|
کدخبر: 318267

سوخت فسیلی/سازمان ملل/نفت خام

حذف سوخت‌های فسیلی / جلوگیری از فاجعه جهانی

دبیر کل سازمان ملل متحد اعلام کرده است که حذف سوخت های فسیلی امری مهم و حیاتی است.

اقتصاد حذف سوخت‌های فسیلی / جلوگیری از فاجعه جهانی

سوخت های فسیلی آسیب بسیار بزرگی به محیط زیست می زنند و باید به مرور زمان، حذف این سوخت ها در دستور کار قرار گیرد.

دبیر کل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه اظهار کرد حذف سوخت‌های فسیلی برای جلوگیری از فاجعه اقلیمی جهانی، ضروری و اجتناب ناپذیر است.

آنتونیو گوترش در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس گفت: اجازه دهید دوباره کاملا روشن کنم؛ مرحله حذف سوخت‌های فسیلی، ضروری و اجتناب ناپذیر است. هیچ میزان از تاکتیک‌های چرخش یا ترساندن، این موضوع را تغییر نخواهد کرد. امیدواریم که خیلی دیر اتفاق نیافتد.

ماه میلادی گذشته، حدود ۲۰۰ کشور در کنفرانس اقلیمی COP۲۸ سازمان ملل متحد، موافقت کردند تا کاهش مصرف جهانی سوخت‌های فسیلی را برای اجتناب از بدترین تغییرات آب و هوایی، آغاز کنند.

این توافق که پس از دو هفته مذاکره حاصل شد، به معنای ارسال این پیام به سرمایه گذاران و سیاست‌گذاران بود که جهان باید راه خود را از سوخت‌های فسیلی جدا کند.

کشورها و شرکت‌های نفتی شرکت کننده در کنفرانس اقلیمی سازمان ملل در دبی وعده داده‌اند که در زمینه مهار گرمایش زمین گام‌های بلندی بردارند. حدود ۱۰۰ کشور قول دادند استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را تا سال ۲۰۳۰ سه برابر کنند. حدود ۵۰ شرکت نفت و گاز از جمله شرکت عظیم نفتی آرامکو عربستان وعده دادند که بعد از ۲۰۵۰ میلادی دیگر گازهای گرمایشی وارد اتمسفر زمین نکنند. البته این وعده‌ها فقط شامل مرحله تولید می‌شود، نه سوزاندن سوخت‌های فسیلی و به همین خاطر، منتقدان گفته‌اند که این وعده‌ها، تاثیری قابل توجه بر مقابله با تغییرات اقلیمی نخواهد داشت.

بر اساس گزارش رویترز، گوترش افزود: ما باید اکنون برای اطمینان از گذار منطقی و برابر به انرژی تجدید پذیر، عمل کنیم.

سوخت فسیلی از باقی مانده گیاهان و حیوانات بسیار ریزی که میلیون ها سال پیش زندگی کرده و مرده اند ساخته شده  است. بیشترین ذخایر سوخت های فسیلی ۵۴۰ تا ۶۵۰ میلیون سال پیش ، زمانی که آب و هوای زمین گرمتر و مرطوب تر بود و آبهای آن مملو از جلبک ، باکتری و موجودات کوچک دیگر بود ، تشکیل شده است.

بیش از ده ها میلیون سال پیش ، بدن موجودات زنده که قبلاً روی سطح زمین زندگی می کردند ، در زیر زمین دفن و فشرده شده و ماده معدنی به نام کروژن یا شیل نفتی – پیش ماده سوخت های فسیلی را به وجود آورده اند. گرمای زمین به آهستگی کروژن را به سوخت های فسیلی تبدیل کرده است ، بعضی از کروژن ها به زغال سنگ تبدیل می شود و برخی دیگر به نفت خام یا گاز طبیعی تبدیل می شود که پرکاربردترین سوخت های فسیلی هستند. این موارد در مبحث سوخت های فسیلی را تعریف کنید ششم شرح داده شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مزایا و معایب سوخت های فسیلی در ادامه مقاله با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

سوخت های فسیلی در زیر زمین یافت می شوند و در رسوبات محصور در لایه های سنگی به دام افتاده اند. ذخایر زغال سنگ معمولاً ۲۰۰ تا ۳۰۰ فوت زیر سطح زمین قرار دارند. ذخایر نفت و گاز طبیعی به طور معمول یک یا دو مایل پایین تر هستند و عمیق ترین چاه های نفت و گاز بیش از شش مایل زیر سطح زمین می باشند.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها