|
کدخبر: 319106

قیمت گندم / قیمت غلات / نرخ محصولات کشاورزی

ارقام باورنکردنی گندم / این آمار صحت دارد؟

به گفته جهاد کشاورزی، ارقام جدید غلات در ایران توانایی مصرف کمتری از آب تا ۲۵ درصد را دارند. اما مشخص نیست که این ارقام به چه درصدی از کشاورزان دسترسی دارند که بتوانند تغییراتی در میزان مصرف آب خود در مزارع ایجاد کنند.

اقتصاد ارقام باورنکردنی گندم / این آمار صحت دارد؟

به گفته آخرین گزارش موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور، ارقام جدید غلات تا ۲۵ درصد کمتر از آب نسبت به ارقام پیشین مصرف می‌کنند.

البته محمد زمانیان رییس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر پیش‌بینی می‌کند، محققان بتوانند باتوجه به ذخایر ژنی که در بانک ژن کشور وجود دارد و همچنین با فناوری‌های جدید، در آینده ارقامی تولید شود که تا ۴۵ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی داشته باشند.

طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی، از زمان تاسیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، ۳۷۵ رقم معرفی و اصلاح شده که ۳۲۱ رقم به بعد از انقلاب اسلامی برمی‌گردد و از این ۳۲۱ رقم، ۱۹ رقم باغبانی و ۳۰۲ رقم گیاهان زراعی بوده است.

داده‌های موجود نشان می‌دهد، میانگین معرفی ارقام از اول تاسیس این موسسه تا سال ۱۳۹۳ به طور میانگین ۵ رقم در سال بوده و از سال ۱۳۹۴ تاکنون ۱۵ رقم و از سال ۱۴۰۱ به بعد بالای ۲۰ رقم خواهد رسید.

تاکنون ۱۵۰ رقم برای گندم معرفی شده که در این ارقام نیاز کشور، تغییر اقلیم، شرایط مختلف خاک، عملکرد و بیماری‌ها در نظر گرفته شده است.

گندم-واردات

به گفته زمانیان، کشور در بذر غلات ۹۸ درصد، در ذرت ۸۷ درصد، در بذر حبوبات، سورگوم و گیاهان علوفه‌ای ۱۰۰ درصد و در سویا و گلرنگ نیز ۱۰۰ درصد خودکفا است به طوری که هسته‌های اولیه این بذور در مقیاس وسیع موجود است و نیازی به واردات از خارج نیست.

او افزود: مجموع ارزش بذر‌هایی که تولید شده بالای ۵۰۰ میلیون دلار است.

تهیه نهال و بذر کشور

موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور (معتن) یکی از موسسات علمی و تحقیقاتی در زمینه تولید و اصلاح نهال و بذر در ایران است. این موسسه به تحقیقات و پژوهش‌های مرتبط با تولید نهال و بذر در کشور می‌پردازد و سعی دارد نهال‌ها و بذرهایی را تولید کند که با شرایط آب و هوایی و خاکی ایران سازگار باشند. این موسسه نقش مهمی در توسعه کشاورزی پایدار و بهره‌وری بالا در کشور دارد.

منبع: اکوایران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها