|
کدخبر: 319182

قیمت روز خودرو / قیمت خودرو / نرخ ارز

انفجار قیمت خودرو / تن و بدن خریداران لرزید

یک کارشناس خودرو با صراحت اعلام کرده که در حال حاضر با افزایش ۲۰۰ میلیون تومانی قیمت خودروها روبرو هستیم، این افزایش قابل ملاحظه تنها در مدت ۱۰ روز اتفاق افتاده است.

اقتصاد انفجار قیمت خودرو / تن و بدن خریداران لرزید

به گفته یک کارشناس بازار خودرو، افزایش ۲۰۰ میلیون تومانی قیمت خودروها در مدت ۱۰ روز، باعث برانگیخته شدن بازار خودرو شده است و به نظر می‌رسد که این روند حتی پس از عید نیز ادامه خواهد داشت.

دو ماه پیش بازار خودرو در سکوت و رکود عجیبی به سر می‌برد و شاهد بودیم که قیمت خودرو به شدت کاهش یافت و کمتر کسی نیز خودرو خود را به فروش می‌گذاشت. علت این رکود به افزایش عرضه خودرو از سمت خودروسازان و تحویل خودروها در سامانه یکپارچه برمی‌گشت. اما حالا دوباره قیمت‌ها افزایشی شده و خرید خودرو بازهم به یک مسئله جنجالی بدل شده و هرکسی قادر به خرید نیست. در ادامه مطلب صحبت‌ها و پیش‌بینی بازار خودرو را از زبان فیروز نادری، کارشناس بازار خودرو می‌خوانید.

فیروز نادری، کارشناس بازار خودرو در خصوص افزایش قیمت‌های اخیر در بازار گفت:

اکثر خودروها ۲۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند؛ به نحوی که پرشیای معمولی که ۵۰۰ میلیون تومان بود، به ۶۰۰ میلیون تومان و ۲۰۷ هم از ۶۲۰ به ۷۳۰ میلیون تومان رسیده است.

نادری افزود: «۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان خودروهای داخلی و ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون خودروهای مونتاژی با افزایش قیمت مواجه شده‌اند.»

وی در مورد پیش‌بینی نرخ خودرو تا شب عید نیز گفت:

قیمت خودرو باید کاهشی باشد؛ چون خودروسازان عرضه را افزایش داده‌اند و خودرو فاکتور و ماشین‌ها را اکثرا پلاک می‌کنند، منتهی افزایش نرخ دلار که هرروز در حال رشد است، اجازه نمی‌دهد که قیمت‌ها کاهشی شود.

فیروزی اضافه کرد: «اگر نرخ دلار به قیمت قبلی ۵۰ میلیون تومان برگردد، قیمت خودرو در بازار حدود ۱۰ درصدی کاهش پیدا می‌کند.»

دلار-قیمت-ارز

بازار ارز کار خودش را کرد

این کارشناس خودرو در خصوص صحبت‌های اخیر وزیر صمت مبنی بر اینکه بازار خودرو به تعادل می‌رسد، گفت:

صرفاً با عرضه زیاد خودرو، قیمت‌ها متوقف نمی‌شود؛ بلکه به نظر می‌رسد موضوعی که اثرگذار است، قیمت ارز بوده و تا دلار کاهشی نشود، بازار به تعادل نمی‌رسد؛ ضمن اینکه با افزایش قیمت دلار، مردم حتی کسانی که نیاز ندارند، وقتی می‌بینند تورم در کشور افزایش می‌یابد، به خرید خودرو علاقه نشان می‌دهند، خودرو خریداری می‌کنند، چون نگهداری و فروش آن راحت است و می‌دانند که می‌توانند گرانتر بفروشند.

فیروزی در مورد زمان مناسب خرید خودرو نیز گفت: «دو ماه قبل زمان مناسبی برای خرید خودرو بود، از ابتدای سال قیمت‌ها کاهشی بود تا این که از دو ماه گذشته زمزمه تورم شروع شد. الان فکر نمی‌کنم خودرو قبل از عید با بعد عید چندان تفاوت قیمت داشته باشد، مگر این که تورم شدید پیش بیاید.»

به گفته این کارشناس خودرو، تا ۱۰ روز قبل تعداد معاملات خودرو بیشتر بوده و طی این چند روز کم شده است.

خرید-خودرو

تاثیر قیمت دلار بر بازار خودرو

تاثیر قیمت دلار بر بازار خودرو به دلایل زیر ممکن است:

۱. واردات قطعات: بسیاری از قطعات خودروها و مواد اولیه برای تولید آنها از کشورهای دیگر وارد می‌شوند. افزایش قیمت دلار می‌تواند هزینه‌های وارداتی این قطعات را افزایش دهد و در نتیجه قیمت خودروها را بالا ببرد.

۲. تاثیر بر تولید داخلی: برخی از شرکت‌های خودروسازی ممکن است مواد اولیه یا تجهیزات خود را از بازار جهانی تامین کنند. افزایش قیمت دلار می‌تواند هزینه تولید داخلی را افزایش دهد و در نتیجه قیمت خودروها را تحت تاثیر قرار دهد.

۳. تاثیر بر قیمت سوخت: افزایش قیمت دلار ممکن است منجر به افزایش قیمت سوخت شود که این موضوع نقش مهمی در هزینه‌های نگهداری و استفاده از خودرو دارد و می‌تواند تاثیر مستقیمی بر بازار خودرو داشته باشد.

بنابراین، تغییرات قیمت دلار می‌تواند تأثیر مستقیم و غیرمستقیمی بر بازار خودرو داشته باشد و باعث افزایش یا کاهش قیمت خودروها شود.

منبع: اقتصادآنلاین
  • علی ارسالی در

    عامل اصلی افزایش قیمت خودرو وزیر صمت ومعاونش منطقی هستند که از مافیای اصلی خودرو هستند و جلوی واردات خودرو را گرفته اند

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها