|
کدخبر: 318048

تجهیزات پزشکی/غذا ودارو/نقدینگی

تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی برای بقا تلاش می‌کنند/نبود پول بزرگترین مشکل

مهندس محمدرضا کمپانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی ایران عنوان کرد: ۶۰ درصد از دغدغه‌های ما مربوط به نقدینگی است.

اقتصاد تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی برای بقا تلاش می‌کنند/نبود پول بزرگترین مشکل

مجید حمیدی سرپرست اداره تولید و ثبت دستگاه‌های پزشکی اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو در نشست تخصصی رفع موانع تولید تجهیزات و ملزومات پزشکی بیان کرد: تعداد ایندکس تولیدی تجهیزات پزشکی در ۹ ماهه امسال به ۱۶۸۰ عدد رسید. در مجموع حدود ۵۵۰۰ ایندکس داریم که بسیاری از آنها فعال نیستند. بیش از ۲۲۰۰ شرکت تولیدکننده تجهیزات و ملزومات پزشکی در کشور وجود دارند. تعداد IRC محصولات نهایی تجهیزات پزشکی تولید داخل در ۱۴۰۲ تاکنون به ۶۷۹۸۱ عدد رسیده است. تعداد IRC مواد اولیه و قطعات ساخت حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی هم به بیش از ۱۵ هزار عدد رسیده است. در ادامه این پنل مهندس محمدرضا کمپانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی ایران عنوان کرد:  ۶۰ درصد از دغدغه‌های ما مربوط به نقدینگی است. چالش‌های مالی اجازه نمی‌دهد که تولیدکننده به موضوعات اساسی‌تری مثل تحقیق و توسعه بپردازد. الان تولیدکنندگان تنها برای بقا تلاش می‌کنند و نمی توانند به تحقیق و توسعه بپردازند. با این روند نمی توانیم به تولید امیدوار بود و به مرور به سمت واردات پیش می رویم. بیش از ۶۰% از انرژی و زمان شرکت‌ها صرف تامین نقدینگی می‌شود. بعضا از یک تولیدنما در مقابل یک تولیدکننده واقعی حمایت می‌شود.

 دکتر جلیل سعیدلو رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی دندانپزشکی آزمایشگاهی و دارویی در پنل رفع موانع تولید تجهیزات پزشکی در دومین نمایشگاه سلامت‌بنیان گفت: در چند سال گذشته، متاسفانه زیرساخت تولید در شرایط خوبی نبوده است. تامین مواد اولیه روند طولانی مدتی بالغ بر هشت ماه دارد که این طولانی شدن مدت، به رکود سرمایه می انجامد. یکی از مشکلات حوزه تجهیزات و ملزومات، قیمت‌گذاری است. طرح دارویار یک ضرورت بود ولی در اجرا به بحران نقدینگی برخورد، بنابراین این موضوع را در تجهیزات آینه عبرت کنیم. اگر پایه نرخ ارز را تغییر می دهیم، قیمت‌گذاری را نیز باید متناسب با آن در نظر بگیریم در غیر این صورت تولید امکانپذیر نخواهد بود.  مشکل دیگر در حوزه تولید مطالبات است که مشکلساز شده است. ما اعتقاد داریم ارز باید تک‌نرخی شود ولی باید پیش از آن تکلیف مطالبات روشن شود.

متاسفانه برخی سنگ‌اندازی‌ها برای تولیدکنندگان وجود دارد

دکتر محمود بیگلر، رئیس پارک فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران عنوان کرد: چیزی اضافه بر اجرای همین قوانین نمی‌خواهیم. اگر قوانین موجود به درستی اجرا شود بسیاری از مشکلات حل می‌شود. بسیاری از دستورالعمل هایی که می نویسیم بر خلاف قوانین است و برخی سلیقه‌ای عمل می‌کنند. در حال حاضر خیلی از دستورالعمل‌ها سنگ جلوی پای تولیدکننده می‌اندازد. مزایایی از قبیل معافیت ها و حذف عوارض مالیاتی که قانون برای پارکهای فناوری در نظر گرفته، می تواند حاشیه سود لازم را برای شرکت‌ها ایجاد کند. از مشکلات تولیدکنندگان این است که دانش فنی معیار مدونی برای قیمت گذاری جهت دریافت تسهیلات وجود ندارد. هزینه‌های تحقیق و توسعه در قوانین بودجه  دیده شود تا همه بار آن بر دوش تولید نباشد. اگر میخواهیم از دانش بنیان ها حمایت کنیم، باید مارکتینگ و خرید تضمینی آن را در دستور کار قرار دهیم و ریسک آن را بپذیریم. ضمن اینکه باید رقابت را در تولید و مارکتینگ ایجاد کنیم.

انتقاد شاهمرادی از اتهام‌زنی فعالان حوزه تجهیزات پزشکی به یکدیگر

 سعیدرضا شاهمرادی مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو: اتهام‌زنی فعالان حوزه تجهیرات پزشکی به یکدیگر درباره مسائل ارزی درست نیست و کل این حوزه خراب می‌شود. نواقصی وجود دارد اما بهترین و شفاف‌تربن حوزه از نظر مسائل ارزی، وزارت بهداشت و تجهیزات پزشکی است. دوقطبی شدیدی درباره حذف یا عدم حذف ارز ترجیحی در حوزه تجهیزات پزشکی به وجود آمده است. با حذف ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی موافقیم اما نباید پرداخت از جیب مردم افزایش یابد.

photo_5848455382576512069_y

کمبود کیت آزمایشگاهی و پروتز به دلیل عدم ترخیص محموله‌های وارداتی از گمرک

سعیدرضا شاهمرادی مدیرکل جدید تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو در نشست تخصصی رفع موانع تولید تجهیزات و ملزومات پزشکی: برون‌سپاری و استفاده از ظرفیت دانشگاه‌های علوم پزشکی در دستورکار اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی است. با این دو کار، دوره ثبت کالا و گرفتن IRC کاهش می‌یابد. حدود دو هفته است که کیت آزمایشگاهی و پروتز دچار کمبود شده‌اند چون بالغ بر ۸۰ میلیون یورو کالا در گمرک آمده و ترخیص نمی‌شود. عدم ترخیص این کالاها در اختیار سازمان غذا و دارو نیست اما متاسفانه به پای ما می‌نویسند.

مطالبات تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی از مراکز درمانی به بیش از ۹ همت رسیده است

در حوزه پروتز به مشکل برخورد کردیم و لیست انتظار بیماران افزایش یافته است چون شرکت‌ها دیگر قادر به فروش نسیه‌ای نیستند. برای اجرای طرح تجهیزیار حتما باید صندوقی برای جبران مابه‌التفاوت تغییر نرخ ارز ایجاد شود وگرنه هزینه‌های مردم سر به فلک خواهد کشید.

منبع: فانا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها