|
کدخبر: 317524

صادرات /حبوبات/ دلار

صادرات هنگفت از ترکیه به خاورمیانه/ سهم ایران چقدر است؟

عراق، آمریکا و ایران ۳ کشور عمده واردکننده حبوبات، غلات و دانه های روغنی ترکیه در سال ۲۰۲۳ میلادی بودند.

اقتصاد صادرات هنگفت از ترکیه به خاورمیانه/ سهم ایران چقدر است؟

بخش حبوبات، غلات و دانه‌های روغنی ترکیه طی سال ۲۰۲۳ میلادی به مبلغ ۱۲ میلیارد و ۳۸۰ میلیون و ۵۳۸ هزار دلار صادرات انجام داد.

طبق داده‌های انجمن‌های صادرکنندگان جنوب شرقی آنادولو (GAİB)، نمایندگان بخش حبوبات، غلات و دانه‌های روغنی ترکیه در سال ۲۰۲۳ به ۲۱۳ کشور و منطقه آزاد به وزن ۱۴ میلیون و ۶۷۳ هزار و ۹۵۹ تن محصول صادر کردند.

حجم صادرات بخش حبوبات، غلات و دانه‌های روغنی ترکیه طی سال ۲۰۲۳ در مقایسه با سال ۲۰۲۲ از نظر مقدار ۳۶ درصد و از نظر ارزش ۸ درصد افزایش یافت.

نمایندگان این بخش بیشترین صادرات را با ۴ میلیارد و ۶۱۷ میلیون و ۵۲۴ هزار دلار به کشورهای خاورمیانه انجام دادند. با ۲ میلیارد و ۷۸۷ میلیون و ۳۲۹ هزار دلار کشورهای آفریقایی و با ۱ میلیارد و ۶۳۰ میلیون و ۵۳۵ هزار دلار کشورهای اروپایی در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

عراق، آمریکا و ایران ۳ کشور عمده واردکننده حبوبات، غلات و دانه‌های روغنی ترکیه بودند. عراق با ۲ میلیارد و ۱۲۳ میلیون و ۳۶۷ هزار دلار، آمریکا با ۶۸۰ میلیون و ۷۶۹ هزار دلار و ایران با ۴۶۳ میلیون و ۱۴۳ هزار دلار واردات، در رده‌های نخست قرار گرفتند.

واردکنندگان حبوبات ایران ممکن است از ترکیه به عنوان یکی از منابع تأمین حبوبات خود استفاده کنند. ترکیه یک کشور همسایه و نزدیک به ایران است و دارای تولید قابل توجهی در زمینه حبوبات مانند عدس، نخود و لوبیا است. بنابراین، واردات حبوبات از ترکیه می‌تواند به عنوان یک راهکار برای تأمین نیازهای بازار داخلی و کسب محصولات با کیفیت و قیمت مناسب برای صنعت حبوبات در ایران مورد استفاده قرار بگیرد. البته، واردات حبوبات ایران از سایر کشورها نیز انجام می‌شود و ترکیه فقط یکی از منابع ممکن است.

علاوه بر ترکیه، واردکنندگان حبوبات ایران ممکن است از سایر کشورها نیز استفاده کنند. برخی از کشورهای دیگری که ممکن است واردکننده حبوبات به ایران باشند عبارتند از:

1. هند: هند یکی از بزرگترین تولیدکنندگان حبوبات در جهان است و می‌تواند به عنوان یکی از منابع تأمین حبوبات برای ایران استفاده شود.

2. کانادا: کانادا نیز تولیدکننده مهم حبوبات مانند عدس و نخود است و می‌تواند به عنوان یکی از منابع وارداتی حبوبات به ایران مورد استفاده قرار گیرد.

3. استرالیا: استرالیا نیز تولیدکننده معتبر حبوبات است و ممکن است واردکننده حبوبات ایران باشد.

4. کشورهای اروپایی: برخی از کشورهای اروپایی مانند فرانسه، آلمان و اسپانیا نیز تولیدکننده حبوبات هستند و ممکن است واردکننده حبوبات ایران باشند.

مهم است بدانید که واردات حبوبات ایران از هر کشوری، بسته به موقعیت بازار و نیازهای داخلی ممکن است متغیر باشد و این لیست تنها برخی از کشورهای ممکن برای واردات حبوبات به ایران را نشان می‌دهد.

 

 

Main Avatar

 

 

منبع: مهر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها