|
کدخبر: 319299

بازار ارزهای دیجیتال | هوش مصنوعی

فوری / کاشت اولین تراشه در مغز انسان / ایلان ماسک کار خودش را کرد!

هدف نورالینک کمک به افراد دارای معلولیت است که در تعامل با تلفن همراه و رایانه دچار مشکل هستند. ماسک با تکرار هدف خود بیان کرد: تصور کنید استیون هاوکینگ می‌توانست سریع‌تر از یک تایپیست حرفه‌ای در کامپیوتر تایپ کند.

اقتصاد فوری / کاشت اولین تراشه در مغز انسان / ایلان ماسک کار خودش را کرد!

ایلان ماسک از کاشت موفقیت‌آمیز اولین تراشه نورالینک (Neuralink) در مغز انسان خبر داد. این تراشه که ماسک آن را تله‌پاتی (Telepathy) نامیده است، ظاهراً به فرایند تفکر کمک کرده و کنترل از راه دور تلفن‌های همراه و رایانه‌ها را امکان پذیر می‌کند.

در ۲۹ ژانویه، ماسک این خبر را از طریق پلتفرم X به اطلاع کاربران رساند. وی افزود که فرد مورد نظر در حال بهبودی است.

هدف نورالینک کمک به افراد دارای معلولیت است که در تعامل با تلفن همراه و رایانه دچار مشکل هستند. ماسک با تکرار هدف خود بیان کرد:

    تصور کنید استیون هاوکینگ می‌توانست سریع‌تر از یک تایپیست حرفه‌ای در کامپیوتر تایپ کند.

سازمان دارو و غذای ایالات متحده مطالعه PRIME نورالینک (رابط رباتیکی کاشته شده در مغز برای استفاده از کامپیوتر) را در می ۲۰۲۳ تأیید کرد. متعاقباً، نورالینک برنامه‌های آزمایش بالینی انسانی را در ماه سپتامبر آغاز کرد.

ایلان ماسک که زمانی به دلیل حمایت از ارز‌های دیجیتال مورد توجه قرار گرفته بود، اکنون ظاهراً در حال دور شدن از این حوزه است. ماسک در گفتگوی اخیر با کتی وود، مدیرعامل شرکت آرک‌اینوست (Ark Invest)، اظهار داشت که قصد ندارد زمان زیادی را صرف فکر کردن در مورد ارزهای دیجیتال کند. او همچنین اظهار داشت که هیچ یک از شرکت‌هایش ارز دیجیتال جدیدی ایجاد نخواهند کرد.

پروژه نورالینک (Neuralink) چیست؟

نورالینک در حقیقت دستگاه یا چیپ کوچکی است که با جراجی در مغر افراد کار گذاشته می‌شود و به کمک آن فرد می‌تواند با دستگاه‌های دیگر ارتباط برقرار کند یا حتی به کنترل آن‌ها بپردازد. نورالینک همچنین می‌تواند به مطالعه سیگنال‌های الکتریکی درون مغز کمک کند تا دانشمندان به راه حلی برای رفع مشکلات متعدد پزشکی در این زمینه برسند.

کمپانی نورالینک در سال ۲۰۱۶ تاسیس شد و از آن زمان تاکنون به توسعه تکنولوژی خود مشغول بوده است. بر اساس ادعای ایلان ماسک، قرار بود تیم توسعه دهنده نورالینک تا آخر سال ۲۰۲۰ نمونه اولیه‌ای از کار خود را ارائه دهند، اما این ارائه لعو شد تا آزمایش‌های بیشتری انجام شود.

چیپ‌ست نورالینک که با نام N۱ شناخته می‌شود برای کار گذاشته شدن در جمجمه طراحی شده است و در مجموع ۸ میلیمتر قطر و تعداد زیادی سیم نازک برای اتصال دارد.

اندازه سنسور نورالینک

این سیم‌ها با استفاده از یک روبات و با جراحی درون مغز افراد کار گذاشته می‌شوند. طبق گفته‌های ایلان ماسک و کمپانی نورالینک، سیم‌های چیپ Neuralink تقریبا به کلفتی نورون‌های خود مغز و از تارهای موی ۱۰۰ میکرومتری نازک‌تر هستند. برای مقایسه بهتر، می‌توانید قطع یک تار موی خود را در نظر بگیرید و بعد آن را به ۱۰ تقسیم کنید.

مکس هوداک (Max Hodak)، مدیر کل کمپانی نورالینک، می‌گوید هر فرد می‌تواند چند چیپ Neuralink در سر خود بگذارد تا بخش‌های مختلف مغزش را هدف قرار دهد.

 

نورالینک چطور کار می‌کند؟

بیایید با یک نمونه از سینمای هالیوود به سادگی شیوه کار نورالینک را توضیح دهیم. اگر سری فیلم ماتریکس را دیده باشید، کاراکتر اصلی به نام نئو (Neo) که کیانو ریوز (Keanu Reaves) نقش وی را بازی می‌کند در بخشی از فیلم باید هنرهای رزمی مختلف را یاد بگیرد، اما وقت کافی برای آموزش ورزش‌های مختلف به وی وجود ندارد. به همین خاطر تنها با آپلود کردن یک برنامه کامپیوتری به مغز وی، تمام هنرهای رزمی را یادش می‌دهند.

البته نورالینک نمی‌تواند با یک آپلود هنرهای رزمی را به شما یاد دهد، اما حداقل می‌توان به کمک آن سیگنال‌های الکتریکی را به دستگاه‌های مختلف ارسال و دریافت و به طریق آن‌ها را کنترل کرد. در حال حاضر طبق گفته کمپانی نورالینک تنها می‌توان دستگاه‌های ساده‌ای مثل گوشی موبایل هوشمند و کامپیوتر شخصی را با چیپ Neuralink کنترل کرد و شاید هم بتوانید با تکرار افکارتان آن‌ها را تایپ کنید!

 

 

منبع: رمزارز نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها