|
کدخبر: 319301

جشنواره غذا/گردشگری غذا/صادرات کالا

عروس مازندران جشنواره غذا برگزار میکند/ارزش یک میلیارد و ۸۸۶ میلیون دلار صادرات کالا در این شهر

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان رامسر اعلام کرد که جشنواره غذاهای محلی در این شهرستان برگزار خواهد شد.

اقتصاد عروس مازندران جشنواره غذا برگزار میکند/ارزش یک میلیارد و ۸۸۶ میلیون دلار صادرات کالا در این شهر

این جشنواره، رامسر را به عنوان میزبانی جشنواره غذاهای محلی مازندران معرفی می‌کند. به گزارش خبرگزاری موج مازندران، نادر سحرخیز درباره اهمیت گردشگری غذا و شکم‌گردی برای جذب گردشگران به شهرستان رامسر تأکید کرد. او گفت: "یکی از لذت‌های اصلی سفر برای گردشگران، غذا است و خلاقیت در طبخ غذاهای بومی و محلی بسیار مهم است. شهرستان رامسر دارای تاریخچه‌ای غنی در این زمینه است."

وی ادامه داد: فعالیت بیش از ۵۰ واحد بوم‌گردی در روستا خود زمینه ساز ایجاد بستر گردشگری غذا است و این اداره در نظر دارد از این ظرفیت با ایجاد جشنواره‌های غذایی به توسعه اقتصاد گردشگری کمک کند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان رامسر با اشاره به این موضوع که بخش عمده‌ای از گردشگران علاقه‌مند به شکم‌کردی هستند و شکم‌کردی می‌تواند به عنوان یک جاذبه مهم در جذب توریست مؤثر باشد، بیان داشت: سابقه تاریخی گردشگری غذا در رامسر به ۱۰۰ سال پیش برمی‌گردد و تعدادی از رستوران‌های این شهر مانند رستوران برادران، گل سرخی، مظاهری و آناهیتا به عنوان برند غذایی رامسر مطرح بودند و مقصد گردشگران بیشماری در بخش گردشگری غذا محسوب می‌شدند.

وی گفت: امروزه روند رو به رشد واحدهای پذیرایی این نوید را می دهد در آینده نزدیک شاهد شکوفایی هر بیشتر صنعت گردشگری غذا و شکم‌گردی باشیم.

سحرخیز، ماهی و مرغ شکم پر رامسری، خورشت سیر انار، بشته واش، بیج بیج، باقلاوابیج، ترش سماق، نازخاتون، کدو بره، ترش‌تره از جمله غذاهای بومی رایج رامسر برشمرد و تصریح کرد: در تلاش هستیم در جشنواره‌های غذایی انواع غذاهای محلی را به گردشگران معرفی کنیم و به ثبت برسانیم.

درآمد گمرکات ۳۳ درصد افزایش یافت

امیر جمشیدی اظهار داشت: طی این مدت درآمد گمرکات مازندران حاصل از تجارت خارجی با رشد ۳۳ درصدی بالغ بر ۱۴ هزار و ۸۲۵ میلیارد ریال بوده است.

وی ادامه داد: میزان واردات ۱۰ ماهه سال جاری به سه میلیون و ۸۵۴ هزار تن و به ارزش یک میلیارد و ۸۸۶ میلیون دلار رسید که از افزایش ۸۵ درصدی در وزن و ۴۹ درصدی در ارزش نسبت به مدت مشابه سال قبل برخوردار بوده است.

ناظر گمرکات مازندران گفت: پنج قلم عمده کالاهای وارداتی در این مدت؛ ذرت دامی با ۷۵۹ میلیون دلار، چربی ها و روغن های حیوانی با ۵۵۵ میلیون دلار، جو دامی با ۳۴۲میلیون دلار، کک نفتی با ۶۰ میلیون دلار و محصولات شیمیایی با ۳۲میلیون دلار بودند.

وی بیان داشت: همچنین ۵ کشور عمده مبدأ کالاهای وارداتی به ترتیب شامل امارات متحده عربی با ۷۰۱ میلیون دلار، ترکیه با ۴۸۸ میلیون دلار، روسیه با ۳۰۳ میلیون دلار، انگلستان با ۹۹ میلیون دلار و عمان با ۷۸میلیون دلار هستند. 

جمشیدی با اشاره به واردات کالاهای اساسی در ده ماه سال جاری، گفت: میزان واردات کالاهای اساسی طی همین مدت از گمرکات مازندران بالغ بر ۳ میلیون ۶۴۸ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۶۹۹میلیون دلار بوده که از نظر وزنی رشد ۹۹ درصدی و از نظر ارزشی رشد ۶۵ درصدی را نسبت به مدت مشابه قبل نشان می دهد.

وی اظهار داشت: کالاهای اساسی سهم ۹۵ درصدی از وزن و ۹۰ درصدی از ارزش کل واردات گمرکات مازندران را داراست. 

ناظر گمرکات مازندران در رابطه با اقلام عمده کالاهای اساسی بیان داشت: ذرت دامی، چربی ها و روغن های حیوانی و دامی، گندم دامی، جودامی و خوراک آماده دام اقلام عمده کالاهای اساسی وارداتی به گمرکات مازندران بودند.

منبع: موج

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها