند که این مبلغ کمتر از انتظارات آن‌ها است و نمی‌تواند هزینه‌های لازم برای یک عید خوب را فراهم کند. این واکنش‌ها نشان از نگرانی برخی افراد نسبت به قدرت خرید این مبلغ و نگرانی‌های اقتصادی برخی افراد است.

در این زمینه، محمد حسن حق شنو، فعال مدنی، اظهار داشت: بر اساس چه استدلالی این مبلغ تعیین شده است؟ آیا دولت نباید این مبلغ را به بازنشستگان پرداخت کند؟ آیا تفاوتی بین حال بازنشستگان وجود دارد؟ آیا بازنشستگان کشوری که سی سال حق بیمه پرداخت نکرده‌اند، مستحق این تفاوت هستند؟ دولت به بازنشستگان را به عنوان یک عضو مصرفی می‌بیند، حتی اگر بیمه حداکثری را پرداخت کرده باشند، اما از کمترین مزایا برخوردار نیستند. با این دو میلیون و پانصد هزار تومان، حداکثر می‌توانند برای یک وعده دیدار با فرزندانشان گوشت و مرغ بخرند!

افزایش حقوق بازنشستگان باید بر مبنای رشد تورم باشد

حق شنو با اشاره به آب رفتن سال به سال دستمزد بازنشستگان ادامه داد: در قانون اساسی به صراحت اعلام شده که افزایش حقوق و دستمزد بازنشستگان باید برمبنای رشد تورم باشد اما چنین اتفاقی تا کنون محقق نشده است. بازنشسته‌ای که در سال ۹۰ حقوقش معادل ۲هزارو پانصد دلار بود با توجه به نرخ تورم و عدم افزایش عادلانه دستمزد امسال دستمزدش معادل ۵۰۰ دلار است. به این معنی که کیفیت زندگی بازنشستگان از ۱۲ سال پیش تا به حال روز به روز رو به وخامت رفته است. در حالی که بازنشستگان با توجه به شرایط زندگی، بیماری ونیاز‌های مختص سالمندی در فشار‌های اقتصادی بیشتر خرد می‌شوند.

این فعال مدنی می‌گوید: کانون بازنشستگان کشوری تبدیل شده به بنگاهی شکست خورده‌ای که با اقدامات ناکارآمد، گامی در جهت بهبود کیفیت خدمت به بازنشستگان برنمی دارد. دولت در افزایش حقوق‌های بازنشستگان بر سر حداقل بگیران منت می‌گذارد که ۵۹ درصد افزایش حقوق داشته است این در حالی است که حقوق بخش کثیری را ۲۰ درصد افزایش داده یعنی کمتر از تورم تا بتواند حقوق حداقل بگیران را افزایش دهد و در اصل بودجه‌اش را از جیب خود حقوق بگیران تأمین کرده و از اعتبارات دولتی چیزی به میان نیاورده است.

حق شنو معتقد است: این وظیفه کانون بازنشستگان است که در این موارد از حقوق بازنشسته‌ها دفاع کند و نه اینکه در جلسه با دولت به فکر زد و بند‌های سیاسی و اقتصادی باشد. این نهاد باید به فکر احقاق حق بازنشسته‌ها باشد و لاغیر.کارمندان کشوری که در حال حاضر مشغول به کار هستندبا نفوذ در دولت حقوق خود را دریافت میکنند اما بازنشستگان با کوتاه شدن دستشان از تصمیمات دولتی نماینده ای جز کانون های بازنشستگان ندارند اما این کانون ها هم با بی کفایتی از انجام وظایف خود شانه خالی می کنند.

وظیفه دولت در قبال حقوق بازنشستگان

دولت مسئولیت دارد که حقوق و مزایای بازنشستگان را به موقع و به صورت کامل پرداخت کند. بازنشستگان افرادی هستند که سال‌ها از زندگی خود را به خدمت به کشور اختصاص داده‌اند و حقوق و مزایای آن‌ها به عنوان پاداش برای خدمات ارزشمندشان است. بنابراین، دولت باید این حقوق را به موقع و به شیوه‌ای منصفانه و قابل قبول برای بازنشستگان پرداخت کند.

علاوه بر این، دولت باید برنامه‌ها و سیاست‌هایی را برای حفظ قدرت خرید بازنشستگان اجرا کند تا آن‌ها بتوانند زندگی شایسته‌ای داشته باشند. افزایش هزینه‌های اساسی مانند خوراک، مسکن و درمان، نگرانی‌های اقتصادی بازنشستگان را افزایش می‌دهد و دولت باید تلاش کند تا با اجرای سیاست‌های مناسب، این نگرانی‌ها را کاهش دهد و زندگی بازنشستگان را بهبود بخشد.

منبع: رکنا
  • ناشناس ارسالی در

    با سلام
    الان برای عیدی شاغلان ع لاوه بر عیدی که دولت اعلام کرده ینوع پاد اش اضافه هم می گیرند ولی بازنشسته بیچار ه فقط همین دو و پانصد که قیمت ۴کیلو گوشت هست می گیرد،بازم یاد گذشته که تامین اجت ماعی هم یه پاداش حداقلی میداد.هرسال دریغ از پارسال

  • غلامرضاسعادتجو ارسالی در

    هرماه حقوق بازنشستگی راازکارمندکم مینمای ندکه اگر۲۰۰هزارتومان درماه برداشت نمایند ودربانکی باسود۲۵درصدباشدبعدازسی سال حدود ۹۰۰میلیون تومان درصندوق پس انداز داردکه اگر۳۰۰تومان پاداش باشد۶۰۰تومان پس اندازا ست که اگر۲۰درصدسود۶۰۰تومان راپرداخت نمای دحدود۹میلیون درما میباشدپس دولت باپول با زنشستگان چه میکند

  • ناصرنعمتی زاده ارسالی در

    دولت رئیسی واقعاًبه زندگی همه گندیده به خداماکه سفرهامونودیگه جمع کردیم وعده‌اي دروغ نفرتی که ایروانی داشتیم فراموشمون ش دیدی هم نیست صدای این ملت رابشنودعاقبت م ملکتی که مسئول اقتصادش توبره به کول باشه همینه

  • دبیر بازنشسته ارسالی در

    نمایش بس است شما که بادولت پسرخاله شدین واز حد اقلی ما را انداختین دولت تورم هزا ر درصدی ۴۷درصد بصورت دستوری اعلام وزیر ا قتصاد که میگه ما پیشرفت گام به گام داری م البته بسوی جهنم ولی مجلس یک بار از چنی ن بینوای ملت از دولت اعتراض حتی نقد نکر ده حالا وقت انتخابات وعده ونمایش مگر جنو ن داشته باشیم دیگر به این نمایندگان رای بدهیم که باز در مجلس تمام امور تاراج را واسه دولت تبدیل قانون بکنن .

  • بی نام ارسالی در

    نقل است کسی ادعای پهلوانی می‌کرد ولی چون زورش حریفان نمی‌رسید بخانه آمده مادر خود را می‌زد، دولت جمهوری اسلامی نیز این احوال را دارد، زورش به قاچاقچیان، اختلاسگران، فراریان مالیاتی، دزدان بیت المال و.... نمی‌رسد تلافی را سر مشتی پیر و پاتال که چند صباحی بیشتر از عمر پر آه و دردشان باقی نمانده در می‌آورد ، سرو صدای آسیا زیاد است ولی گندمی در آن آرد نمی‌شود.

  • علی ارسالی در

    دمت گرم واقعیت گفتی

  • عدالت ارسالی در

    با سلام مسئولین محترم خواهشا تجدید نظر ب فرمایید آیا با دو میلیون و پانصد عیدی چی میتونیم بخریم حتی نمیتونیم مواد غذایی ب خریم خودتان میتوانید با این مبلغ بسازید ما باز نشسگان کشوری علوم پزشکی آخر سالی امیدمون بخدا و عنایت شما بود مطالبات م ا رو که مسئولین صندوق ندادند بخاطر خدا ب فکر ما باشین ممنون.

  • ایرانی بدبخت افسرده ارسالی در

    با این عیدی دولت وحکومت نشان دادکه بازنش سته وخانواده آنان را جز آماراین مملکت حس اب نمیکنند ماهم قلم پاخانوادهمونومیشکنیم تانتوانند پای صندوقهای رای واگر جنگی پی ش بیاید بروند اینقدرمردم وازاین مملکت بی زارنکنید

  • اعظم ارسالی در

    خداوندبه راه راست هدایتتون کنه چطورعیدی بانکی ها وادارات دیگه دوبرابرحقوقشونه او نوقت مابازنشستگان فرهنگی ۲۵۰۰که یک جفت ک فش برایکی ازبچه هامون نمیکنه یکسال منتظر این عیدی بودیم

  • ایرانی ارسالی در

    خدا ازتون نگذره ما توی ۸سال جنگ هم چنین وضع اسفباری نداشتیم این دو ریال را کجای دلمون بذاریم بابا بترسید از خشم ملت

  • ناشناس ارسالی در

    بس کنید، از این دعواهای زرگری دست برداری د! بر فرض محال شماها طرفدار بازنشستگان و .... باشید باز هیچ غلطی نمیتونید بکنید باید خود بازنشستگان و...... پای کار بیان که طلسم شدن کر و کور و گنگ شدن حاکمان م ا جقدر رند و شارلاتانن دهها سال خانوادها و فرزندانشان در امریکا و انگلیس و.... ه ستن و زندگی میکنن خودشون گرین کارت امریک ا را دارن با شعار مبارزه با آمریکا و ان گلیس و...... بنام اسلام بر ما حکومت میکن ن.............!!!!!!!!!!!!!!!!

  • علی ارسالی در

    سران حکومت و دولت ما باید از مقامات و مس ئولان کشورهای همسایه مثل امارات و ترکیه و عربستان و کویت و.... بیاموزند که چگونه بالاترین امکانات رفاهی و مالی برای اسای ش و ارامش بازنشستگان خود فراهم کرده اند .

  • ناشناس ارسالی در

    واقعا کانون بازنشستگی بی کفایت است

  • ناشناس ارسالی در

    نویت ما هم می شود خوب برا رای وراهپیمایی التماس می کنید هر بازنشسته تقریبا بین۲۰ ال۷۰نفر فرزند نوه نتیجه داره

  • بازنشسته ارسالی در

    به عنوان یک بازنشسته که هشتش گرو نه است ، عرض می کنم که دولت و مجلس نه به بازنشس تگان نگاه مصرفی دارند ، بلکه این قشر را به تمسخر گرفته اند و با تحقیر این جمع آن ها را در سر فصل همه منابع خبری به عنوان گدا و گرسنه ها سر زبان ها انداخته اند

  • امیر ارسالی در

    دولت کریمه امسال فقط 3 کیلو پسته ی درجه 2 به بازنشستگان دولت عیدی میدهد.بسی جای تاسف که...........

  • جاسم ارسالی در

    آیا ریسی یا وزرا دولت میتونن با این رقم عیدی که خود دولت تعیین کرده حتی یک روز سپهری کنند آیا سید محرومان می‌تونه یک کفش برای خودش مثل مردم بخرد

  • نامی ارسالی در

    با سلام ..ما زیاران چشم یاری داشتیم
    خود غلط بود آنچه می پنداشتیم.
    بارها از زمین وزمان و از رسانه ها ندا می رسد.که
    دولت مردمی ولی حالا م علوم شد که نه بابا دولت یک عنصر جدا بافت ه از ملت است..وگر نه الم و درد و گرانی و تورم می دید آنگه تصمیم می گرفت که عقل ا پسند باشد .هیچ عقل سلیمی این عیدی رو ن می پسندد.

  • بازنشسته ارسالی در

    یک ساله دندونم شکسته نتونستم درست کنم دل م رو خوش کردم عیدی بدن برم درست کنم ولی اندازه کشیدن دندون بهمون میخوان بدن حالا به غیر اینکه عید میاد ونوه ها میان خونه ادم یه اجیل نمیتونیم جلوشون بزاریم پول یه جفت کفش ندادن ای خدا قربونت برم خودت کمکمون کن

  • ناشناس ارسالی در

    اجاره ۱۰متراتاق در اصفهان شبی۴۰۰هزارتوما ن است. چرا حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را زیادنمیکنند به اندازه تورم ۵۰درصدی؟؟ ؟؟؟

  • اشکان ارسالی در

    این دولت دولت مردم ایران نیست دولت دیگر کشورهاست
    خدا نابودتون کنه

  • Aa ارسالی در

    این عیدی و این افزایش حقوق یک پیام روشن به شاغلان است در زمان کار دزدی کنید و خیانت تا موقع بازنشستگی شرمنده خانواده نباشید بار سالم به مقصد نمی رسد .

  • ناشناس ارسالی در

    سلام اقایان دقت کنید دولت نداره کمبود بو دجه داره همه در دولت می نالند خوراکی رو صادر می کنند نفت معادن وهر چی دم دست است صادر می کنند سفره کشورهای همسایه رو رنگ ی و بزرگ می کنند من نوعی که سفره ندارم و خبری هم از سفره دیگران ندارم یه نون اضا فی می خوری سریع دهک بندی عوض میشه بعد می گن تجسس درست نیست به سیب دستت ببینن میگن پول دار شده وفوری مالیات میگیرن وقت رسی دگی به معیشت پول ندارن کمبود بودجه دارن والی اخر هر کاری که می کنند منت می گذارن بابا مزد می گیرین که کار کنید اگه ناراح ت نمی شین بیایم بادتان بزنم یا با حوله ع رقتان را خشک کنم ببخشید من بی سواد تند ش دم بازم عذر می خواهم2

  • ناشناس ارسالی در

    سلام.خرج که از کیسه مهمان بود
    حات م‌طایی شدن آسان بود
    چطور اونجا که باید کارفرما عیدی و پاداش بده خوب دست‌و دلباز میشین و میگین حتی کارفرما میتونه ا ز مبلغ گفته شده هم بیشتر عیدی بده ولی ای نجا مثل گداها به بازنشسته‌ها که عمری رو زحمت کشیدن و حالا هم با کلی هزینه‌های سن گین زندگی باید بسازن رفتار میکنین فقط یه سوال آیا واقعا"خود مجلسیها و دولت هم همین میزان عیدی میگیرن؟جای بسی تا 9;سف ....

  • فرهاد ارسالی در

    تا امثال مخبر تو دولت و دولت‌ها هستن نیا ز به دشمن نداریم این افراد از هزاران دشم ن دشمن ترند برای ایران

  • سمیرا ارسالی در

    ممنون از دولت عزیز با عیدی 2500 باشد رستگار شوید

  • ناشناس ارسالی در

    سلام ای اقایی که نشستی برای خود تصویب می کنی مگه دو پونصد پوله که به یک بازنشسته میدی واقعا خیلی خجالت داره

  • ناشناس ارسالی در

    مگ اینا منتظر رای شما هستن یه چتدتا دزد هر کدوم که دلشون خواست میزارن

  • ناشناس ارسالی در

    سروصدای آسیاب زیاد است ولی خبری از گندم نیست ...چراکه میگویید بااختلاسگران و قاچاقچیان ودزد دان بیت المال و.....برخورد شده و حالا بااین چندر قاز حقوق که به این آفتاب لب بون گذشته ها که تمام عمر خود را صرف نون درآوردن براخانواده وبرداشت از حقوق شأن بابت بیمه پردازی حالا که دیگه توان ندارند همان پول خودشون رالااقل طی این سی سال که برداشت کرده آید بدهید ...پس نگویید انتخابات باشکوه دل مردم رانرنجانید

  • محمد ارسالی در

    شما رابه خداقسم.هرچقدر میخواهید وزورتان می‌رسد بدهید.فقط اسمش راعیدی نزارید.یا ا سمش راعوض کنید صدقه صدایش کنید

  • ناشناس ارسالی در

    کفاف نمیده گرونی زیاده

  • ناشناس ارسالی در

    افزایش حقوق باتوحه به قدرت مافیای احتکارگر وگرانفروش وعدم.اراده شفاف.برای تثبیت بازار لذا هیچ.نفعی برای بازنشسته نخواهد داشت پس بهترین.کمک.بن.رایگان خرید دلخواه می باشد درضمن.تامین اجتماعی میتواند برای خرید خودرو .موتورسیکلت.یخجال گاذ .لباسشویی .فرش .مورد یاز بازنشستگان.تحت پوشش بهترین کمک.یار این.قشر مظلوم.ومحروم.باشد ولی ناله واشک ناپدری ها ونامادری ها احازه نخواهد داد

  • خسرو ارسالی در

    وقتی احمق ها حاکم می‌شوند انتظاری بیش از این نیست .

  • مستمری بگیر ارسالی در

    از جیب ما دزدی کنید بردارید برا خودتون ب عد به ما کم بدید باید اون دنیا جواب خدار و بدید از خدا نمیترسید؟

  • منتظر عیدانه ارسالی در

    بنظر بنده اولا یک عده ی کمی از بازنشستگان که می نویسند سید محرومان یا

  • بنده خدا ارسالی در

    نظر بنده این است که بازنشستگان محترم کمی متانت بخرج بدهند واز این غارتگران بیت المال طلب عیدی زیاد واز اینجور چیزها نکنند که بااین کار اولا شأن و منزلت بازنشسته از بین می رود دوما بنظر دولتی ها ما گدایی طلب می کنیم عوض آن مرد ومردانه هیچ کدام از ما پای ضچصندوق های رای نرویم

  • ناشناس ارسالی در

    پس ما دوهمسر ویه دختر طلاق سوری که این مبلغ تقسیم میکنند کمی به دوهمسر که نصف ن صف و10درصد کم میکنند برای فرزند نگاه کنن د ورسیدگی

  • ناشناس ارسالی در

    اینا یه مشت دزدن خدا ازتون نگذره

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها