|
کدخبر: 317527

انجیرستان/ محصولات کشاورزی / صادرات

آخرین وضعیت صادرات در جنوب کشور / ۹۵ درصد انجیرستان کشور در استان فارس است

استان فارس با سطحی حدود ۴۴هزار هکتار انجیرستان یکی از مهمترین تولیدکنندگان انجیر کشور به شمار می‌رود؛از این رو تقویت استان در عرصه صادرات انجیر در اولویت متولیان امر قرار گرفته و اخیراً هم نشست هم‌اندیشی با هدف راه‌اندازی کنسرسیوم صادراتی انجیر استهبان برگزار شده است.

اقتصاد آخرین وضعیت صادرات در جنوب کشور /  ۹۵ درصد  انجیرستان کشور در استان فارس است

در فاصله ۱۷۴ کیلومتری شرق شیراز و در امتداد بزرگراهی که به شهر استهبان ختم می‌شود، منظرگاه بسیار زیبایی از درختان چند ۱۰۰ ساله انجیر به چشم می‌خورد که از لب بزرگراه تا ارتفاعات را پوشش داده است.

ثبت جهانی نظام میراثی باغ‌های انجیر دیم شهرستان استهبان

این درختان کهن که به اعتقاد کارشناسان طرحی بزرگ در آبخیزداری به شمار می‌روند میراث چندصدساله‌ای هستند که با دست کاشته شده و آبیاری آنان نیز از نزولات جوی انجام می‌شود.

انجیرستان‌های استهبان عمدتا دیم بوده و محصول آنها به لحاظ کمی و کیفی، جایگاهی ویژه در کشور، منطقه و حتی جهان دارد.

در ۱۶تیرماه سال جاری بود که نظام میراثی باغ‌های انجیر دیم شهرستان استهبان، در جیاس فائو به ثبت جهانی رسید.

هرچند که ثبت شدن نظام میراثی باغ‌های انجیر دیم شهرستان استهبان‌ در جیاس فائو به عنوان اقدامی بزرگ جهت توسعه فارس محسوب می‌شود اما پیمودن این مسیر پایان راه نیست بلکه آغازی برای هر چه بهتر پیش رفتن در مسیر کشت و تولید محصولات کشاورزی و رعایت هر چه بیشتر استاندارهای جهانی است.

هم‌اندیشی برای راه‌اندازی کنسرسیوم صادراتی

از این رو تقویت این استان در عرصه صادرات انجیر در اولویت متولیان امر قرار گرفته و اخیراً هم نشست هم‌اندیشی راه‌اندازی کنسرسیوم صادراتی انجیر استهبان در فرمانداری این شهرستان برگزار و در خصوص ایجاد این کنسرسیوم صادراتی بحث و تبادل نظر شد.

در این نشست که با حضور نماینده مردم شهرستان‌های استهبان،نی ریز و بختگان در مجلس شورای اسلامی، فرماندار شهرستان استهبان، مدیر توسعه بازار و امور بین‌الملل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و مسئول توسعه کنسرسیوم های سازمان و نیز برخی از مدیران دستگاه‌های اجرایی شهرستان و تعدادی از صادرکنندگان انجیر برگزار شد تدابیر لازم برای راه‌اندازی کنسرسیوم صادراتی انجیر مورد بررسی قرار گرفت.

فعالیت ۳۰کنسرسیوم صادراتی در کشور

مدیر توسعه بازار و امور بین‌الملل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از فعالیت ۳۰کنسرسیوم صادراتی در کشور خبر داد و گفت: تشکیل و راه‌اندازی کنسرسیوم‌های صادراتی از برنامه‌های مهم حمایتی این سازمان در بخش توسعه بازار محسوب می شود.

احمد جوانمردی افزود: کنسرسیوم صادراتی، تشکیل‌دهنده شبکه همکاری بین بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط است که اعضای آن جهت کاهش ریسک و بهره‌وری بیشتر در حوزه صادرات و تصاحب بازارهای خارجی و حضور مستمر در آن بازارها همکاری می‌کنند.

وی ادامه داد: ارتقا بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط برای حضور مستمر در بازارهای بین‌المللی و افزایش میزان صادرات غیرنفتی آنها از اهداف این سازمان در تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی است.

جوانمردی یادآور شد: یکی از مشکلاتی که در صادرات وجود دارد، صادرات کالا به صورت انفرادی است؛ این شرکت‌ها پس از یک مدت، توانایی تأمین کالا به صورت بلندمدت را در بازار بین‌المللی نداشته و از چرخه صادرات خارج می‌شوند.

مدیر توسعه بازار و امور بین‌الملل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه کرد: با شناسایی و ایجاد کنسرسیوم صادراتی در مناطق مختلف در کشور، گامی مهم در توسعه پایدار و منسجم صادرات کشور برداشته خواهد شد.

وی افزود: تشکیل کنسرسیوم ماهیتی حقوقی دارد و در آن شرکت با حضور تعدادی از اعضا که دارای فعالیت هم تراز هستند ثبت می‌شود.

جوانمردی با اشاره به حمایت‌های مالی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از کنسرسیوم‌های صادراتی افزود:حمایت یارانه‌ای از حضور اعضای کنسرسیوم‌ها در نمایشگاه‌های خارجی، تشکیل دفاتر در کشورهای هدف و انجام فعالیت‌های توسعه بازار از برنامه‌های مهم در این بخش است.

وی در خصوص برنامه این سازمان و شرکت شهرک‌های صنعتی فارس برای راه‌اندازی کنسرسیوم صادراتی انجیر در استهبان گفت: با توجه به اینکه استهبان یکی از قطب‌های تولید انجیر خشک در دنیاست و بخش زیادی از انجیر شهرستان نیز راهی بازارهای خارجی می‌شود تشکیل کنسرسیوم در ایجاد هم‌افزایی و استفاده از ظرفیت‌های موجود برای حضور پرقدرت و توانمند در بازارهای خارجی نقش مهمی را ایفا خواهد کرد.

استهبان صادرکننده ۹۵ درصد از انجیر کشور

فرماندار شهرستان استهبان نیز با بیان‌اینکه ۹۵ درصد از صادرات انجیر کشور به شهرستان استهبان اختصاص دارد گفت:توانمندسازی بخش صادرات بعنوان یک اولویت در برنامه قراردارد و راه‌اندازی کنسرسیوم صادراتی می‌تواند این موضوع را تقویت و تسهیل کند.

یوسف کارگر با بیان اینکه اقتصاد شهرستان استهبان تک محصولی و برپایه محصول انجیر است افزود: باتوجه به اینکه بخش زیادی از انجیر این شهرستان روانه بازارهای صادراتی می‌شود تنوع بخشی به بازارهای صادراتی باید در دستورکار کنسرسیوم قرارگیرد تا شاهد اثربخشی بیشتر برای اقتصاد شهرستان باشیم.

صنایع کوچک موتور محرکه رشد و توسعه اقتصادی

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی فارس نیز که معتقد است راه‌اندازی کنسرسیوم‌های صادراتی در استان فارس بر اساس مزیت‌های منطقه‌ای در محصولات صادرات محور در دستورکار این شرکت قرارگرفته است، گفت: صنایع کوچک به عنوان موتور محرکه رشد و توسعه اقتصادی نقش مهم و اساسی در ایجاد اشتغال و درآمدزایی دارد و حمایت از این نوع صنایع منجر به افزایش صادرات در استان خواهد شد.

سید محمود قیومی افزود: با هدف شناخت کافی از بازاریابی و صادرات صنایع کوچک، شرکت شهرک‌های صنعتی فارس در قالب تشکیل شرکت‌های مدیریت صادرات و کنسرسیوم‌ها به صادرات این واحدهای تولیدی کمک می‌کند تا ضمن برطرف کردن مشکلات، شاهد افزایش صادرات به کشورهای هدف باشیم.

وی ادامه داد: بر اساس مطالعات امکان‌سنجی، انجیر استهبان مستعد تشکیل کنسرسیوم صادراتی است و شرکت شهرک‌های صنعتی نیز در قالب حمایت‌های یارانه‌ای ،بخشی از هزینه‌های راه‌اندازی و فعالیت‌های کنسرسیوم را پرداخت خواهد کرد.

ظرفیت‌های شاخص استهبان در تولید انجیر

نماینده مردم شهرستان‌های استهبان، نی‌ریز و بختگان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمسیون صنایع و معادن مجلس هم با اشاره به ظرفیت‌های شاخص و بی نظیر شهرستان استهبان در تولید انجیر و وجود بزرگترین انجیرستان دیم جهان در این شهرستان گفت: راه‌اندازی کنسرسیوم صادراتی انجیر استهبان از برنامه‌هایی است که می‌تواند در ارتقای صادرات این محصول نقش مهمی ایفا کند.

فرهاد طهماسبی برخی اقدامات انجام شده جهت حمایت از فعالان حوزه انجیر و انسجام‌بخشی به صادرات انجیر، فعال‌سازی انجمن انجیر با محوریت بخش خصوصی و ثبت جهانی نظام انجیر استهبان در جیاس فائو را از گام‌هایی دانست که می‌تواند در ارتقای این حوزه نقش مؤثری داشته باشد و با قدردانی از سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران و شرکت شهرک‌های صنعتی فارس در راه‌اندازی کنسرسیوم صادراتی انجیر استهبان ابراز امیدواری کرد که این کنسرسیوم بتواند در بخش صادرات این محصول گام‌های مهمی بردارد.

پس از این نشست مدیر توسعه بازار و امور بین‌الملل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و هیات همراه همچنین با حضور در شهرک صنعتی استهبان از سه واحد تولیدی فعال در زمینه صادرات انجیر بازدید و با ظرفیت ها و توانمندی های این واحدها آشنا شدند.

شهرستان استهبان با بیش از ۲۲ هزار هکتار باغات انجیر مثمر، سهم ۱۷ هزار تنی از تولید انجیر خشک کشور را دارد و که محصول تولیدی این شهرستان در سطح جهانی از نظر کیفیت، برند جهانی و بی‌رقیب است.

 

 

 

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها