|
کدخبر: 317540

توسعه اقتصادی / شهرک صنعتی / اشتغال

فرصتی برای کاهش بیکاری / در این شهرک پنج واحد صنعتی فعال شد

شهرک هزار هکتاری اترک با وسعت افزون بر ۲۵۰ هکتار، فرصتی برای کاهش مشکل بیکاری و ایجاد اشتغال پایدار در گلستان با استقرار صنایع بزرگ، متوسط و کوچک است که تکمیل زیرساخت‌ها و حمایت بیشتر دولت رسیدن به این اهداف را امکان‌پذیر می‌کند.

اقتصاد فرصتی برای کاهش بیکاری / در این شهرک پنج واحد صنعتی فعال شد

حمایت ویژه از سرمایه‌گذاری در ایجاد زیرساخت‌های شهرک هزار هکتاری اترک که در منطقه آزاد تجاری- صنعتی اینچه‌برون قرار دارد با امتیازاتی از جمله مجاورت با گمرک مرزی، امکان دسترسی به فرودگاه گرگان و اتصال به آهن سراسری ایران- ترکمنستان، می‌تواند کمک شایانی به توسعه اقتصاد گلستان کند.

راه‌اندازی شهرک صنعتی اترک در سال ۱۳۸۴ با هدف جبران عقب ماندگی‌ بخش صنعت گلستان به تصویب دولت رسید.

براساس گزارش مسوولان شرکت شهرک‌های صنعتی گلستان، تاکنون زمینه استقرار ۲ هزار واحد صنعتی با امکان ایجاد حدود ۲۰ هزار فرصت شغلی در این شهرک فراهم شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان گلستان گفت: تاکنون ۵۷ قرارداد سرمایه‌گذاری از سوی متقاضیان علاقمند در این شهرک صنعتی هزار هکتاری برای دریافت ۸۵ هکتار زمین بسته شده که حدود ۴۰ قرارداد آن مربوط به دوره فعالیت دولت سیزدهم است.

رضا شهمرادی  افزود: در این شهرک پنج واحد صنعتی فعال شده و ۸۰ نفر به طور مستقیم صاحب شغل پایدار هستند و علاوه بر آن هشت واحد صنعتی و تولیدی هم در مرحله ساخت قرار دارند.

طبق گزارش مسوول شهرک صنعتی هزار هکتاری اترک، اکنون ۲۵۰ هکتار از مجموع مساحت شهرک صنعتی هزار هکتاری اترک با برخورداری از زیرساخت‌های ضروری مانند آب (حفر و تجهیز ۲ حلقه چاه آب و ایجاد منبع آب فلزی و شبکه انتقال)، برق ( تامین سه مگاوات برق)، گاز (ایجاد شبکه) و مخابرات (انتقال فیبرنوری) آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران است.

برای پوشش کامل این شهرک با توجه به راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری اینچه برون، لازم است ایجاد طرح‌های مهم زیرساختی از جمله خط انتقال برق از نیروگاه سیکل ترکیبی علی‌آباد کتول، تامین آب پایدار و موردنیاز واحدهای تولیدی از منابع گوناگون، تکمیل و بهره‌برداری پل روگذر راه‌آهن گذری از ورودی شهرک و اجرای شبکه فیبرنوری در داخل شهرک با جدیت وحمایت دولت سیزدهم اجرا شود.

یکی از طرح‌هایی که در دور دوم سفر رییس جمهور به گلستان آغاز شد، ایجاد خط انتقال برق از سیکل ترکیبی علی‌آبادکتول به شهرک هزار هکتاری اترک است که بهره‌برداری از آن می‌تواند مشکل مهم زیرساختی این شهرک را برطرف کند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی گلستان، این طرح به طول ۵۵ کیلومتر و ایجاد پست ۲۳۰ کیلووات برق که قرار است با صرفه اعتباری معادل ۲ هزار میلیارد ریال اجرا شود.

وجود منابع طبیعی و کشاورزی برای استفاده در صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی، دسترسی به راه آهن بین المللی ایران - ترکمنستان - قزاقستان و راه آهن سراسری ، قرار گرفتن در کریدور شمال - جنوب و دسترسی جاده‌ای و ریلی به بندرترکمن و جاده‌ای به بندر خواجه نفس گمیشان، نزدیکی با فرودگاه بین المللی گرگان، دسترسی به گرگان، گنبدکاووس، آق‌قلا و گمیشان، همجواری با مجتمع پتروشیمی و مجتمع فرآوری یُد و امکان استقرار صنایع پایین دستی پتروشیمی به دلیل سهولت تامین مواد اولیه و فاصله ۲۵ کیلومتری از گمرک اینچه برون در مرز مشترک ایران و ترکمنستان از جمله مزیت‌های سرمایه‌گذاری در شهرک صنعتی اترک استان گلستان به شمار می‌رود.

اعمال معافیت‌های مالیاتی و تعرفه‌های گمرگی خاص و نیاز نداشتن به اخذ مجوز سرمایه‌گذاری خارجی ترانزیت و انتقال کالا برای تقویت صادرات و معافیت از پرداخت عوارض گمرکی از جمله مشوق‌های اعطایی و مزیت‌های فعالیت در این منطقه ویژه برای سرمایه‌گذاران است.

شهرک صنعتی اترک با مزیت‌هایی که در جوار آن واقع شده می‌تواند پایگاه اصلی صنعت بزرگ گلستان در آینده محسوب شود که نباید از کنار ویژگی این شهرک برای توسعه اقتصادی استان به راحتی عبور کرد.

حمایت بیش از گذشته برای ایجاد زیرساخت‌های لازم و استقرار سرمایه‌گذاران و در پی آن پایداری تولید در شهرک صنعتی هزار هکتاری اترک می‌تواند کمک شایانی به توسعه اقتصاد گلستان کند.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها