|
کدخبر: 318182

پارچه فروش / تولید پارچه

وضعیت بحرانی در بازار پارچه / چرا چادر مشکی تولید نمی شود؟

مجتبی جعفری، رئیس اتحادیه صنف پارچه‌فروشان تهران، اظهار داشت: در ۳۵ سال گذشته، به دلایل مختلف، ما در صنعت تولید و مد عقب مانده‌ایم و این باعث شده است که بازار تولید و ورود پارچه در دست شرکت‌های خارجی و واردکننده‌ها قرار بگیرد.

اقتصاد وضعیت بحرانی در بازار پارچه / چرا چادر مشکی تولید نمی شود؟

پارچه در ایران نمادی از نوآوری، شروع شادی و خزانیدن درد و غم است. از دوران‌های گذشته، ایرانیان در هر مراسمی این پارچه‌های رنگارنگ را به عنوان هدیه و همراهی می‌پذیرفتند. ایران به عنوان کشوری با تاریخچه‌ی بسیار قدیمی در زمینه صنعت پارچه و منسوجات شناخته می‌شود. آثار باستان‌شناسی نشان می‌دهد که منسوجات در این سرزمین از حدود ۱۰ تا ۱۷ هزار سال پیش وجود داشته است و تا اواخر دوره صفویه، ایران به عنوان یکی از عرضه‌کنندگان معتبر پارچه و ابریشم به کشورهای جهان شناخته می‌شد.

امروز هم این تاریخ کهن با اتحادیه صنف پارچه‌فروشان حیاتش را ادامه داده هرچند با مشکلاتی که پیش پایش قرار گرفته. رئیس اتحادیه صنف پارچه‌فروشان تهران در گفت وگویی که با پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف تهران داشته، وضعیتِ صنف پارچه‌فروشان را از بقیه صنوف جدا ندانسته و گفته تمام اصناف دچار یک رکود شدید هستند.

مجتبی جعفری، توضیح داده که برای بهبود اوضاع صنف، اتحادیه پارچه‌فروشان به‌عنوان نماینده اصناف در حال پیگیری رایزنی‌های انجام شده با بانک‌های مختلف از جمله بانک ملت، تجارت و یکی دو بانک خصوصی است که بتواند در این راستا برای گردش کار اخذ وام، فعالیت‌های لازم را برای پیشبرد اهداف تعریف‌شده خود داشته باشد.

او همینطور گفته که بحث‌های مربوط به کارت‌های اعتباری به‌ویژه با بانک ملت در حال پیگیری هستند تا از این طریق گشایش کاری در بازار به وجود بیاید.

بازار پارچه کم و کسری ندارد

رئیس اتحادیه صنف پارچه‌فروشان تهران در خصوص اوضاع بازار پارچه توضیح داد که «از نظر میزان پارچه هیچ مشکلی در بازار نداریم و از نظر تولید، وضع بازار کشور خیلی خوب است و کیفیت پارچه‌های ایرانی کیفیت خوب و قابل قبولی دارد و در جه A  قرار می‌گیرد و به مراتب کیفیتش از پارچه‌های چینی، اندونزی و غیره بالاتر است.»

او گفت: در رسته چادر مشکی هم تولیداتی داریم که نمی‌تواند بازار را اشباع کند و به‌طبع، کشور مجبور است تا حدودی وارداتی از کره، ژاپن و اندونزی داشته باشد.

جعفری اظهار امیدواری کرد که با ورود دستگاه‌های پیشرفته این مشکل حل شده و بتوانیم در زمینه  چادر و پارچه‌های مشکی هم به خودکفایی برسیم.

به گفته جعفری: در حوزه پارچه‌های مبلی اتفاقات خوبی رخ داده؛ کارخانجات خیلی خوبی در تهران، ورامین، اصفهان و یزد داریم که تولیدات قابل قبولی دارند و بعضا برخی کارخانه‌هایمان جنس‌هایشان را به کشورهای اروپایی، همسایه و آسیایی، صادر می‌کنند و این نشان‌دهنده این است که تولیدات‌مان از کیفیت خوبی برخوردار است.

لزوم آموزش به کسبه در بحث مالیات و سامانه‌های فروشگاهی

با این همه وقتی بحث کلی کسب و کار، پیش می‌آید، واقعیت این است که رکود تورمی، بخش جدایی‌ناپذیر همه صنوف است و به گفته رئیس اتحادیه صنف پارچه‌فروشان در این صنف هم باعث شده در مغازه‌ها گردش کار وجود نداشته باشد. او بحث مالیات و سامانه‌های فروشگاهی را بحث روز می‌داند و اینکه به‌عنوان عضو و رئیس کمیسیون آموزش و پژوهش اتاق اصناف تهران هم در این زمینه فعالیت‌ها و تحقیقاتی داشته‌ است.

جعفری، توضیح داد: سامانه‌های فروشگاهی از یکم دی فعال شده و مربوط به رسته‌های جدید مالیاتی بوده و گردش کار بالای ۱۸ میلیارد و دویست را شامل می‌شود و ظاهرا تا پایان ۱۴۰۳ شامل حال همه کسبه خواهد شد. او لازم دانست که کسبه آموزش‌های لازم را دیده تا آمادگی مواجهه با این اپلیکیشن‌ها را داشته باشند.

به گفته او: اتحادیه راسا اقدام به برگزاری کلاسی‌های آموزشی برای مالیات کرده و دعوت‌های متعددی را از مدیران کل مالیاتی در اتحادیه هم به عنوان آموزش‌دهنده و هم رفع‌کننده مشکل انجام داده است.

دردسرهای پارچه قاچاق

اما با توجه به اینکه تولید پارچه در شرایط خوبی به سر می‌برد و از سویی کیفیت و میزان تولید نرمال بوده و در نتیجه بازار پارچه کم و کسری ندارد از رئیس اتحادیه صنف پارچه‌فروشان می‌پرسیم که آیا واردات پارچه هم داریم؛ اجناسی که با قیمت ارزان‌تر به دست مردم برسد و مردم آن را ترجیح دهند؟

جعفری در این زمینه گفت: قطعا واردات پارچه هم داریم که اصولا در کشور ما به دو دسته تقسیم می‌شود؛ یک دسته کالاهای قاچاق که به علت قیمت تمام‌شده خارجی وقتی به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود، طبیعتا بازار پارچه و پرده را دچار مشکل می‌کند. یک قسمت هم به‌صورت قانونی وارد می‌شود که در رسته‌ کالاهای خاص و لوکس قرار می‌گیرد مثل برخی لباس‌های مجلسی که اصولا تولیدشان مربوط به هند، ترکیه و یکسری کشورهای اروپایی است که از طریق دبی، ترکیه و چین وارد کشور می‌شود.

به گفته او: قسمتی از پارچه که از راه قاچاق وارد می‌شود به این دلیل که ارزش افزوده و هزینه‌های تمام شده را پرداخت نمی‌کنند، قیمتش از تولیدات داخل پایین‌تر درآمده و همانطور که گفته شد، در بازار ایجاد مشکل می‌کند و البته اتحادیه تمهیداتی را در این زمینه اندیشیده و آموزش‌هایی را به کسبه داده است.

به زعم او: ترجیح اتحادیه و کسبه این است که از کالاهای قاچاق استفاده نکنند؛ اما به هر صورت از معضلات اتحادیه محسوب شده و البته اصولا در این سبک و سیاق کسب و کار، پارچه‌های درجه یک، عرضه نمی‌شود.

بافت چادر مشکی تخصصی است و هنوز به تکنولوژی تولید آن نرسیده ایم

بحث دیگری که با رئیس اتحادیه صنف پارچه‌فروشان، مطرح می شود، بحث واردات و به‌ویژه پارچه‌های مشکی است. جعفری این پارچه‌ها را به چند دسته تقسیم کرده و می‌گوید: یکسری پارچه‌های لباسی داریم که پایه آن متقال است و می‌فرستند و رنگ می‌کنند که به مقنعه و لباس و غیره تبدیل می‌شود؛ اما در خصوص چادر مشکی به این دلیل که بافت چادر مشکی خیلی تخصصی است و تکنولوژی بالایی را می‌طلبد تا حدودی در این زمینه مشکل داریم.

او توضیح داد: تا کنون حمایتی در خصوص این تولید نداشته‌ایم و تا حدودی هم در گیر و دار بوروکراتی اداری، خسته شدیم. با این حال، امیدواریم بتوانیم کارهای مفیدی انجام دهیم.

چرا بازار پارچه دست شرکت‌های خارجی افتاد؟

رئیس اتحادیه صنف پارچه‌فروشان در ادامه گفت: ما سال‌های متمادی در ۳۵ سال گذشته از بازار تولید و مد به دلایل متعدد عقب مانده‌ایم و این باعث شده بازار تولید و ورود پارچه دست شرکت‌های خارجی و واردکننده‌ها قرار بگیرد.

به گفته او: در ۱۰، ۱۵ سال اخیر با ورود سرمایه به بخش تولید، طراحی‌های جدید گشایشی ایجاد شده، تولیدات خوبی انجام شده است.

به زعم جعفری: قاچاق باید در ابتدا و در مبادی ورودی کنترل شود؛ یکی از نقاطی که باعث قاچاق می‌شود، قطعا بازارچه‌های مرزی هستند که به دلایل متعددی شکل گرفته اند؛ اما متاسفانه به محلی برای وارد شدن اجناس و اصولا پارچه‌های قاچاق در کشور بدل شده‌اند.

ضرورت برندسازی و مارکتینگ

رئیس اتحادیه صنف پارچه‌فروشان تهران در پایان گفت وگویی که با پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف تهران، داشت به اصالت صنعت پارچه در ایران اشاره کرد و ضمن تاکید بر این نکته که در زمینه تولید منسوجات، کهن‌ترین کشور جهان هستیم، گفت: سوابقی وجود دارد که نشان می‌دهد ما در اوایل دوره قاچار حتی  پارچه‌های ابریشمی به کشور چین صادر می‌کردیم. با ورود به عرصه صنعتی در دهه ۱۸ طبیعتا کشور ما از کشورهای اروپایی عقب ماند و در این زمینه حدود ۲۰۰ سال دوره قاچار، کار خاصی در زمینه پارچه انجام نشد و بازار ما در اختیار کشورهای اروپایی از جمله کشور انگلیس قرار گرفت و اما بعد از دهه‌های ۳۰ ۴۰ کارخانه‌هایی در ایران از جمله کارخانه چلوار ری ساخته شدند که توانستند مقداری از نیاز بازار را تامین کنند.

جعفری ادامه داد: در ۲۰ سال اخیر هم فعالیت‌های خوبی در این زمینه انجام شده است. در حال حاضر بیشتر کار کپی‌برداری از روی مدها را انجام داده و هنوز به عرصه‌ای نرسیده‌ایم که بتوانیم برند خود را در دنیا جا بیندازیم و در این حوزه اگر بخواهیم در بازارهای جهانی حضور داشته باشیم لازمه آن در درجه اول برندسازی و مارکتینگ است.

او گفت: با اینکه در برخی عرصه‌ها این کار انجام شده و برندهایی به وجود آمده‌اند؛ اما از آنجا که ما یک زنجیره بوده و در اول و آخر زنجیره به‌عنوان تولیدکننده و فروشنده نهایی قرار داریم نیاز است که فعالیت‌های علمی زیادی در این زمینه انجام شده و صدا و سیما و رسانه‌ها فعال‎تر عمل کنند.

جعفری اظهار تاسف می‌کند که «اصناف در حوزه رسانه ضعیف عمل کرده‌اند و تا حدی فضای مجازی ما بی‎سر و سامان است و باید این فضا را نه مهندسی که بکله جهت داد و ارائه الگوهای مناسبی را نیاز دارد که جهت خود را پیدا کنند.»

منبع: اتاق اصناف تهران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها