|
کدخبر: 314509

صادرات/ عراق/ گمرک

آخرین آمار درباره صادرات به عراق / چه کالاهایی صادر می شود؟

ناظر گمرکات استان و مدیرکل گمرک کرمانشاه گفت: در هشت ماه سپری شده از سال جاری ۲۶ میلیون و ۸۶۳ هزار و ۳۲۳ دلار کالای صادراتی به وزن ۱۹۶ هزار و ۷۳۱ تن از طریق گمرک شوشمی به کشور عراق ارسال شد.

اقتصاد آخرین آمار درباره صادرات به عراق / چه کالاهایی صادر می شود؟

علی‌اصغر عباس‌زاده توضیح داد که صادرات کالاها از طریق گمرک شوشمی در مقایسه با دوره مشابه سال پیشین، از نظر ارزشی شاهد رشد ۱۷ درصدی بوده، در حالی که از منظر وزنی با کاهش ۲ درصدی مواجه بوده است.

وی عمده کالاهای صادراتی از طریق گمرک شوشمی را سنگ آهن، میوه و تره بار، ادوات کشاورزی، صنایع دستی (از جمله گیوه،سبد و گهواره )، گچ ساختمانی، نمک خوراکی ،شیره توت محلی، نان شیرینی عنوان کرد.

شهرستان پاوه با بیش از ۶۰ هزار نفر جمعیت در۱۲۰ کیلومتری شمال غربی کرمانشاه قرار دارد و ۸۴ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد. این شهرستان با استان حلبچه اقلیم کردستان هم مرز است و اکنون مرز و بازارچه رسمی شوشمی در بخش نوسود این شهرستان فعال است.

بازارچه شوشمی یکی از قدیمی‌ترین مرزهای کشور است که قدمتی ۸۰ ساله دارد و در طول سال‌های جنگ تحمیلی تعطیل بود و بعد از گذشت مدتی فعالیت تجاریش را آغاز کرد و در شرایط فعلی جزو بازارچه های فعال کشور است.

این بازارچه در فاصله ۳۵ کیلومتری شهرستان پاوه و پنج کیلومتری غرب نوسود پاوه و ۱۵۵ کیلومتری کرمانشاه در محوطه‌ای بلند و پلکانی شکل در حدود ۲ هکتار واقع شده است.

این بازارچه از سمت عراق به استان حلبچه در شمال عراق متصل و در مجاورت شهر طویله عراق قرار دارد. روزانه بین ۴۰ تا ۵۰ دستگاه کامیون به بازارچه فوق تردد می نمایند و کالاهایی همچون میوه، سیمان، گیوه، نان برنجی، صیفی جات از طریق بازارچه شوشمی به عراق صادر می شود.

مرز شوشمی تا تیرماه امسال تنها مرز اقتصادی و بازرگانی بود اما از ششم تیر ماه امسال و باتوافق استانداران کرمانشاه و حلبچه به مناسبت عید قربان مرز تردد مسافری این مرز نیز بازگشایی شد.

افزایش ۲۰ درصدی ارزش کالاهای صادراتی در گمرک پرویزخان

ناظر گمرکات استان و مدیرکل گمرک کرمانشاه در ادامه به افزایش صادرات در گمرک پرویزخان نیز اشاره کرد و گفت: در هشت ماه سپری شده از سال جاری ۶۵۹ میلیون و ۸۸۷ هزار و ۴۷۲ دلار کالای صادراتی به وزن یک میلیون و ۸۸۲ هزار و ۷۶۶ تن از طریق گمرک پرویزخان به خارج از کشور صادر شد.

عباس‌زاده افزود: این میزان کالاهای صادراتی از گمرک پرویزخان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از حیث ارزش رشدی ۲۰ درصدی و از لحاظ وزن افزایش ۳۴ درصدی داشته است.

وی عمده کالاهای صادراتی از طریق گمرک پرویزخان را کلینکر سیمان، ورق فولادی، میوه و تره بار،میلگرد ساده و آجدار، شمش و ورق فولادی، انواع کاشی، کیک و بیسکویت محصولات پلاستیکی عنوان کرد.

استان کرمانشاه با بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرزها ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرزی فعال است.

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد و مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها