|
کدخبر: 319603

بحران آب/کمبود آب/محیط زیست

افزایش آب دریاچه ارومیه / نگرانی ها برطرف شد؟

دریاچه ارومیه که مدت هاست رنگ آب و نشاط را به خود ندیده است، اکنون گزارشاتی مبنی بر تراز مثبت این دریاچه به گوش می رسد.

اقتصاد افزایش آب دریاچه ارومیه / نگرانی ها برطرف شد؟

بارش های اخیر، هرچند اندک بود اما سبب شد تا دریاچه ارومیه جان تازه ای بگیرد و روند احیای این دریاچه آغاز شود. این دریاچه که مدتی خشکسالی را پشت سر گذاشته بود، اکنون امید هارا در دل مردم زنده کرده است که بار دیگر رنگ شادی و طراوت را به خود ببیند. 

سخنگوی صنعت آب کشور گفت: فعالیت‌ سامانه‌های بارشی زمستان در شمال غرب کشور باعث شکل‌گیری ذخیره برفی مناسب، معادل متوسط بلند مدت، در حوضه دریاچه ارومیه شده است.

فیروز قاسم‌زاده سخنگوی صنعت آب کشور اظهار کرد: تغییرات اقلیمی و مصارف بالای کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، باعث کاهش ورودی‌ها به این دریاچه شده؛ به طوری که در سال‌های اخیر این دریاچه با روند عمومی منفی مواجه بوده است و شرایط خشک را تجربه می‌نماید.

وی گفت: چنین شرایطی باعث شده است تا آب‌های ورودی به دریاچه نیز به طور موقت و طی فصول تر سال باعث بهبود نسبی شرایط دریاچه گردد و در فصول خشک، تراز دریاچه مجدداً روند کاهشی داشته باشد.

سخنگوی صنعت آب کشور با اشاره به این نکته که در سال آبی جاری نیز فعالیت‌های سامانه بارشی سرد در شمال غرب کشور باعث شکل‌گیری ذخیره برفی مناسب، معادل متوسط بلند مدت، در حوضه آبریز دریاچه ارومیه شده است، تصریح کرد: تراز دریاچه ارومیه از ابتدای سال آبی تاکنون با افزایش ۲۶ سانتی‌متری مواجه بوده است، اما بر اساس آمار موجود، تراز اکولوژیک این دریاچه ۱۲۷۴.۱ متر می‌باشد و احیای کامل دریاچه تا تراز مذکور، نیاز به رشد تراز ۴ متری و حجم بالغ بر ۱۴ میلیارد مترمکعبی دارد که ضرورت اجرای کامل مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه به ویژه کاهش جدی مصارف در این حوضه آبریز را می‌رساند تا در صورت تداوم فعالیت سامانه‌های بارشی، پهنه دریاچه ارومیه شاهد بهبود تراز و حجم آن باشد.

همچنین، رییس سازمان حفاظت محیط زیست در آیین گرامیداشت روز جهانی تالاب ها گفت: در بحث‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری احیای دریاچه اقدامات خوبی انجام شده و محکم ایستاده‌ایم تا دریاچه ارومیه احیا شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در آخرین نشست‌ ستاد احیای تالاب‌های کشور اعتبارهای خوبی برای احیای دریاچه ارومیه تصویب شد، افزود: نباید میانگین بارش‌های متفاوت در کشورهای همسایه را با ایران مقایسه کرد. در زمینه احیای دریاچه ارومیه از وزارت نیرو می‌خواهیم که به تعهدات خود عمل کند، همچنین کاهش کشت‌های آب بر و حفر چاه‌های غیرمجاز از اقدامات در دست انجام این سازمان برای نجات این دریاچه است.

وی افزود: در بحث‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری احیای دریاچه اقدامات خوبی انجام شده و محکم ایستاده‌ایم تا دریاچه ارومیه احیا شود.

سلاجقه تاکید کرد: مدیریت سخت‌افزاری احیای دریاچه ارومیه با تزریق اعتبارهای دولتی تکمیل شده است.

وی اظهارداشت : در بحث مدیریت نرم نیز چنانچه ‌هاله‌های سبز کفه سفید اطراف دریاچه حذف و مدیریت شود، به عنوان مسوول محیط زیست کشور اعلام می‌کنم وضعیت دریاچه ارومیه بهبود می یابد.

معاون رییس جمهور افزود: من در مورد دریاچه ارومیه یک نکته را عنوان می کنم که راه حل اصلی نجات دریاچه ارومیه است. ما یک کمربند سبز دور دریاچه ارومیه داریم که اگر این هاله سبز از اطراف دریاچه ارومیه حذف شود دریاچه ارومیه حال و روز بهتری خواهد داشت و ما در این خصوص محکم در دولت ایستاده ایم و قطعا دریاچه ارومیه را نجات خواهیم داد.

منبع: مهر
  • ناشناس ارسالی در

    چرا دروغ میگید کجا بارش زیاده .بگویید چش م های دریاچه جوشان شد و این جز لطف الهی نیست.

  • خ ارسالی در

    تنها دلیل خشکیدن سد بالای دریاچه هست

  • ناشناس ارسالی در

    مردم بیاید بیش از پیش بگوش باشند تا دست هیچ سود جویی به دریاچه باز نشود همه با ه م متحدیم و انشالله دولت هم در این مورد ک وتاهی نخواهد کرد

  • ناشناس ارسالی در

    نادان های بیسواد خرابکار!؟! چگونه میشه آب دریاچه خشک شده را باچندتا بارندگی جبران کرد؟!؟ باید آب دریاچه به 30 سال پیش برسه؟! نه چند ماه پیش؟ مگر د-اورمیه برکه بوده؟!؟

  • ناشناس ارسالی در

    این رحمت الهی هست که به فرزندان این سرزم ین عطا کرده فردا نگین اینم از صدقه سرحکو مت اسلامی هست

  • طهورا ارسالی در

    کاری که شما عمدا یا سهوا انجامش ندادین خ دای متعال بی منت انجامش داد لطفا از این به بعد از این سرمایه ملی محافطت کنید.

  • ازاد ارسالی در

    تو نگران بودی *****

  • ناشناس ارسالی در

    خدا رو شکرت

  • ناشناس ارسالی در

    خدایا شکرت

  • ناشناس ارسالی در

    کم چرت بگید اگه با دوقطره اب احیا میشد ک ه نمیگفتن دریاچه خشکیده دریاچه بوده نه ب رکه بفهمیده

  • واحد حقگو ارسالی در

    سلام به همت بارندگی هایت که آب دریاچه ار ومیه کمی زیاد شده است تا مقاله ان داده ن شود امیدی به احیا نیست چنانچه مدتی قبل د ر رسانه مطرح شد عملیات مالچ پاشی شروع شد ه بود.

  • ناشناس ارسالی در

    دوستان الان که به لطف بارندگی‌ها کمی دریاچه جان گرفته لطفا بجای نق نق کردن و نمیشه نمیشه برای احیای دریاچه مردم باهم متحد شوند هر کس هر کاری میتونه بکنه حتی اگه مصرف کم آب در حوزه دریاچه باشه لطفا فاز منفی ندین آدم هم همینجوره تا نفسی میاد و میره امیدی به زنده‌ماندن هست

  • به لطف انتخابا ارسالی در

    به لطف انتخابات است به دریاچه کمی آب از سدها باز کرده ام تا مردم دلخوش باشند و پ ای صندوق رای حاضر شوند والا خشک خواهند ک رد

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها