|
کدخبر: 319536 شبنم درخشان

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

۵ هزار محصول فناوری تجاری سازی شدند

پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اعلام کرد که یک ماموریت ویژه به دانشگاه‌های علوم پزشکی برای انجام تحقیقات در زمینه دوران پساکرونا و بیماری‌های غیرواگیر از قبیل بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و موارد مشابه، در دست اجرا است.

سلامت ۵ هزار محصول فناوری تجاری سازی شدند

نشست خبری معاون توسعه و تحقیقات وزارت بهداشت، چهاردهم بهمن ماه در وزارت بهداشت برگزار شد.  در این نشست یونس پناهی در جمع خبرنگاران گفت: در تلاش هستیم ۲۵۰ نفر را به عنوان  اعضای هیات علمی در شبکه های تحقیقاتی جذب کنیم. اکنون ۴۰ مرکز تحقیقاتی غیردولتی و ۸۲۱ مرکز تحقیقاتی دولتی ،۱۰۱ واحد توسعه بالنی در بیمارستان‌ها وجود دارند و ۲۵ شبکه تحقیقاتی داریم که باید توسعه یابد.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: ۱۶ مرکز تحقیقاتی علوم بالینی مانند دهان و دندان، چشم، بیماریهای قلبی، پوکی استخوان، دیابت، هپاتیت، داریم و باید عمده پژوهش ها را به سمت اقدامات پیشگیرانه هدایت شوند. پنج شبکه تحقیقاتی در حیطه ارتقای سلامت از جمله اخلاق پزشکی، غذا و دارو، بهداشت و محیط و غیره داریم  و اخیرا تحقیق در مورد دوران پساکرونا را به دانشگاههای علوم پزشکی ماموریت دادیم.

پناهی اظهار کرد: ۳۶  بانک زیستی در کشور داریم که داده های بیماری‌های مهم در آن ثبت می شود، ۶۴۸ برنامه ثبت و پیامدهای سلامت وجود دارد و ۵۲ آزمایشگاه جامع تحقیقات نیز در کشور ایجاد شده است.   ۸۲۱ مرکز در قالب ۳۳ حیطه در حال کار هستند. نظارت و ارزشیابی فعالیت های تحقیقی در قالب شاخص‌های عملکردی  که متناسب بازمان و در قالب چارت های طراحی شده است صورت می‌گیرد. بهره وری و ارتقا سلامت در طرح‌های سال آینده بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت. کاهش آلاینده هوایی و کاهش مرگ و میر و ..‌ شاخص های مهم در سال آینده ما خواهد بود. مراکزی که اثر بخشی کافی دارند مورد توجه قرار دارند.

وی افزود: ۶۹ پژوهشکده داریم که هر پژوهشکده باید ۳ مرکز تحقیقاتی داشته باشد. مجوزها بر اساس عملکرد و اثربخشی مراکز ارتقا میابد. حدود ۱۶۰۰ نفر آن هیئت علمی پژوهشی داریم. با توجه به این تعداد کم اعضا پژوهشی اما رنکینگ مناسب را کسب کرده اند. ۲۷۹ محقق جز محققین ۱ درصد هستند. سیاست ما این است که تعداد افراد هایلی سایتد را بیشتر کنیم.

پناهی بیان کرد:  ۱۱۳ مرکز رشد فناوری و ۱۵ پارک علم و فناوری داریم. حدود ۳۵۰۰ شرکت فعال فناوری درحوزه سلامت فعال هستند. همچنین حدود ۵هزار محصول فناوری و نمونه اولیه و تجاری سازی شده وجود دارد. تعداد ۴۸۰۰ پروژه فناوری نیز انجام شده است. برخی محققین ما وقتی به دانش می‌رسند سعی در صنعتی کردن دارند که در نشست‌هایی که برگزار شد این فرصت‌ها در اختیار پژوهشگران قرار داده شد.

وی اظهار کرد: امروزه ۴۶۹ مجله علمی پژوهشی برای مجوز دادیم.  ۹۷مجله در ای اس ای ثبت شده است. بالای ۱۰۰ مجله تقدیر و حمایت ۱۰۰ میلیون تومانی شدند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها