|
کدخبر: 318146 شبنم درخشان

اختصاصی گسترش نیوز

مصرف نمک‌های رنگی مضر است / سرانه مصرف لبنیات ۱۶۰ گرم!

فرشیدی گفت: مصرف نمک های غیر یددار نه تنها سودمند نیست بلکه مضر هم است. مصرف روزانه نمک ۳ گرم در روز توصیه میشود.

اقتصاد مصرف نمک‌های رنگی مضر است / سرانه مصرف لبنیات ۱۶۰ گرم!

نشست خبری معاون وزارت بهداشت حسین فرشیدی و احمدرضا اسماعیل مدیر تغذیه وزارت بهداشت  با موضوع پویش ملی اطلاع رسانی تغذیه سالم با محوریت نمک یددار و لبنیات صبح امروز در سالن جلسات وزارت بهداشت  برگزار شد.

در این نشست حسین فرشیدی بیان کرد: پویشی که در جهت سلامت بخشی و کنترل قندخون و پر فشاری خون در حال انجام است بزودی به اتمام خواهد رسید. فاز ۲ این پویش مربوط به تغذیه سالم است و در  آمار پویش فاز ۱ حدود ۴۳ میلیون جمعیت بالای ۱۸ سال  مورد پویش انجام گرفته است.  ۲۷ میلیون جمعیت تا انتهای سال تحت پویش قرار خواهند گرفت.در حال حاضر  ۳۰ میلیون جمعیت روستاهای زیر ۲۰ هزار نفر تحت پویش داریم .

فرشیدی بیان کرد: سویه جدیدی جی آن وان JN1 از سویه امیکرون سویه در بعضی از کشور ها بسیار شده است در کشورهای آمریکایی مشاهده شده است ولی هیچ موردی در ایران مشاهده نشده است.  در دو هفته گذشته آمار بسیاری بالایی  دارد. معاون بهداشت در خصوص تزریق واکسن بیان کرد که تا حد ممکن واکسن تزریق شود و هم اکنون نیز در حال رصد افراد  مشکوک هستیم. بصورت پیوسته نمونه گیری انجام میشود و آمار در حال بررسی است. قسمت خوب قضیه مرگ و میر بدنبال بستری وجود ندارد و تعداد ابتلا بالا نیست.

معاون وزارت بهداشت بیان کرد: دیابت و فشار خون دو عامل مهم  در بیماری هستند. اما در مصرف مواد غذایی مهم است که چه چیزی بخوریم و چه چیز نخوریم . نمک و قند بسیار مهم است و نمک از چند منظر مهم است تاثیر بسیار مهمی روی پر فشاری خون دارد که موجب تشدید بیماری های دیگر خواهد شد. عوارض ناشی از سایر بیماریها بدنبال پرفشاری خون بیشتر است.

وی بیان کرد: قدم اول ما در این بیماری مهم کاهش مصرف نمک است. عادتهای تغذیه ای خود را باید تغییر دهیم چرا که الزاما نمک خوشمزگی را نمی‌آورد .نمک‌های زیادی در بازار از برندها و بسته بندی های متفاوت وجود دارد که اصلا مشخص نیست که چه استانداردی دارد. عناوینی مثل نمک دریا، نمک کوه و ... اصلا استاندارد نبوده اگر نمکی که استانداردی نباشد مضر خواهد بود. املاح و سرب داخل این نمکها وجود خواهد داشت متاسفانه بازار نمک بازار غیر استانداردی است. بخشی از مصرف غذای روزانه ما حبوبات است  که بخش مهمی از فیبر و پروتین را شامل خواهد شد. مصرف درست  نمک یددار پنهان در بخشی از مواد غذایی مثل نان وغیره نیز برنامه ریزی خواهد شد.

فرشیدی بیان کرد موضوع مهم دوم بحث لبنیات است. پیرو همین سیاست شیر مدارس بسیار مهم بود با همکاری  وزارت رفاه و وزارت بهداشت بن هایی در نظر گرفته شد و این افراد می‌توانند این یارانه را در تغذیه سالم داشته باشند. در ۳۰ استان  شیر مدارس در حال توزیع است.

اسماعیل زاده

احمدرضا اسماعیل زاده مدیر دفتر تغذیه وزارت بهداشت در این نشست بیان کرد: برنامه هفته اول ارایه اطلاعات درست در خصوص مصرف نمک است. باید خطر ات ناشی از مصرف نمک را مدنظر داشته باشیم توصیه ما این است که مصرف نمک  طعام در سر سفره ممنوع شود.تاکید داریم که نمک باید هم یددار و هم تصفیه شده باشد. خاک ما یدی کم دارد و غنی سازی ید بصورت دستی انجام شود.

وی بیان کرد: سازمان غذا و دارو  مجوزی بدون ید افزوده شده به هیچ کارخانه ای نمی‌دهد. استانداردی که ندارند حتی حاوی فلزات سنگین هستند که باعث سقط جنین و مشکلات جدی دیگر خواهد شد. برنامه ما در هفته دوم فرهنگ سازی درباره مصرف لبنیات است که در این مورد اطلاعات صحیح درباره مصرف لبنیات داده شود .مصرف لبنیات ضروری است در تمامی گروه های سنی لازم است. لبنیات  در جلوگیری از بیمار ی های متابولیکی و قلبی و عروقی جایگاه ویژه ای دارد. مردم به اطلاعات غلط توجه نکنند. در برنامه امنیت غذایی شیر، ماست و پنیر از اولویت های ما برای سبد غذایی خانوار ها است.

فرشیدی بیان کرد: در حال حاضر این پویش بیشتر  اطلاع رسانی و فرهنگسازی است و نیاز به مراجعه افراد به مراکز خاصی  نیست.

اسماعیل زاده در خصوص سئوال خبرنگار گسترش نیوز در خصوص برنامه وزارت بهداشت در خصوص توزیع شیر مدارس بیان کرد: بغیر از دو استان در سایر نقاط ایران برنامه توزیع شیر در حال اجرا است. توزیع شیر در تمامی مدارس ابتدایی دولتی بودجه ۴ همتی برای مصرف شیر دانش آموزان در مدارس دولتی اختصاص داده شده است که در ۳۰ استان در حال انجام است و در مناطق محروم و غنی به یک میزان در حال انجام است. نحوه توزیع شیر فقط در مدارس دولتی در حال انجام و  بصورت ۲ عدد در هفته است. از سال آینده درنظر داریم تعداد توزیع شیر درمدارس افزایش دهیم.  بودجه ای که به این برنامه تعلق گرفته مربوط به بودجه مصوب این وزارت خانه نبود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها