|
کدخبر: 317165 امیرمحمد درویش

گفت و گوی گسترش نیوز با کارشناس انرژی؛

خودداری بانک ها از پرداخت وام / تجدید پذیر ها در بحران هستند

داوری فر گفت: بزرگ ترین مشکلی که پیش روی صنایع، به ویژه تجدیدپذیرها وجود دارد، این است که بنا بر دستور بانک مرکزی، بانک‌ها از ارائه تسهیلات و وام خودداری می کنند.

اقتصاد خودداری بانک ها از پرداخت وام / تجدید پذیر ها در بحران هستند

تجدیدپذیرها از مهمترین صنایع موجود در کشور هستند که متاسفانه در هیچ دولتی، آن طور که باید، توجه چندانی به آن نشد. انرژی‌های خورشیدی می‌توانند کمک بزرگی برای صنعت برق باشند و در مواقع بحران، کمک‌های بزرگی را به این صنعت انجام دهند. اما باید گفت تجدیدپذیرها مورد کم لطفی و بی‌مهری مسئولان قرار گرفته اند.

تجدید پذیری

سنگ اندازی بانک مرکزی در برابر تجدید پذیرها

مهرداد داوری فر، کارشناس انرژی های تجدیدپذیر، دربارۀ چالش‌های پیش روی تجدید پذیرها، به خبرنگار گسترش نیوز گفت: بزرگ ترین مشکلی که پیش روی صنایع، به ویژه تجدید پذیرها وجود دارد، این است که بنا بر دستور بانک مرکزی، بانک‌ها از ارائه تسهیلات و وام خودداری می‌کنند. ما حدود ۵ ماه است، برای دریافت وام درخواست هایی داده ایم؛ اما تا حالا وصول نشده است و تا شب عید هم وصول نخواهد شد.

مهرداد-داوری فر

داوری فر ادامه داد: چنین اتفاقی سبب خواهد شد تا این صنعت با مشکلات بزرگی مواجه شود. تجدید پذیرها نقش مهمی در صنایع کشور دارند و می‌توانند کمک بزرگی به رشد اقتصادی داشته باشند. اما بانک‌ها از ارائۀ تسهیلات و پرداخت وام خودداری می کنند و در مقابل این صنعت مهم، سنگ‌اندازی می‌کنند. پرداخت نکردن وام سبب خواهد شد نیروگاه‌های خورشیدی و دیگر تجدیدپذیرها وارد مدار نشوند و اگر چنین اتفاقی رخ دهد، تمام صنعت کشور با مشکل برق مواجه خواهند شد. مشابه این موضوع را سال گذشته مشاهده کرده‌ایم که مشکل کمبود برق، گریبان‌گیر صنایع شد.

وی افزود: برق را می‌توان یکی از مهمترین کالاهای استراتژیک کشور نام برد. برق یکی از ضروریات زندگی مردم است و کمبود این انرژی بر آسایش و آموزش و تمام زندگی مردم تأثیرگذار خواهد بود. همچنین باید گفت نبود برق، سبب خواهد شد صنایع از کار افتاده و تولید کشور به سمت منفی پیش برود و نبود تولید، کاهش صادرات را به‌همراه خواهد داشت. لازم به ذکر است که به علت کمبود برق، مشکلات اجتماعی هم در سطح کشور، افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد.

این کارشناس انرژی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، در ادامه این گفت و گو به گسترش نیوز گفت: باتوجه به شرایط و همچنین وضعیت آب‌وهوایی حاکم بر کشور، مسئلۀ کمبود برق در تابستان سال آینده افزایش خواهد یافت و دولت، هیچ تمهیداتی را درنظر نگرفته است.

نیروگاه-تجدید پذیر

قرارداد ها همچنان معطل نهایی شدن است

داوری فر در ادامه به خبرنگار گسترش نیوز گفت: سازمان انرژی‌های نو، وعده‌هایی را داده است که باید تعداد ۵هزار نیروگاه خورشیدی را وارد مدار کنیم. از طرفی چنین مسئله ای، نیازمند وام است تا بتوان این نیروگاه ها را راه‌اندازی کرد و از طرف دیگر، سازمان هنوز تعدادی از قراردادهای خود را نهایی نکرده است. این موضوع سبب خواهد شد که مسیر راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی، با سرعت اندکی حرکت کند. آماده نشدن این قراردادها کم کاری سازمان انرژی‌های نو و شرکت توانیر است که این قراردادها را حدود یک سال آماده نکرده اند.

وی عنوان کرد: اگر شما پول در اختیار داشته باشید و بخواهید نیروگاه خورشیدی را احداث کنید و درخواست واردات قطعات را داشته باشید، به شما پروانه می دهند؛ اما به دلیل نبود قرارداد نمی‌توانید سفارش خود را ثبت کنید. این وقفه‌ای که رخ می‌دهد، سبب خواهد شد تا در تابستان سال آینده، هیچ نیروگاهی وارد مدار نمی‌شود. این مشکل کاملا سازمانی است و به نبود نقدینگی و تحریم هیچ ارتباطی ندارد و باید گفت کم کاری وزارت صمت، وزارت نیرو و همچنین سازمان انرژی‌های نو در این موضوع دخیل هستند.

انرژی-خورشیدی

این کارشناس انرژی در حوزۀ تجدیدپذیرها دربارۀ نقش و تأثیر تجدیدپذیرها در کشور گفت: تجدیدپذیرها، به ویژه انرژی‌های خورشیدی، تنهاترین، بهترین، مقرون به صرفه ترین و سریعترین روش جبران عقب افتادگی صنعت برق کشور است. اگر بتوانند این موانع اصلی را که مهمترین آن تسهیلات است و همچنین خودتامینی است، برطرف کنند، اتفاقات بسیار مهمی در کشور خواهد افتاد. این وعده‌هایی که مسئولان می‌دهند، هیچ نیروگاه بزرگتر از ۱۰ مگاوات که نیاز به پست برق دارد، تابستان امکان وصل شدن ندارد و مسئولان نباید وعده‌های الکی و دروغ به مردم بدهند.

داوری فر گفت: می‌توان گفت که این بخش، در صورت دریافت حمایت لازم از سوی وزارت نیرو،  قابلیت و توانمندی فعالیت چشم‌گیر در بهره‌برداری از منابع  تولید انرژی‌های تجدیدپذیر و جبران کمبود انرژی برق کشور برای مصارف، صنعتی و خانگی در اقتصاد کشور را داشته و می‌تواند زمینه‌ساز رونق و شکوفایی این صنعت و رفع کم و کاستی‌های کشور در این حوزه باشد.

وی در پایان گفت: باید به این نکته اشاره کرد که یکی از مزایای انرژی‌های تجدیدپذیر، پایدار بودن آنها است. به همین دلیل، هیچ وقت تمام نخواهند شد. . نیروگاه‌های تجدیدپذیر به دلیل نداشتن قطعات متحرک زیاد، عموما به تعمیر و نگهداری کمتری نسبت به ژنراتورهای معمول نیازمند هستند. سوخت آن‌ها از طبیعت گرفته می‌شود و منابع موجود برای تولید این انرژی در ایران، هزینه‌های عملیاتی آن را به شدت کاهش می‌دهند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها