|
کدخبر: 318834

نیروگاه خورشیدی/ سوخت پاک / انرژی تجدیدپذیر

افزایش ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر

تجدید پذیرها یکی از بازوهای پر توانی هستند که می توانند در شرایط بحران انرژی بسیار مورد توجه قرار گیرند.

اقتصاد افزایش ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر

استفاده از توان ظرفیت های انرژی های تجدید پذیر، یکی از موثر ترین اقداماتی است که دولت توانسته است در این مسیر گام های بسیار مثبتی بردارد.

رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی گفت: ظرفیت فعلی نیروگاه‌های تجدیدپذیر ما ۱۱۲۲ مگاوات است که در دولت جدید نزدیک به ۳۰ درصد افزایش داشته است.

محمود کمانی رئیس سازمان انرژی‌های و معاون وزیر نیرو در یک نشست خبری گفت: طی ماه‌های گذشته تفاهم نامه با صندوق توسعه ملی به امضا رسید و طبق آن ۵ میلیارد دلار برای توسعه تجدیدپذیرها پرداخت می‌شود پرداخت شود.

وی ادامه داد: مناقصات برای ۴۵۰۰ نیروگاه را انجام گرفته و پس از اخذ ضمانتنامه ها، قرادادها ابلاغ شد. سپس معرفی شرکت‌ها به صندوق و بانک‌های عامل بوده که برندگان مناقصه در این مرحله قرار دارند.

به گفته کمانی برای ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه با صندوق توافق کردیم و دو روش ماده ۱۲ و صنایع را پوشش می‌دهد که معادل حدوداً ۵ میلیارد دلار است.

وی افزود: صنایع بالای ۱ مگاوات موظف بودند از ابتدای امسال ۱ درصد انرژی خود را از نیروگاه‌های تجدیدپذیر تأمین کنند. تعدادی از صنایع اقدام به ساخت نیروگاه کردند و نیروگاه‌هایی که اقدام نکرده اند باید این میزان را از طریق تابلو برق سبز خریداری کنند.

کمانی اضافه کرد: بدهی‌های نیروگاه کوچک و متوسط به طور کامل پرداخت شده و طلب نیروگاه‌های خانگی و مقیاس کوچک صفر است.

وی ادامه داد: در نیروگاه‌های بزرگ نیز بخشی از صورت حساب‌ها پرداخت شده است و ۶۰ درصد مطالباتشان در هر ماه پرداخت می‌شود. پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال کل این مطالبات نیز تسویه شود.

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی گفت: ظرفیت فعلی نیروگاه‌های تجدیدپذیر ما ۱۱۲۲ مگاوات است که در دولت جدید نزدیک به ۳۰ درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به ۱۱ هزار مگاوات ظرفیت جدید در حال ساخت خاطر نشان کرد: درصدهای پیشرفت متفاوتی دارند و تا آینده جهشی را در توسعه این نیروگاه‌ها شاهد هستیم.

به گفته این مقام مسئول با هماهنگی خوبی که با توانیر انجام شده تا ظرفیت ۱۵ هزار مگاوات مشکلی برای اتصال تجدیدپذیرها به شبکه نداریم، اما برای ظرفیت بیش از این باید اقدامات مورد نیاز انجام شود. علاوه بر این باید حوزه ذخیره سازها نیز توسعه پیدا کند.

کمانی در مورد ظرفیت نیروگاهی ایجاد شده توسط صنایع گفت: ۴ هزار مگاوات برای صنایع در نظر گرفتیم که اقدام به احداث نیروگاه تجدیدپذیر کنند. برای صنایع متوسط و کوچک دو روش ایجاد ظرفیت در شهرک‌های خورشیدی و زمین‌هایی که در کارخانه‌های آن‌ها وجود دارد در نظر گرفته شده است.

وی در رابطه با صادرات برق تجدیدپذیر توضیح داد: مدل صادرات برق به این شکل است که ظرفیت خطوط برق احصا می‌شود و شرکت‌ها با نیروگاه‌های که احداث می‌کنند می‌توانند ۸ ماه برق خود را صادر کنند. سه کشور ترکیه، پاکستان و افغانستان مقصد این صادرات خواهند بود. بیش از نیاز کشور ظرفیت نیروگاهی داریم و ما در ۸ ماه سال مشکلی برای تأمین برق نداریم. ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ مگاوات برآورد ما برای ظرفیت صادراتی برق تجدیدپذیر است.

وی در خاتمه با اشاره به طرح ۵۵۰ هزار واحدی برای خانواده‌های تحت حمایت یاد آور شد: هر سال ۱۱۰ هزار واحد ۵کیلوواتی احداث شود و از محل فروش برق بخشی. ۵ هزار واحد راه اندازی و تحویل شده و ۵ هزار واحد در حال نصب است. در بخش غیر حمایتی این مسیر تا سقف ۲۰۰ کیلووات باز است.

منبع: مهر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها