|
کدخبر: 319714

عیدی بازنشستگان / حقوق کارمندان / پاداش بازنشستگان

واریز عیدی به این مقدار / دولت همه را نا امید کرد!

با اعلام سخنگو دولت میزان عیدی کارمندان و بازنشستگان مشخص شد.

اقتصاد واریز عیدی به این مقدار / دولت همه را نا امید کرد!

به تصویب هیئت دولت، حداقل عیدی یا پاداش سالانه کارمندان و بازنشستگان دولتی به مبلغ دو میلیون و پانصد هزار تومان تعیین شده است.

برای کارکنان و بازنشستگان متاهل مبلغ ۷۰۰ هزار تومان نیز اضافه می‌شود.

به ازای هر فرزند نیز ۳۰۰ هزار تومان عیدی تعلق خواهد گرفت.

اما روز گذشته بهزاد رحیمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، درخصوص ضرورت افزایش میزان عیدی بازنشستگان، اظهار داشت: "مبالغی که به عنوان عیدی توسط دولت برای پرداخت به کارکنان و بازنشستگان کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی اعلام می‌شود، دیگر کارکرد عیدی را ندارد و کارمندان و بازنشستگان قادر به تأمین نیازهای خود در حوزه‌های کالاهای اساسی و پوشاک با توجه به افزایش هزینه‌ها نمی‌باشند."

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت باید با توجه به تورم مبلغ مناسب‌تری را برای پرداخت عیدی در نظر گیرد زیرا از آنجاکه این مبلغ یک بار در سال پرداخت می‌شود در نتیجه موجب افزایش نقدینگی چندانی نمی‌شود.

وی اضافه کرد: هزینه خانوار در روزهای پایانی سال افزایش می‌یابد و این موضوع برای حقوق‌بگیران به ویژه بازنشستگان که دارای داماد، عروس و نوه هستند بیشتر نیز می‌شود، بنابراین عیدی دولت باید عددی باشد که بتواند این افزایش هزینه را پوشش دهد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: ما به عنوان نمایندگان مجلس این موضوع را از دولت پیگیری می‌کنیم تا مبلغ عیدی تا جای ممکن و با توجه به منابع مالی موجود افزایش یابد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: بازنشستگان مشکلات بسیاری دارند و هرچند مجلس در برنامه هفتم و بودجه ۱۴۰۳ تمام تلاش خود را برای بهبود شرایط این قشر از مسیرهایی مانند همسان‌سازی به کار گرفته اما پرداخت عیدی موضوع دیگری است که باید در کوتاه مدت و در روزهای پایانی سال مورد توجه قرار گیرد.

داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه پیشتر در مورد عیدی کارمندان اظهار داشت: تلاش می‌کنیم آینده عیدی کارمندان دولت را پرداخت کنیم‌. رقم عیدی کارکنان دولت هنوز قطعی نیست و آن را بعدا اعلام می‌کنیم.

او ادامه داد: تحقق درآمدهای مالیاتی براساس پیش‌بینی قانون بودجه امسال بیش از  ۹۵ درصد بوده است. دولت تلاش کرد بودجه را تراز تدوین و مصارف و منابع را با هم معادل کند. دولت در بودجه ۱۴۰۳، درآمدها را واقعی و شفاف دیده و سهم درآمدهای نفتی در سال آینده را نسبت به بودجه امسال کاهش دادیم.

دولت در دو سال اخیر و برای جبران بخشی از این عقب ماندگی، عیدی کارکنان دولت را بر اساس قاعده جدید (مبالغ بالاتر برای کارکنان مشمول عائله‌مندی و اولاد) محاسبه و پرداخت نموده است. در صورت تکرار رویه دو سال اخیر، پیش‌بینی می‌شود که رقم عیدی کارمندان در سال جاری، شامل یک مبلغ ثابت نزدیک به دو میلیون تا دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان باشد. همچنین  به ازای عائله مندی و به ازای هر فرزند نیز مبلغی تعیین و پرداخت خواهد شد. بر این اساس یک گمان زنی اولیه حاکی از پرداخت رقم نزدیک به ۳ میلیون تومان به عنوان مجموع رقم عیدی ۱۴۰۲ خواهد بود.

با توجه به ماده ۷۵ قانون مدیریت خدمات کشوری و ضریب حقوقی سال جاری (۴،۰۲۴) حداقل مبلغ عیدی کارکنان دولت که در بهمن ماه ۱۴۰۲ پرداخت خواهد شد، حدود ۲ میلیون تومان پیش بینی می شود هرچند رقم قطعی از سوی هیئت دولت تصویب می شود.

بر اساس ماده ۷۵ قانون مدیریت خدمات کشوری، امتیاز عیدی پایان سال کارمندان، بازنشستگان و موظفین، معادل ۵،۰۰۰ امتیاز تعیین شده است و با اعمال ضریب حقوق، میزان رقم ریالی آن بدست می‌آید. همانطور که در جدول زیر مشخص است، با توجه به ضریب حقوقی سال جاری (۴،۰۲۴)، مبلغ رقم عیدی پایان سال حداقل ۲،۰۱۲،۰۰۰ تومان خواهد بود.

لازم به ذکر است، در سنوات اخیر، رشد رقم ضریب ریالی تناسبی با نرخ تورم  نداشته است.

منبع: مهر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها