|
کدخبر: 316366

وزارت بهداشت/ وزارت کار / بهداشت و درمان

تعرفه پزشکی بر اساس زمان و منابع خود تعیین نشده/ قانون اجرا نمیشود یا دیر اجرا میشود

رئیس سازمان نظام پزشکی اظهار کرد که تعرفه خدمات سلامت باید قبل از ارسال بودجه به مجلس تعیین شود و با انتقاد از شورای عالی بیمه سلامت، پرسید: چرا تعرفه‌ها براساس مصارف، منابع و قیمت‌های تمام شده تعیین نمی‌شوند؟

اقتصاد تعرفه پزشکی بر  اساس زمان و منابع خود تعیین نشده/ قانون اجرا نمیشود یا دیر اجرا میشود

محمد رئیس‌زاده، در یک نشست خبری، به توسعه‌های کم نظیری در حوزه بهداشت و درمان کشور اشاره کرد. او اعلام کرد که در سال ۶۲، تعداد پزشکان ۱۳ هزار نفر بوده است، اما در حال حاضر این آمار به ۱۲ برابر افزایش یافته و در حوزه تخصصی زنان، تعداد پزشکان به ۳۰ برابر افزایش یافته است. وی بیان کرد کیفیت آموزش نیز به حدی بالا رسیده است که نیاز به اعزام بیماران به خارج از کشور برای درمان‌های پیچیده نداریم. در حال حاضر هیچکس نمی‌تواند به جامعه پزشکی به جرم کم‌کاری اتهام بیاورد و یا ادعا کند که کم‌کاری به دلیل تعارض منافع رخ داده است.

وی ضمن اشاره به اینکه دغدغه ما این است که علیرغم اینکه باید به تخلفات و کاستی‌های جامعه پزشکی از مسیر خود بررسی شود نباید اجازه دهیم این مسیر پرافتخار در سایه ورود نظرات غیرتخصصی و هجمه‌های غیرواقعی دچار اختلال شود، ادامه داد: نباید شرایط به گونه‌ای پیش رود که در یک سری از رشته‌ها عقب‌گرد داشته باشیم. چه در زمان صلح و چه در زمان بحران جامعه پزشکی وظیفه خود را به خوبی انجام داده، در دوران کرونا ۲۰۰ شهید تقدیم کرده و اقدامات ارزشمندی در دوران دفاع مقدس و دفاع از حرم انجام داده است.

رئیس سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه سلامت و امید و نشاط جامعه پزشکی ضامن حفظ سلامت امید و نشاط جامعه است گفت: براساس بند ۹ قانون احکام دائمی کشور تعرفه خدمات سلامت باید قبل از بودجه تعیین شود و از طریق وزارت بهداشت به دولت رفته و پس از تصویب قبل از پایان سال ابلاغ شود. ملاک این تعرفه منابع، مصارف و قیمت تمام شده است. امروز ۴ دی ماه است لایحه بودجه به مجلس ارسال شده و حدود دو و نیم ماه تا پایان سال باقی مانده اگر یک بی‌قانونی و ناهنجاری در تعرفه رخ دهد مقصر اصلی آن جامعه پزشکی است یا افرادی که آن را تعیین کرده‌اند.

وی بیان کرد: شورای عالی بیمه سلامت چه پاسخی در این خصوص دارند که هنوز جلسات این موضوع را هم برگزار نکرده‌اند. چرا تعرفه در زمان خود و براساس مصارف و منابع و قیمت تمام شده تعیین نمی‌شود؟ مسئول اصلی کج‌روی‌ها و ترویج برخی تخلفات مالی در جامعه پزشکی دستگاه‌هایی هستند که خلاف قانون عمل کرده و وظیفه خود را به موقع انجام نمی‌دهند.

رئیس‌زاده افزود: قانون در حوزه سلامت یا اجرا نمی‌شود و یا به موقع اجرا نمی‌شود و نتیجه آن نابسامانی است که یا سرریز به جیب مردم می‌شود و یا از جیب جامعه پزشکی می‌رود. امیدوارم این صحبت‌ها را دفاع صرف از جامعه پزشکی ندانید ما می‌خواهیم به مردم خدمت کنیم، اما در مسیر قانونی درست، ما توان و تخصص‌مان را داریم و نگرانی نداریم چراکه این تخصص در همه جای دنیا خریدار دارد، ما نگران آینده سلامت کشور هستیم نگران اقتصاد جامعه پزشکی هستیم. در برخی از رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی اگر دچار کمبود شویم شان و منزلت مردم ما دچار خدشه می‌شود و اقتصاد کشور آسیب جدی می‌بیند.

وی تاکید کرد: هیچ کسی نمی‌تواند ادعا کند که می‌تواند بدون نظر متخصصان سلامت درباره جامعه پزشکی تصمیم‌گیری کمد، مگر برای رشته برق دانشمندان علوم‌سیاسی تصمیم گیری می‌کنند؟ به این کلمه تعارض منافع که در باره جامعه پزشکی گفته می‌شود باید شک کرد.

اگر مشکلات شغلی رزیدنت‌ها حل نشود در روند خدمت‌رسانی دچار وقفه خواهیم شد

محمود فاضل، رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی نیز در ادامه این نشست گفت: یکی از بحث‌های مهم امروز که ارتباط مستقیم با آینده جامعه پزشکی و سلامت مردم دارد وضعیت رزیدنت‌هاست. دانشجویان دوره‌های تخصصی پزشکی چشم و چراغ و خون در رگ رشته پزشکی هستند و هر اقدامی برای ساماندهی وضعیت رزیدنت‌ها انجام شود برای ارتقای نظام سلامت مفید است.

وی ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر رزیدنت‌ها باید فقط دغدغه تحصیل داشته باشند، اما الان گرفتاری‌های معیشتی، سختی کار، آینده مبهم، نگرانی‌های شغلی دستیاران پزشکی را آزار می‌دهد، ادامه داد: گاهی به دلیل عدم حضور اساتید پزشکی در بیمارستان‌ها و واگذاری اختیارات اساتید به رزیدنت‌ها، دستیاران تحت شدیدترین فشار‌های کاری هستند.

فاضل افزود: در سازمان نظام پزشکی این آمادگی را داریم که با نهاد‌های مربوطه مانند وزارت بهداشت و وزارت کار آیین‌نامه‌هایی را برای بهبود وضع دستیاران تدوین کنیم. سیستم سلامت در حال حاضر به جای بهره‌وری از رزیدنت‌ها به دنبال بهره‌کشی از آن‌هاست.

وی بیان کرد: اگر مشکلات شغلی رزیدنت‌ها حل نشود دچار وقفه در روند خدمت‌رسانی خواهیم شد زیرا اگر دستیاران نتوانند وضعیت رفاهی معیشت و شغلی خود را به خوبی تصور کنند با عدم ورود دانشجو به رشته‌های تخصصی و مهاجرت آن‌ها و افت کیفیت تحصیلی روبه‌رو خواهیم شد، اگر دانشجویان دچار افت تحصیلی شوند پس از فارغ‌التحصیلی نمی‌توانند در رشته‌های تخصصی خود به مردم به خوبی خدمت‌رسانی کنند.

منبع: میزان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها