|
کدخبر: 317736

سازمان غذا و دارو/دیوان عدالت/مدیرکل دارویی

واکنش غذا ودارو به صحبتهای نمایندگان مجلس/دستگاه چاپ پول که نداریم

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو اعلام کرد که درخواستی با بودجه ۱۰۵ هزار میلیارد تومان صورت گرفته است، اما تنها ۶۹ هزار میلیارد تومان به این منظور تخصیص یافته است.

اقتصاد واکنش غذا ودارو به صحبتهای نمایندگان مجلس/دستگاه چاپ پول که نداریم

محمد پیکان‌پور، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در نشست خبری دومین نمایشگاه سلامت‌بنیان محصولات دانش‌بنیان حوزه غذا، دارو و تجهیزات پزشکی بیان کرد: برخی موارد باعث محدودیت در فعالیت شرکت‌های تولیدکننده ما شده است.

طی جلسات برگزار شده با سندیکاها، موانع تولید از پیش پای شرکت‌های تولیدکننده برداشته شده است، اما بخشی از مشکلاتی که در حوزه دارو با آن مواجه هستیم فراسازمانی است و به سایر نهاد‌ها مانند مجلس، بانک مرکزی، سازمان برنامه و ... مرتبط است؛ نمی‌شود که عملکرد شرکت‌ها را در تعامل با سازمان غذا و دارو نقد کنیم بدون اینکه به نقش سایر سازمان‌ها دراین باره توجه کنیم.

وی افزود: سال گذشته رشد حوزه دارو منفی ۲.۵ درصد بوده است، اما امسال ۷.۵ درصد رشد داشته است و به بیش از ۵ درصد رشد رسیده‌ایم. اگر قرار بر این است که حوزه دارو بتواند رشد کند لازمه‌اش این است که چرخه نقدینگی این صنعت مورد واکاوی و اصلاح قرار بگیرد؛ برای طرح دارویار ۱۰۵ همت بودجه درخواست شد، اما ۶۹ هزار میلیارد تومان تخصیص داده شده است.

پیکان‌پور تصریح کرد: اکنون طلب شرکت‌های پخش از داروخانه و مراکز خدماتی ۶۹ همت است و در عین حال، امروز ما مورد نقد مجلس قرار می‌گیریم که چرا مطالبات پرداخت نشده است؟

وی افزود: اگر تولید در جای خود حمایت و نقدینگی مورد نیازش تامین می‌شد، واردات دارو کاهش می‌یافت. برخی شرکت‌های تولیدکننده به دلیل کمبود نقدینگی قادر به تامین مواد اولیه نیستند، سازمان غذا و دارو دستگاه چاپ پول و ارز ندارد و لازم است که سایر دستگاه‌ها و مجلس، پیگیر اعطای تسهیلات برای افزایش نقدینگی شرکت‌های دارویی شوند.

وی تاکید کرد: عدم تامین نقدینگی صنعت باعث افزایش کمبود دارو‌ها در کسور خواهد شد. قیمت‌گذاری یکی از مواردی است که هم در شرکت‌های دانش‌بنیان و سایر شرکت‌ها، مطرح می‌شود و بیش از ۹۰ درصد شرکت‌های دارویی ما از قیمت‌هایی که به آن‌ها داده شده است رضایت دارند.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به انتقاد برخی افراد از عملکرد سامانه رهگیری و کنترل اصالت کالا‌های سلامت محور نیز بیان کرد: برخی افراد و نمایندگان در حالی شکایت از نشت دارو و ناکارآمدی سامانه تی‌تک در رصد این نشتی‌ها می‌کنند که از مسیر توزیع مخدر‌ها در کشور حمایت می‌کنند. سامانه تی‌تک یکی از افتخارات نظام است که نمی‌توانند آن را از بین ببرند بسیاری از کشور‌هایی که ما در حوزه دارو با آن‌ها نشست برگزار می‌کنیم سامانه تی‌تک را تایید می‌کنند و درخواست دارند که از درس‌آموخته‌های این حوزه، استفاده کنند.

 

 

 

منبع: خبرگزاری دانشجو
  • جانباز معسر ارسالی در

    کل مسئولان خائن هستند وبه فکر مردم بدبخت ایران نیستند وفقط به فکر لبنان و غزه وع راق و افغانستان و یمن هستند لعنت بر خائن ین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها