|
کدخبر: 284302

دو کلام سخن بی ‎پرده با آقای مسئول

فاطمه امیراحمدی روزنامه‎نگار

آقای مسئول یک بار بیا بپذیریم که اشتباه کردیم. شش‎ها اکسیژنی برای تغذیه نمی‎یابند. مازوت‎سوزی انتخاب بین بد و بدتر نیست؛ انتخاب بین بدترین و بدترین است. تولید به قیمت جان‎ها ره به ناکجاآباد است. از این برهه زمانی به هر ترتیبی عبور کنیم نباید قطعا در دوره بعد، انتظار دوران طلایی را داشت. چرا؟! نسل ضعیف‎تر، گرچه جمعیتی جوان و برنا بوده باشد از دست رفته و سالم‎ترها هم تبدیل به نسلی علیل، با حجمی از ژن‎های معیوب شده‎اند. پس جمعیت آینده ایران، نسلی آسیب‎پذیر خواهد بود. هزینه بهداشت و درمان در این دوره چقدر خواهد بود؟ به اندازه بودجه شهرداری تهران؟ شاید بیشتر. پرسش بعدی؛ آیا این بودجه پاسخگو خواهد بود؟

امیراحمدی۲

اقتصادهای اول جهان رشد کردند، چون درست پرسیدند، اما جهان‌سومی‎ها عقب ماندند، چون نتوانستند درست پرسش کنند، زیرا هنوز نمی‎دانند چه می‌خواهند.

آقای دولت (روی کلامم با تمام دولت‌های قبل، حال و حتی بعدی است که قرار است تمام مشکلات را به دولت پیش از خود مرتبط کنند) آیا هنگامی که نامزد ریاست ‎دولت می‎شوید زبانم لال، بدون اطلاع از مشکلات جاری کشور پا پیش می‎گذارید؟ هنگامی که عنوان می‎کنید مشکلات را می‎دانید و برنامه دارید، به‎‌قول معروف «روم به دیوار» فقط حرفی می‎اندازید تا امیدی متولد شود و بعد هیچ. به همین راحتی امیدها را به خود وامی‎گذارید!

بنزین پرازسرب، گازوئیل غیراستاندارد، محصولات کشاورزی برگشت‎خورده از بازار صادراتی و عرضه در بازار داخل و... سریالی ادامه‎دار که اوج دستاوردهای مدیریت را در دی و آذر به رخ ملت می‎کشد؛ ملتی که امید به بهبود بسته‎اند. خودکفایی، تامین غذای پایدار، فعالیت مستمر صنایع، خاموش نشدن چراغ کارخانه‎ها و... . اگر چراغ سلامت جامعه خاموش شود افتخارش برای چه کسی ثبت خواهد شد؛ نسلی که درگیر امراض متعدد است؟ آقای مسئول بی‎حوصلگی اجازه افتخار خودکفایی را به او نمی‌دهد.

ارزش یک حساب سرانگشتی

با آوردن مصداقی بی‎پرده‎تر سخن بگوییم. چند درصد زیرساخت‎های صنعتی و غیرصنعتی فرسوده شده‎اند؟ نقش این کارخانجات فرسوده در خفه کردن کلانشهری که در ته دره، رویاهای توسعه‎یافتگی دارد، چقدر است؟ فعالیت با سوخت‎هایی که در دنیا سال‎هاست منسوخ شده چه معنی خواهد داشت؟

به‎گفته کارشناسان، خودروهای فرسوده بنزینی نسبت ‎به خودروهای نو حدود ۲ برابر سوخت مصرف می‎کنند. دیه مرگ سالانه بیش از ۱۳ هزار نفر به‌دلیل آلودگی هوا چقدر است؟

بودجه رشد بیماری‎های خاموش را پیش‎بینی کرده‎اید؟ فراموش نکنیم اگر تجربیاتی که می‎خواهیم در اختیار دیگران قرار دهیم، راهبری برای خودمان نشود در نهایت به ردیف‎های جدید بودجه‎ای برای بخش بهداشت و درمان می‎انجامد.

آقای مسئول، مقهور شعارهایی چون «واردات اتوبوس دست دوم در شأن مردم ایران نیست» نشوید، زیرا شعاردهنده فراموش کرده شأن مردم ایران هم نمی‎تواند حجمی از دود و ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون باشد که نه از راه تنفس که از پوست در حال نفوذ در سلامتی انسان است. راه‎حل تعطیل نشدن کارخانجات، تعطیلی سلامت جامعه نیست.

بیاییم برای یک بار هم شده با هم روراست باشیم و بپذیریم جاهایی، راه به بیراه برده‎ایم. نوسازی ناوگان حمل‎ونقل، رسیدن به دانش سموم کم‎خطر برای بخش کشاورزی، حرکت از اقتصاد نفتی به غیرنفتی و هزاران رویای دیگر منوط‎ به ارتباطات بین‎المللی با محوریت خودکفایی به ‌اضافه توسعه است.

هرچه از فضای جهانی دور شویم، تبدیل به جزیره‎ای می‎شویم که سبد افتخارات‌مان پر از دستاوردهایی خواهد بود که بوی درد ناامیدی و ناکامی می‎دهد...

به‌بهانه هوای دوداندود کشورم «می‎نویسم تا روزگار را نقاشی کنم».

نویسنده: فاطمه امیر احمدی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها