|
کدخبر: 319397

بحران آب/کمبود آب/محیط زیست

سرنوشت دریاچه ارومیه در انتظار خزر / وضعیت نگران کننده شد

کارشناسان حوزه انرژی اعلام کرده اند که این امکان وجود دارد تا سرنوشت دریای خزر مانند ارومیه شود.

اقتصاد سرنوشت دریاچه ارومیه در انتظار خزر / وضعیت نگران کننده شد

دریاچه ارومیه که مدت زمان زیادی است درگیر خشکسالی شده است و رنگ نشاط را به خود ندیده، حال شنیده ها حکایت از آن دارد که ممکن است دریای خزر هم به این سرنوشت دچار شود.

«آینده‌ای همچون ارومیه در انتظار خزر است. هرچند عمق خزر ۱۰۰۰متر است و این زمان خشک‌شدنش را طولانی‌تر می‌کند. دریاچه ارومیه، اما فقط حدود ۸متر عمق میانگینش بود؛ بنابراین در عرض ۲۰سال خشک شد.»

مدیر پیشین مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر می‌گوید: آخرین پیش‌بینی درباره دریای خزر از سوی کارشناسان آلمانی و روسی بر اساس مدل‌های اقلیمی بوده، دو سناریو را برای دریای خزر پیش‌بینی کردند که بر مبنای آن تا انتهای قرن۲۱ یعنی ۷۶سال آینده، خزر دچار کاهش تراز آب خواهد شد که خوش‌بینانه‌ آن ۹متر است و بدبینانه آن ۱۸متر.» نکته‌ای که وجود دارد خزر غیرقابل پیش‌بینی است و ممکن است بر خلاف این دو سناریو، روندش تغییر کند و دوباره آب بالا بیاید.

آخرین خبرها درباره دریای خزر نگران‌کننده است. علی بیت‌الهی، رئیس بخش خطرپذیری مرکز تحقیقات راه‌وشهرسازی می‌گوید: «میزان فرونشست در سواحل مازندران به ۹سانتی‌متر در سال رسیده؛ درحالی‌که در ۵سال گذشته فرونشست در این منطقه صفر بوده است.» تحقیقات کارشناسان فرونشست زمین را نشان می‌دهد، رشد این فرونشست دارد به گیلان کهن هم می‌رسد. دریای خزر چشم و چراغ ایران است. نه تنها خاطرات جمعی بلکه اقتصاد مردم هم با آن گره خورده و حتی به زودی زندگی در شمال ایران را هم به خطر می‌اندازد. اما ماجرای این فرونشست، ریشه در چه اتفاقی دارد؟ این سوالی است که مدت‌هاست در شبکه‌های اجتماعی جنجالی شده و برمی‌گردد به موضوعی که چندی پیش معصومه بنی‌هاشمی، مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر وزارت نیرو اعلام کرد: «سطح آب دریای خزر در سال۱۴۰۱ نسبت به سال۱۴۰۰، معادل ۲۶سانتی‌متر کاهش یافته است. این کاهش در شرایطی است که در سال۱۴۰۰ نیز سطح آب ۲۴سانتی‌متر کاهش یافته بود. در مجموع در طی دو سال اخیر سطح آب خزر حدود ۵۰سانتی‌متر کاهش یافته است. این در حالی‌است که از سال۱۳۷۴تاکنون سطح آب دریای خزر روندی کاهشی داشته و در این مدت حدود دو متر از ارتفاع آب این دریا کم شده است.»، اما چرا آب دریای خزر دارد آب می‌رود؟

صاحب‌نظران این حوزه، دو عامل مهم در کاهش سطح آب دریای خزر را مطرح می‌کنند؛ نخست و شاید مهم‌ترین عامل آن، کاهش ریزش‌های جوی و افزایش تبخیر است. در چند سال گذشته به‌دلیل گرم‌شدن کره زمین به‌ویژه حوضه آبریز خزر که همواره نسبت به متوسط جهانی دو تا چهار برابر گرم‌تر می‌شود، باعث شده است میزان بارش کم و در مقابل تبخیر بیشتر شود. دیدگاه دوم، اما مبتنی است بر سدسازی‌های اخیر روسیه روی ورودی آب رودخانه ولگا که به دریای خزر می‌ریزد.

علی سلاجقه، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هم بر این دیدگاه دوم صحه گذاشته و جلال محمودزاده، نماینده مهاباد هم در مجلس بر آن تاکید کرده است: «روسیه با سدسازی خود روی ولگا نشان می‌دهد همچون ترکیه و افغانستان برای منافع خود حاضر به نادیده گرفتن حق سایر کشورها است.» در حال حاضر بسیاری از مردم به دنبال پاسخ پرسش اساسی‌تری هستند. اگر روند کاهش دریاچه خزر ادامه پیدا کند، چه آینده‌ای برای آن پیش‌بینی می‌شود؟ در این گزارش می‌خواهیم به این سوال از دیدگاه چندین کارشناس پاسخ دهیم.

خزر هیچ‌گاه دریاچه ارومیه نمی‌شود

در این میان، اما گروهی از کارشناسان هستند که ادعای خشک‌شدن دریای خزر تا ۷۰سال دیگر را رد می‌کنند و معتقدند: «پسروی آب خزر دلالت بر خشک‌شدن بزرگ‌ترین دریاچه جهان نیست؛ چراکه خزر با پنج‌برابر حجم آب خلیج‌فارس هرگز به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار نخواهد شد.» در این زمینه «ایرنا» گفت‌وگویی داشته با عزیر عابسی، فوق دکترای مهندسی عمران- محیط زیست که با قاطعیت می‌گوید: «دریای خزر با عمق یک‌هزار و ۳۵متر تحت هیچ شرایطی همانند دریاچه ارومیه خشک نمی‌شود.»

منبع: عرشه آنلاین
  • رضاطهماسبی ارسالی در

    از چندتا کارشناس خبره بین المللی کمک بگی رین دریاچه ارومیه و خزر و سایر دریاچه ها رو نجات بدید.اندازه قذافی وجود ندارید؟

  • محمد مهدی ارسالی در

    الان اگر آب عقب نشینی کند بهتر نیست مکه خوب زمین به دست میاد و میشه ساخت و ساز ک رد بهتر نیست ایا

  • ناشناس ارسالی در

    تا الان ک هدف خشک کردن دریاچه و برداشت ن مک و فروختن به چین بود بعد از اینم ادامه میدن هدف اگ احیا بود ک دریاچه به اینروز نمییوفتاد و هر روز نزدیک 300 کامیون نمک رو نمیفروختن به چینی ها و بعدشم بعضی مس عولااز نبود لیتیوم حرفی نمیزدن

  • کورش ارسالی در

    خشک شدن دریاچه ارومیه تعمدی و کار نفوذی هاست.هیچ انسان با شرفی حاضر نمیشود به طب یعت مظلوم ظلم کند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها