|
کدخبر: 316353

وزارت بهداشت/بیمارستان دولتی/برنامه و بودجه

ویزیت این پزشکان ۴۰ هزار تومان است / تعرفه پایین به نفع بیمه ها است

این نشست با حضور ایرج فاضل، رئیس شورای عالی نظام پزشکی، در تاریخ ۴ دی ماه برگزار شد.

اقتصاد ویزیت این پزشکان ۴۰ هزار تومان است / تعرفه پایین به نفع بیمه ها است

در گفت و گوی امروز، محمد رئیس‌زاده، رئیس سازمان نظام پزشکی ایران اظهار داشت که سهم خطای دارویی در خطاهای پزشکی در جهان ۴۷ درصد است. او تأکید کرد که پلتفرم‌های دارویی باید با نظارت وزارت بهداشت و اخذ مجوز از سازمان‌های دارویی کشور ایجاد شود.

 محمد رئیس زاده  رئیس سازمان نظام پزشکی اظهار کرد: به همت مسئولین و پزشکان کشور ما پیشرفت های  خوبی  و چشمگیری را داشته ایم، در سال ۱۳۶۲ حدود  ۱۳ هزار پزشک عمومی  و در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۵۷ هزار و ۴۵۷ پزشک ، حدود ۵ هزار  پزشک متخصص و در سال ۱۴۰۲ حدود  ۵۰ هزار پزشک متخصص و  در سال ۱۳۶۲ حدود  ۷۰۰  پزشک متخصص زن و در حال حاضر ۲۱ هزار پزشک  متخصص شده است. همچنین در سال ۱۳۶۲ تعداد پزشک فوق تخصص زن  ۳ پزشک و در حال حاضر هزار و ۵۰۰ پزشک فوق تخصص زن داریم. همچنین تعداد  ۹ دانشکده پزشکی  به ۷۰ دانشکده پزشکی در کشور رسیده است.

وی ادامه داد: میانگین  خدمات پزشکی کشور  کشور ما به نسبت  کشور های منطقه و جهان ۱.۱۲ است و این موضوع برای مردم و  توریست درمانی خوشایند است؛  اگر مردم بخواهد این خدمات را در خارج از کشور دریافت کنند، باید ۱۲ برابر نسبت به داخل کشور هزینه پرداخت کنند.

رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: کیفیت آموزش طی چند سال گذشته  به حدی بوده است که فرستادن بیمار را برای سخت ترین درمان به خارج از کشور بی نیاز کرده است و از نظر کمی و کیفی نظام پزشکی کار خود را انجام داده است و کسی نمی تواند نظام پزشک به کم کاری و تعارض منافع متهم کند.

رئیس زاده بیان کرد: دغدغه ما این است که  حل مشکلات پزشکی از نظر تخصصی انجام گیرد ومانع پیشرفت نظام پزشکی شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به دوران کرونا  گفت: نظام پزشکی در همه دوره ها از جمله دوران شیوع کرونا وظایف خود را به خوبی ایفا کردند و در این راستا  جامعه پزشکی به بیش از ۲۰۰ شهید تقدیم مردم کردند.

وی با بیان نگرانی خود بابت ایجاد ناسپاسی  مردم به نظام پزشکی عنوان کرد:  نظام پزشکی حافظ سلامت ، امید مردم است ؛ به بهانه ی وجود نواقص کل نظام پزشکی را زیر سوال ببریم. در حفظ حرمت جامعه خدمتگزار پزشکی رسانه نقش بی بدیلی دارد.

رئیس زاده عنوان کرد:  تعرفه  قبل از تصویب لایحه بودجه باید توسط  سازمان بیمه سلامت و دولت  تعیین شود و  تعرفه باید قبل از پایان هرسال اعلام شود؛ منابع مصارف کشور شاخصی برای تعیین تعرفه است. باید در این زمینه باید به نظران اعضای نظام پزشکی  توجه شود

وی  گفت: ما در تلاش هستیم، تعرفه بخش فنی و بخش حرفه ای خدمات از هم جدا شود  بخش حرفه ای از تعرفه عمومی و حدود ۳۰ درصد بالاتر است ، میزان تورم سالانه در کشور ۴۵ درصد بوده است اما میزان تعرفه ۲۰ درصد افزایش یافته است.

رییس زاده  هشدار  ایجاد یک سیستم کارواشی در مراکز درمانی  به مسئولین داد و گفت:  عامل ایجاد این سیستم  پایین بودن تعرفه ، ظلم به  بخش حرفه ای است. در حال حاضر سهم خدمت  پزشک متخصص در بیمارستان  دولتی از تعرفه ۴۰ هزار تومان وپزشک فوق تخصص ۴۵ هزار تومان است‌.

وی با انتقاد به یکسان بودن تعرفه های پزشک در کلانشهر ها و شهرستان گفت: تعرفه ای که ۸ ماه اعلام می شود، سر زمان مالیات این متعرفه کم می شود که حدود ۱۰ درصد مالیات از تعرفه پزشک کم می شود.

رئیس سازمان نظام پرستاری بیان کرد:  درکار کارشناسی پیشنهاد خود را به سازمان برنامه و بودجه دادیم و در فروش اینترنتی دارو به وسیله بند ۷-۱ سیاست گذاری اجرایی، نظارت و ارزشیابی سلامت  برعهده وزارت بهداشت است و در تولیت سلامت وزارت بهداشت دچار مشکل شده است، عامل این مشکل  جدی نگرفتن وزرات بهداشت توسط  دستگاه ها و عملکرد ضعیف  وزارت بهداشت است.

وی گفت:  بند ۶ قانون تجارت  دیتا مسیج برای دارو را ممنوع کرده است و  سهم خطای داروی در جهان در خطاهای پزشکی  ۴۷ درصد است. پلتفرم های دارویی باید با نظارت وزارت بهداشت و اخذ مجوز از سازمان های دارویی کشور  ایجاد شود.

رییس زاده گفت:  ما صد در صد با  طرح پلکان پزشکان مخالف هستیم، این طرح بخصوص پزشکانی که در  بیمارستان های دولتی و شهرستان ها فعالیت می کنند، ظلم است و قابل قبول نیست،  به دنبال حذف پلکان هستیم.

رئیس سازمان نظام پزشکی عنوان کرد: تعرفه پایین به معنای کاهش پرداختی از جیب مردم نیست و با افزایش تعرفه پزشکی بیمه ها رامجبور به انجام وظیفه می شوند و پایین نگهداشتن تعرفه به ضرر مردم و به نفع بیمه ها است. 

رئیس زاده خاطرنشان کرد: پایین بودن تعرفه باعث مهاجرت شغلی پزشکان شده است و بیشتر پزشکان وارد حوزه زیبایی شدند. 

وی درباره مالیات پزشکان بیان کرد: بخش بررسی و ارزیابی سازمان مالیات اعلام کرد که جامعه پزشکی بیشترین مالیات را به نسبت هر جامعه دیگری را پرداخت می کنند. فرار از مالیات جامعه پزشکی امکان پذیر نیست زیرا که محل کار جامعه پزشکی کاملا مشخص است. جامعه پزشکی در سال گذشته هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان مالیات به سازمان مالیات پرداخت کردند . 

رییس زاده گفت:  ۱۲ سال گذشته کودکان نیازمند به پیوند قلب در کشور  محکوم به مرگ بودند اما در حال حاضر پیوند قلب در کشور ما با موفقیت انجام می گیرد. کاهش تعرفه باعث کاهش و عدم خدمت رسانی پزشکان به مردم نمی شوند.

ایرج فاضل رئیس شورای عالی نظام پزشکی در ادامه نشست اظهار کرد: سلامت در قله احساسات هر بشر است و براین اساس هدف ما برقراری سلامت اجتماعی و روانی جامعه است.

 رئیس شورای عالی نظام پزشکی بیان کرد: رزیدنت ها به عنوان چشم‌و چراغ و آینده رشته پزشکی است و در حال حاضر رزیدنت ها در وضعیت آشفته ای هستند که رزیدنت شغل است یا دوره ای از تحصیل است؛ تنها دغدغه رزیدنت ها باید تحصیل باشد. مشکلات شغل، آینده مبهم ، معیشت دغدغه های از رزیدنت ها است لذا طبق ماده ۱و ۲ قانون نظام پزشکی در مشارکت در بند های ارزیابی و نظارت بر بخش های خصوصی را از جمله وظایف سازمان است.

فاضل بیان کرد: به هر حال به جای اینکه سیستمی برای استفاده از ظرفیت رزیدنت ها داشته باشیم بلکه بهره کشی از آنها می باشد، اگر مدیریتی در این زمینه انجام نگیرد، با ضعفی در نظام آموزشی و سلامت روبرو خواهیم شد. 

وی ادامه داد: طبق آمار های متعددی وزارت بهداشت و دانشگاه هادر برخی از رشته ها درخواست رزیدنتی از یکسوی دانشجویان نداریم و دست نظام آموزشی و سلامت در زمینه رزیدنتی خالی میشود. 

فاضل عنوان کرد: در تاریخ ۲۴ آذرماه با حساسیت های نظام پزشکی در حوزه خودکشی کارگروه هایی تشکیل شد که بر این اساس باید در این حوزه تصمیم گیری هایی گرفته شود. 

وی گفت: کمبود پزشکان و اساتید در بیمارستان باعث فشار کاری و درمانی رزیدنت ها شده است.

منبع: برنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها