|
کدخبر: 318172

دارو/فروش دارو/نقدینگی

پرداخت ۳۰ همت تسهیلات دارویی در سال جاری

رییس سازمان غذا و دارو، عامل فلج شدن فعالیت مراکز درمانی، شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی را نقدینگی معرفی کرد.

اقتصاد پرداخت ۳۰  همت تسهیلات دارویی در سال جاری

سیدحیدر محمدی، در پنل رفع مشکلات تولید تجهیزات پزشکی در دومین نمایشگاه سلامت بنیان، اظهار داشت: شرکت‌های مشمول اصلاح سیاست‌های ارزی باید تسهیلات مالی در ریال دریافت کنند و بدون تردید، ما این تسهیلات را خواهیم داشت. همانطور که سال گذشته در حوزه دارو، ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات اضافی تخصیص یافت و امسال به حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت، بدون شک در حوزه تجهیزات پزشکی نیز باید این تسهیلات ارائه شود.

وی در رابطه با موضوع نقدینگی، اظهار داشت: اگر بیمه‌ها اعتبار نداشته باشند، مطالبات مراکز درمانی و دانشگاه‌ها را نمی‌توانند پرداخت کنند، مراکز هم نمی‌توانند مطالبات شرکت‌ها را پرداخت کنند و این زنجیره به صورت کامل فلج می‌شود. ما پیگیر این مطالبات هستیم. بیمه سلامت پرداخت‌های بهتری دارد، سازمان تأمین اجتماعی کمی پرداخت‌هایش با تأخیر همراه است؛ این درخواست را از مدیران و معاونان تأمین اجتماعی داشته‌ایم که آنها هم مطالبات خود را به روز کنند.

محمدی ادامه داد: موضوع انتشار اوراق قرضه و تهاتر را مطرح کرده‌ایم از این طریق بتوان مطالبات را تسویه کرد.

دارو نقش بسیار مهم و استراتژیکی در سیستم بهداشت ما دارد و داروسازان همواره یکی از فعال‌ترین عوامل در حوزه بهداشت کشور هستند. به عبارت دیگر، داروها بازیگران کلیدی در حوزه بهداشت هستند و داروسازان به‌عنوان فعال‌ترین مشارکت‌کنندگان در این زمینه، نقش حیاتی ایفا می‌کنند. به دلیل اهمیت مصرف بهینه دارو، افزایش کارایی، کاهش عوارض جانبی و استفاده صحیح از اشکال مختلف دارویی، دانش فارماکواپیدمیولوژی نقش بسزایی در این زمینه ایفا می‌کند. به طوری که در سال‌های اخیر، نیاز به گسترش این دانش بیشتر از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

درباره اهداف علم فارماکواپیدمیولوژی، ذی‌نفعان بیان کرده‌اند که این علم به بررسی عوارض جانبی و کارایی داروها، بهبود فرآیند تولید دارو در کارخانه‌های داروسازی، توزیع مناسب داروها و رسیدن به اثربخشی موثر در مرحله نهایی مصرف داروها می‌پردازد. به عبارت دیگر، هدف اصلی فارماکواپیدمیولوژی بررسی عوارض جانبی و کارایی داروها، بهینه‌سازی فرآیند تولید در صنایع دارویی، توزیع مناسب داروها و ارائه راه‌حل‌های مؤثر در مرحله نهایی مصرف داروها است.

داروسازان دغدغه سلامت ندارند

امیرحسین حاجی میری در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش نیوز در خصوص دغدغه‌های صنف داروسازان در ارتباط با فروش اینترنتی دارو گفت: اعتراضات داروسازان تنها حساسیت را بیشتر خواهد کرد. نیازی در جامعه ایجاد شده است که از منظر اقتصاد و رفاه نیز این نیاز خیلی بی‌مورد نیست. به این معنی که جامعه تقاضای سهولتی در به دست آوردن کالای سلامت دارد. اگر یکی از دغدغه داران صنف داروسازی اعتراض کند، باید توجه کرد که واقعاً دلیل اعتراض چیست؟ آیا آنها نگران اقتصاد خودشان هستند یا نگران سلامت مردم و بیماران؟ هر دو این عوامل قابل‌تأمل هستند. در اعتراضات صنف داروسازی باید پرسید که اگر شما نگرانی سلامت مردم دارید، چرا وضعیت داروی مردم این‌همه آشفته است؟ چراکه مطالعات مختلف کشور نشان داده‌اند که معدود داروخانه‌هایی هستند که به معنای واقعی کلمه مرکز ارائه خدمت دارویی هستند و مابقی عملاً مراکز فروش دارو هستند. پس ازلحاظ آماری نمی‌توانیم ادعا کنیم که صنف داروسازان اولین دغدغه‌ی سلامت جامعه را دارد.

منبع: مهر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها