|
کدخبر: 318819

سهام عدالت/ سود سهام عدالت / سهام متوفیان

فوری / سود سهام عدالت این افراد تعیین تکلیف شد

بنا به اعلام مدیرعامل سمات تمام مراحل اجرایی انتقال سهام و واریز سود سال‌های قبل متوفیان سهام عدالت را تا پایان امسال به ثمر خواهد رسید.

اقتصاد فوری / سود سهام عدالت این افراد تعیین تکلیف شد

واریز سود سهام عدالت و همچنین چگونگی دریافت آن همیشه یکی از موارد مهم برای سهامداران عدالت است. عده ای از سهامداران عدالت نیز در سال های گذشته فوت کرده اند و همین موضوع باعث شده است که وضعیت سهام متوفیان در این سال ها بلاتکلیف باقی بماند.موضوعی که باعث شده تا سازمان بورس اوراق بهادار هم به آن ورود کند.

در واقع به دلیل ارزش روزانه سهام عدالت برخی از وارثان به دنبال انتقال آن هستند و طبق اعلام رییس سازمان بورس و اوراق بهادار این انتقال آغاز شده است.

اما نکته اینجاست که در حال حاضر روند این انتقال به چه ترتیبی است؟ و متقاضیان باید چه مراحلی آن انجام دهند؟

طبق گفته مدیرعامل سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) دسترسی وراث متوفیان دارنده سهام عدالت به سامانه میراث که مربوط به انتقال سهام عدالت متوفیان است، افزایش یافت.

محمد باغستانی در این باره توضیح داده است: «به نظر می‌رسد وراث هر چه سریعتر ثبت نام خود را در این سامانه انجام دهند تا شرکت سپرده‌گذاری مرکزی بتواند مراحل انتقال سهام و واریز سود سال‌های قبل متوفیان سهام عدالت را تا پایان امسال عملیاتی کند.»

در این میان برخی افراد هم از دریافت سود سهام عدالت جامانده اند که رییس سمات هم درباره وضعیت این جاماندگان بیان کرده است: «بیش از یک میلیون سهامدار سهام عدالت با مشکل شماره شبای معتبر روبرو هستند که این افراد می‌توانند با ثبت نام و یا بروز رسانی اطلاعات خود در سامانه سجام در فرایند دریافت سود در دوره‌های بعدی قرار گیرند.»

آخرین اطلاعات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی حکایت از آن دارد که بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار سهامدار سهام عدالت از سال ۱۳۸۴ فوت کرده‌اند و براساس آنچه مسئولان اعلام کرده اند، یکی از وراث متوفیان سهام عدالت می‌تواند با مراجعه به ۶ هزار شعبه دفاتر شرکت‌های کارگزاری و یا بانک‌های منتخب (بانک ملی، ملت، پارسیان و تجارت) فرایند انتقال سهام را انجام دهد.

 ثبت نام جاماندگان سهام عدالت با کد ملی

سازمان بورس اوراق بهادار، برای تسهیل روند ثبت نام سهام عدالت، سامانه‌ای را به نشانی اینترنتی sahamedalat.ir راه‌اندازی کرده است. افراد می‌توانند با در دست داشتن مدارک مورد نیاز، در زمان فعال شدن بخش ثبت نامی این سامانه، جهت نام نویسی خود به صورت اینترنتی (غیر حضوری) اقدام نمایند.

همزمان با اعلام رسمی سازمان بورس و تایید نهایی مجلس، مشمولان می‌توانند ثبت نام سهام عدالت با کد ملی و یا تلفن همراه، انجام دهند.

جاماندگان سهام عدالت در این سایت ثبت نام کنند

رئیس اتحادیه تعاونی‌ها سهام عدالت گفت: حربه جدید کلاهبرداران این است که پیامکی مبنی بر واریز سود سهام عدالت به برخی افراد ارسال می‌کنند، سپس از دریافت‌کننده پیامک می‌خواهند با باز کردن لینک، شماره ملی یا شماره حساب خود را وارد کند که به محض باز کردن لینک، سودجویان از حساب افراد برداشت می‌کنند.

عسگر توکلی اظهار کرد: متاسفانه موضوع کلاهبرداری به بهانه واریز سود سهام عدالت توسط افراد سودجو، هک کردن و برداشت از حساب برخی افراد هنوز ادامه دارد.

وی افزود: حربه جدید کلاهبرداران این است که پیامکی مبنی بر واریز سود سهام عدالت به برخی افراد ارسال می‌کنند. سپس از دریافت‌کننده پیامک می‌خواهند با باز کردن لینک، شماره ملی یا شماره حساب خود را برای واریز پول وارد کند که به محض باز کردن لینک، سودجویان از حساب افراد برداشت می‌کنند. از شهروندان درخواست می‌کنیم اصلا به این پیامک‌ها توجه نداشته باشند و خبرهای موثق را از طریق رسانه‌های رسمی و صدا و سیما پیگیری کنند.

سه گروه مشمول دریافت سهام عدالت هستند

رئیس هیات مدیره اتحادیه تعاونی‌ها سهام عدالت هم‌چنین درباره اختصاص سهام عدالت به جاماندگان گفت: درحال‌حاضر جاماندگان سهام عدالت شامل سه گروه هستند. حدود یک میلیون و ۸۵۰ هزار نفر برگه سهام با مهر شرکت‌های تعاونی در اختیار دارند.

این افراد از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۱ در سهام عدالت عضویت داشتند اما متاسفانه به دلیل اختلالاتی که در سازمان خصوصی‌سازی وقت پیش آمد از سبد سهام عدالت خارج شدند که باید در اولویت تخصیص قرار گیرند.

توکلی تصریح کرد: گروه دوم مددجویان کمیته امداد و بهزیستی هستند که حدود چهار میلیون و ۶۰۰ هزار نفر را شامل می‌شود. در این خصوص دولت مصوبه‌ای را به سه بانک داد و شورای‌عالی اصل ۴۴ مقرر کرد سهام به این افراد تعلق بگیرد.

رئیس هیات مدیره اتحادیه تعاونی‌ها سهام عدالت گفت: گروه سوم جمعیت بزرگی را به تعداد ۱۹ میلیون نفر در کشور شامل می‌شود که واجد شرایط دریافت عدالت هستند. تقریبا به همین تعداد افرادی که جزو دهک‌های بالای جامعه هستند واجد شرایط نبودند اما سهام عدالت به آنها اختصاص یافته است. در این مورد نیز باید تجدید نظر می‌شد که اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت، کانون سهامداران و مجلس شورای اسلامی پیگیر مسئله این افراد است.

وی تاکید کرد: سازمان خصوصی‌سازی در دولت قبل، بدون مصوبه و با تفسیر به رای که در بحث تقسطی ۱۰ ساله داشت، زمانی را به منظور واریز پول برای مردم تعیین کرد. در صورتی که این اشتباه بود و باید به سرمایه‌گذاری استانی این مهلت داده می‌شد که حق تقدم را واریز کنند.

در واقع سرمایه‌گذاری استانی نسبت به سهمی که بدهکار بود باید واریز انجام می‌داد؛ زیرا وقتی سهامداران از سال ۱۳۸۵ سهام عدالت دریافت کردند باید تا سال ۱۳۹۵ قسط می‌دادند. به بسیاری از افراد سال ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ سهام تعلق گرفت که تا سال ۱۴۰۰ این افراد برای واریز قسط ۱۰ سال زمان داشتند. اما به یکباره گفتند مابقی مبلغ سهام را بدهید در غیر این صورت سهام شما ۵۰۰ هزار تومانی خواهد شد.

منبع: اقتصادنیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها