|
کدخبر: 318416

فروش اینترنتی دارو/پلتفرم فروش اینترنتی/داروسازان

سرنوشت فروش اینترنتی دارو به کجا خواهد رسید؟

سجاد اسماعیلی، سخنگوی سازمان غذا و دارو،درباره مزایا و معایب فروش اینترنتی دارو صحبت کرد. او اظهار داشت که گسترش سریع اینترنت باعث افزایش تقاضا برای دسترسی آسانتر به داروها در کشور شده و خدمات غیرحضوری را گسترش داده است. افراد نیز از خدمات و کالاهایی که از طریق اینترنت دریافت می‌کنند، استقبال کرده‌اند؛ اما خدمات غیرحضوری ممکن است به لحاظ زمان و هزینه، معایبی داشته باشند.

اقتصاد سرنوشت فروش اینترنتی دارو به کجا خواهد رسید؟

وی به این نکته اشاره کرد که سفارش دارو از طریق اینترنت بسیار آسان است و یکی از مزایای اصلی داروخانه‌های آنلاین، صرفه‌جویی در زمان است. مصرف‌کنندگان در خرید آنلاین با انواع گسترده‌ای از محصولات مواجه می‌شوند و تنوع خرید محصولات بسیار بالا است.

اسماعیلی با اعلام اینکه در نظام سلامت مخالف همراهی تکنولوژی با حوزه سلامت  نیستیم، گفت: این خدمت الزامات و پیوست‌هایی نیاز دارد که باید لحاظ شود تا مصرف‌کننده در صورت تمایل به استفاده از خدمات غیرحضوری دارویی از ارائه این خدمات و کالا که کیفیت لازم را دارد، اطمینان خاطر پیدا کند. سازمان غذا و دارو به عنوان نهاد متولی و اصلی زنجیره تأمین دارو باید این زیرساخت‌ها را فراهم کند و پاسخگوی نیاز‌های مردم باشد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو بیان کرد: این در حالی است که  فروش اینترنتی دارو کاملا بی‌ضابطه و کاملاً غیرقانونی  و غیرقابل قبول خدمات ارائه می‌دهد. دارو‌ها در فروش اینترنتی با قیمت‌های بیشتر از مصوب سازمان غذا و دارو به فروش می‌رسد و دارو‌هایی به دست مصرف‌کننده می‌رسد که اصالت و سلامتش از سوی سازمان غذا و دارو تأیید نشده است.

وی افزود: همچنین دارو‌های بدون نسخه‌ای  توسط بعضی از داروخانه‌ها  به فروش می‌رسد که کاملاً ممنوع است و سلامت مصرف‌کننده را به خطر می‌اندازد.

اسماعیلی اظهار کرد: سازمان غذا و دارو مخالف این طرح نیست؛ اما صراحتا اعلام کرده است که فروش در چنین شرایطی با چنین روشی کاملاً غیرقانونی است و باید متوقف شود.

این مقام مسئول در حوزه دارویی کشور گفت: سازمان غذا و دارو شکایت خود را به نهاد‌های قضائی و نظارتی و امنیتی ارائه داده است و موازی با آن آیین‌نامه‌ای را تدوین کرده است. در این آیین‌نامه الزامات و پیوست‌هایی را که دارو صرفاً از داروخانه به بیمار داده شود، وجود دارد.

وی افزود: این آیین‌نامه بند‌های مختلفی دارد و شروط اصلی و خط قرمز‌های سازمان غذا و دارو در آن اعمال شده است. در ادامه این آیین‌نامه، ضوابط مربوط به حمل و نقل دارو ذکر شده است. همچنین در آیین‌نامه تدوین‌شده داروخانه‌ها ملزم به رعایت قیمت مصوب دارو‌ها برای جلوگیری از هرج و مرج و ایجاد تراز‌های قیمتی هستند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو تصریح کرد: در این آیین‌نامه آمده است که داروخانه ها از تبلیغات کاذب باید پرهیز کنند و مهم‌تر از همه بحث مدیریت داده اطلاعاتی است که باید در حوزه نظام سلامت  کاملاً در اختیار حاکمیت باشد. مسئولیت حراست از اطلاعات بیماران همچنان با حاکمیت و وزارت بهداشت است.

وی گفت: سازمان غذا و دارو این آیین‌نامه را تدوین کرده است و با بهره گیری از نظرات دستگاه‌های تخصصی آن را به بلوغ لازم رسانده‌ایم. پس از آماده سازی زیرساخت‌ها، این آیین‌نامه برای اجرا در سراسر کشور ابلاغ می‌شود.

منبع: آنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها