|
کدخبر: 315692

صنایع دستی/تسهیلات/وزارت گردشگری

پرداخت وام صنایع دستی به این هنرمندان/۳۷۳ میلیارد اعتبار این تسهیلات

تسهیلات از محل مشاغل خانگی، تبصره ۱۶ و ۱۸ به فعالان حوزه صنایع‌دستی استان پرداخت شد.

اقتصاد پرداخت وام صنایع دستی به این هنرمندان/۳۷۳ میلیارد اعتبار این تسهیلات

مهراب محمدی روز چهارشنبه افزود: از این میزان اعتبار ۲۵۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از محل تسهیلات مشاغل خانگی، ۷۷ میلیارد ریال از محل اعتبارات تبصره ۱۸، ۳۹۳ میلیارد و ۴۵۰ میلیون ریال از محل تسهیلات تبصره ۱۶ بوده است.

وی ادامه داد: با اعطای این تسهیلات مشاغل جدید ثبت شده در سامانه رصد در بخش صنایع‌دستی استان به ۲ هزار و ۸۲۰ نفر رسید و از محل صدور مجوز کسب و کار نیز طی سالجاری برای یک‌هزار ۵۴۵ اشتغالزایی شده است.

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری از آموزش رشته‌های مزیت‌دار صنایع‌دستی در استان برای ۲ هزار و ۸۱۷ نفر طی سالجاری خبر داد و گفت: در حال حاضر ۸۰ رشته صنایع‌دستی در استان فعال است که از این تعداد ۳۳ رشته بیش از دیگر رشته‌ها تولیدات دارد و هنرمندان بیشتری در این رشته‌ها مشغول فعالیت هستند.

محمدی یادآور شد: همچنین امسال هشت هزار و ۴۶۶ مجوزز فعالیت در رشته‌های صنایع‌دستی استان صادر شد.

رشته‌های صنایع‌دستی فعال در استان شامل بافته‌های داری نظیر گلیم، چوقابافی، نواربافی، البسه محلی، گیوه‌دوزی، قلم‌زنی روزی فلز، سافلگری سنتی، زیورآلات سنتی، احجام فلزی، نگارگری و تذهیب، ملیله‌دوزی، خاتم‌کاری، سرمه‌دوزی، صنایع چوب نظیر معرق و مشبک، حجاری سنتی، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی، فیروزه‌کوبی میناکاری، رنگرزی سنتی، نقاشی روی شیشه، پاپیه‌ماشه، گچ‌بری سنتی، بافتنی‌های سنتی، خراطی و چوب، چلنگری سنتی و چاپ قلمکار از مهمترین رشته‌های صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود.

تاکنون ۴۸ رشته صنایع دستی استان دارای نشان ملی و ۹ رشته موفق به دریافت نشان بین‌المللی شده است.

در این استان ۳۷ تعاونی زیرمجموعه اتحادیه صنایع دستی در استان فعال است و حدود ۷۵۰ هنرمند صنایع دستی نیز ززیر پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها