|
کدخبر: 319144

قیمت سکه/ قیمت طلا/ بازار سکه

خریداران سکه دست نگه دارند / قیمت سکه پایین می آید؟

بعضی از فعالان بازار معتقدند که اگر درهم شرکت‌های پتروشیمی عرضه شود، احتمالاً منجر به کاهش قیمت دلار و سکه در بازار خواهد شد. اما باید توجه داشت که این ادعا ممکن است تحت تأثیر عوامل مختلف قرار گیرد.

اقتصاد خریداران سکه دست نگه دارند / قیمت سکه پایین می آید؟

بعضی از تحلیلگران بازار معتقدند که عرضه سکه امامی توسط بانک مرکزی می‌تواند تأثیر قابل توجهی در نوسانات قیمتی بازار سکه داشته باشد و به حدودی از نوسانات صعودی بازار سکه جلوگیری کند. این باور براساس اعلامات اتحادیه طلا و جواهر است که نشان می‌دهد قیمت سکه امامی در روز گذشته از ۳۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۳۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان کاهش یافته است.

با این حال، باید توجه داشت که بازار سکه تحت تأثیر عوامل گوناگونی قرار می‌گیرد و عرضه سکه امامی تنها یکی از عوامل موثر است. عوامل دیگری مانند تقاضا، عرضه سایر ارزها، نرخ بهره، تورم و تحولات سیاسی می‌توانند نیز تأثیر قابل توجهی در نوسانات قیمتی سکه داشته باشند.

بنابراین، تصمیم‌گیری در مورد تأثیر عرضه سکه امامی توسط بانک مرکزی بر روند بازار سکه پیچیده است و نیازمند تحلیل دقیق‌تر و در نظر گرفتن عوامل متعدد است. همچنین، بازارها تمایل دارند به تغییرات واکنش نشان دهند و تأثیر هر عامل ممکن است توسط سایر عوامل متعدد تعدیل شود.

البته روز یکشنبه برخی معامله گران از تبدیل نرخ حواله درهم به لیدر بازار ارز و سکه می گفتند. در همین راستا روز گذشته احمد مهدوی، دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی، از تقویت عرضه درهم خبر داد. او از برگزاری «جلسه‌ای با بانک مرکزی» اشاره کرد که «راهکارهای متنوع‌سازی سبد ارزهای صادراتی شرکت‌های پتروشیمی برای تنظیم بهتر بازار انواع ارزها نظیر درهم موردبحث قرار گرفت.» او تاکید کرد که در این جلسه «تصمیمات خوبی اخذ شده که به‌زودی اجرایی خواهد شد و شاهد افزایش سهم عرضه ارزهای غیردلاری در بازار نیما خواهیم بود» .

آنچه برخی از فعالان بازار بر آن تاکید دارند این است که اگر درهم شرکت‌های پتروشیمی عرضه شود، قرار گرفتن دلار و سکه در مسیر کاهش بیشتر، محتمل است.

با این همه روز گذشته سومین حراج حضوری شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران با حضور خریداران و فروشندگان در تالار معاملات طلا برگزار شد و آن‌طور که در خبرها آمده در این حراج حضوری از مجموع ۱۱۲ شمش طلای عرضه شده استاندارد یک‌کیلوگرمی با عیار ۹۹۵ در هزار، ۷۹ شمش طلای استاندارد مورد معامله قرار گرفت

فنی‌های بازار هم معتقدند که در حال حاضر مرز ۳۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برای سکه مهم است و اگر از این مرز عقب‌نشینی کند احتمال کاهش تدریجی آن به سمت نیمه کانال ۳۲ میلیون تومان وجود دارد.

طبق اعلام سایت اتحادیه طلا و جواهر قیمت سکه امامی که روز شنبه با ۳۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به کار خود پایان داده بود روز گذشته تا ۳۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان پایین آمد.

عوامل موثر بر قیمت طلا

چندین عامل می‌تواند بر قیمت طلا تأثیر بگذارد. برخی از این عوامل عبارتند از:

عرضه و تقاضا: عرضه و تقاضا برای طلا می‌تواند قیمت آن را تحت تأثیر قرار دهد. اگر تقاضا برای طلا افزایش یابد و عرضه ثابت بماند یا کاهش یابد، قیمت ممکن است افزایش یابد.

نرخ بهره: نرخ بهره تعیین کننده قدرت خرید و سرمایه‌گذاری است. زمانی که نرخ بهره پایین است، سرمایه‌گذاران به دنبال سرمایه‌گذاری در طلا می‌گردند و این می‌تواند قیمت طلا را افزایش دهد.

 نرخ تورم: در صورت وجود تورم، ارزش پول کاهش می‌یابد و سرمایه‌گذاران به دنبال سرمایه‌گذاری در دارایی‌های آلترناتیو مانند طلا هستند. این می‌تواند قیمت طلا را افزایش دهد.

 وضعیت اقتصادی جهانی: در زمان‌های ناپایداری اقتصادی یا بحران‌های سیاسی، سرمایه‌گذاران به دنبال سرمایه‌گذاری در دارایی‌های امن مانند طلا هستند. این می‌تواند قیمت طلا را افزایش دهد.

 تغییرات ارزش ارز: طلا به عنوان یک دارایی جهانی محسوب می‌شود و قیمت آن تحت تأثیر تغییرات ارزش ارزها قرار می‌گیرد. اگر ارز ملکه طلا (مانند دلار آمریکا) کاهش یابد، قیمت طلا ممکن است افزایش یابد.

عوامل جغرافیایی و سیاسی: عواملی مانند بحران‌های سیاسی، جنگ‌ها و تنش‌های جهانی نیز می‌توانند قیمت طلا را تحت تأثیر قرار دهند. در زمان‌های ناپایداری، سرمایه‌گذاران به دنبال دارایی‌های امن مانند طلا می‌گردند.

مهم است بدانید که قیمت طلا تحت تأثیر تعداد زیادی عامل قرار می‌گیرد و تحلیل صحیح قیمت طلا نیازمند بررسی و تحلیل چندین عامل است.

منبع: اقتصادنیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها