|
کدخبر: 317120

بازار مسکن / بازار اجاره / قیمت خانه

شوک ۶ ریشتری به بازار مسکن / خرید خانه رسما رویا شد

میزان معاملات آپارتمان در شهر تهران به کمتر از یک سوم دهه گذشته کاهش یافته است؛ این دوره افت چشمگیری در بازار مسکن به ثبت رسیده، که برای سازندگان سیاست ابتدا به نظر ممکن است حاوی نشانه‌های مثبتی باشد؛ اما باید پرسید، انعکاس این «ضربه عظیم املاک» بر کدام یک از بخش‌های وظیفه‌مند بازار، آسیب‌های جدی را وارد ساخته است؟

اقتصاد شوک ۶ ریشتری به بازار مسکن / خرید خانه رسما رویا شد

از سال ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۲، فرایند تغییرات «قیمتی» در بازار مسکن را می‌توان به دوره‌های مختلفی از «آرامش»، «افزایش قابل ملاحظه»، «ثبات نسبی» و «مرحله پایداری» تقسیم‌بندی کرد. از منظر «فعالیت‌های معاملاتی»، همین بازه‌های زمانی به ترتیب با «رکود نسبی و رونق گذرا»، «کسادی عمیق»، «کاهش فوق‌العاده معاملات» و «توقف کامل رونق» قابل تشخیص هستند.

در این سال‌ها، سقوط معاملات مسکن از باند قیمت‌ها، اگرچه به معنای «تخریب کامل جریان خریدهای مصرفی آپارتمان» در تهران و همه شهرهای ایران است، اما ابعاد و عمق خرابی‌ها، دو بازار دیگر را هم تحت تاثیر قرار داد.

حجم «حضور» در بازار خرید و فروش آپارتمان در تهران به کمتر از یک سوم ۱۰ سال پیش رسیده است؛ خلوت‌ترین سال بازار معاملات مسکن، ظاهر امیدوارکننده‌ای برای سیاستگذار دارد، اما این «زلزله بزرگ ملکی» به کدام بازارهای مرتبط، خسارت شدید وارد کرده است؟ یک تصویر ۱۰ ساله از پرواز قیمت مسکن و سقوط معاملات مسکن، پیام‌های روشن و معناداری به بازیگران این بازار و ناظران و سیاستگذارانش ارائه می‌کند.

سال‌های ۹۳ تا ۱۴۰۲ بازار مسکن را می‌توان به لحاظ اتفاقاتی که در روند «قیمت» رخ داد، به چهار مقطع «آرامش»، «جهش»، «حفظ وضعیت» و «آتش بس» تقسیم کرد. همین مقاطع زمانی را، اما اگر از دوربین «معاملات» رصد کنیم، به ترتیب به صورت «رکود نسبی و رونق کوتاه»، «رکود شدید»، «ابررکود» و «ابررکود مطلق» قابل توصیف است.

پیام اول: محیط مساعد مصرف‌کننده کجاست؟

بهترین دوره بازار مسکن طی این ۱۰ سال، مقطع زمانی اول بود که به‌واسطه نزدیک به ۴ سال «ثبات قیمت آپارتمان» در سال‌های ۹۳ تا اواخر ۹۶، حجم قابل‌توجهی از متقاضیان مصرفی توانستند صاحب خانه شوند؛ ماهی، میانگین حدود ۱۳ هزار خرید واحد مسکونی در پایتخت که بالای دو سوم آنها، به قصد سکونت معامله شد.

بدترین دوره نیز، آخرین مقطع این یک دهه است یعنی همین امسال که «جریان خرید مصرفی» آپارتمان تقریبا متوقف شده است؛ کل خرید ماهانه آپارتمان به ۳ هزار واحد سقوط کرده که البته سهم مصرفی‌ها از این خریدهای ناچیز، بسیار پایین گزارش می‌شود.

به این ترتیب، مشخص می‌شود هنگام آرامش قیمت، مصرف‌کننده بیشترین نفع را از بازار مسکن می‌برد، اما در زمان جهش قیمت، چون محیط برای خانه اولی‌ها نامساعد می‌شود، تقاضای مصرفی عملا از بازار خارج می‌شود.

پیام دوم: رابطه نوسان معاملات و قیمت

پیام دیگر این بررسی، نحوه اثرپذیری نبض خرید از نبض قیمت است. نبض معاملات مسکن در این سال‌ها رابطه معنادار -معکوس- با نبض قیمت ملک داشته است. در سال‌های آرامش قیمت‌ها -۹۳ تا پایان ۹۶-، بازار معاملات مسکن شاهد «کمترین نوسان» و در عین حال، «خرید و فروش در حجم بالا» بوده، اما از مقطعی به بعد -ابتدای ۹۷ تاکنون- جهش قیمت و نااطمینانی‌هایی که در فضای اقتصاد کشور و به تبع، بازار ملک نسبت به آینده شکل گرفت، نبض معاملات مسکن با دو وضعیت بد همراه می‌شود؛ از یکسو، افت‌های شدید سریالی خرید و فروش‌ها و از سوی دیگر «نوسان شدید در حجم معاملات» که امکان پیش‌بینی روند بازار را برای بازیگران به‌ویژه سمت عرضه، مخدوش یا غیرممکن می‌کند.

فروش-متری-مسکن-1

چهار برش از ۱۰ سال معاملات مسکن

سال ۹۳ تا پایان ۹۶، «مقطع قبل از عصر جهش تاریخی قیمت خانه» است؛ مقطع «آرامش». در آن دوره ماهانه در تهران بالای ۱۰‌هزار واحد مسکونی و به‌طور میانگین، حدود ۱۳ هزار آپارتمان توسط متقاضیان خریداری می‌شد. اکثریت خریداران (تقاضا)، مصرف‌کننده بازار بودند به این معنا که خانه اولی یا خریدار تبدیلی (به قصد سکونت در واحد بهتر) به حساب می‌آمدند؛ تقاضای سرمایه‌ای همیشه در بازار مسکن حضور دارد،

اما طی سال‌های ۹۳ تا ۹۶ که بازار مسکن، «رونق تورمی سال‌های ۹۱ و ۹۲» را پشت سر گذاشته بود، خرید سرمایه‌ای آپارتمان در پایتخت به پایین‌ترین میزان خود رسیده بود ضمن آنکه، سیگنال‌های مثبت از تحولات سیاسی در آن سال‌ها به جامعه باعث آرامش نسبی رفتارهای سرمایه‌گذاران و قیمت‌ها در عمده بازارهای دارایی شد.

سال‌های ۹۳ تا اوایل ۹۵، معاملات مسکن در رکود نسبی قرار داشت، چون بازار تازه، جهش سال ۹۲ را پشت سر گذاشته بود. از اواخر ۹۵ تا اواخر ۹۶ نیز، «رونق بسیار کوتاه در مقایسه با دوره‌های رونق قبلی» در بازار مسکن حاکم شد. مقطع دوم -جهش- از سال ۹۷ تا ۹۹ با استارت پرقدرت «ریسک غیراقتصادی» در بازار مسکن شروع می‌شود به‌طوری که نتیجه سه سال رشد قیمت میانگین ۷۰.۶ درصدی، به «افت شدید ارتفاع بازار معاملات مسکن» در دو مرحله منجر می‌شود.

یک‌بار در سال ۹۷ که نبض معاملات خرید آپارتمان ۳۰‌درصد نسبت به زمان «آرامش» کاهش پیدا می‌کند و یک‌بار هم در سال‌های ۹۸ و ۹۹ که این بار ۵۴‌درصد نسبت به مقطع اول، خرید ملک کاهش می‌یابد.

بخش قابل‌توجهی از این رکود شدید به‌خاطر «خروج خریداران مصرفی» از بازار است. فروش ۱۳ هزار واحدی میانگین ماهانه ابتدا به ۹ هزار واحد و سپس به ۶ هزار آپارتمان سقوط می‌کند.

سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به عنوان مقطع سوم یا «حفظ وضعیت» قابل معرفی است. در این دو سال، قیمت مسکن اگرچه در هر سال به ترتیب ۳۲‌درصد و ۴۶‌درصد افزایش پیدا می‌کند، اما در اکثر ماه‌های این دوره، تغییرات ماهانه قیمت، کاهشی یا با ثبات همراه بوده است ضمن آنکه، میزان رشد سالانه نیز کمتر از نصف مقطع جهش بوده است. هم نبض قیمت و هم نبض معاملات مسکن در این دوره، نوعی «ماندگاری در قله قیمتی» و «تمدید رکود» را نشان می‌دهد. در سال ۱۴۰۰ البته تا حدودی از «محرک‌های رشد قیمت و رشد خرید سرمایه‌ای ملک» کاسته می‌شود، اما در ۱۴۰۱ بار دیگر با «پررنگ شدن ریسک‌های اقتصادی و غیراقتصادی»، این دو نبض شیب افزایشی به خود می‌گیرند.

بازار-مسکن

مقطع چهارم؛ «آتش بس قیمت مسکن» و «ابر رکود مطلق»

امسال بازار مسکن شاهد «سقوط بزرگ» معاملات خرید بود. همه بازیگران سمت خرید از اواخر تابستان از بازار خارج شدند و نتیجه اش به فروش ۳‌هزار واحدی آپارتمان در ماه منجر شده است. بهار امسال، سطح قیمت مسکن در تهران ۱۰۰‌درصد نسبت به فصل مشابه سال قبل افزایش پیدا می‌کند، اما در تابستان و پاییز این نرخ به ۷۸‌درصد و ۶۳‌درصد کاهش می‌یابد.

طی دو فصل گذشته، قیمت مسکن در مسیر کاهشی قرار داشته است. در این مقطع، خریدار مصرفی مسکن حضور ندارد. چون «سطح قیمت بسیار بالاتر از قدرت ناچیز خانه اولی ها» است.

خریدار سرمایه‌ای هم نیست، چون «چشم انداز قیمت ملک» از نگاه او، کاهشی ارزیابی می‌شود. خریدار سفته بازانه -خرید و فروش در کوتاه مدت- هم تقریبا از سال ۱۴۰۰ از بازار مسکن خارج شده بود.

به این ترتیب، شرایط خاص از منظر «نبود دسته جمعی بازیگران سمت تقاضا»، بر بازار مسکن ۱۴۰۲ حاکم شده است. تعبیری که می‌شود از وضعیت کنونی داشت، «یک‌طرفه شدن بازار ملک» است که همین، عامل تداوم کاهش‌های یک تا ۲ درصدی قیمت مسکن (تغییرات ماهانه) می‌تواند باشد.

در این سال‌ها، سقوط معاملات مسکن از باند قیمت‌ها، اگرچه به معنای «تخریب کامل جریان خریدهای مصرفی آپارتمان» در تهران و همه شهرهای ایران است، اما ابعاد و عمق خرابی‌ها فقط به بازار خرید محدود نشد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، بازار اجاره نشین‌ها و بازار سرمایه‌گذاران ساختمانی، اگر بیشتر از بازار خرید مسکن آسیب ندیدند، حتما با خرابی کمتر روبه‌رو نشده اند.

مشاور-املاک

زلزله بزرگ قیمت مسکن، «تقاضای اجاره نشینی» را به‌احتمال خیلی زیاد، حداقل تا دو برابر «سال‌های قبل از عصر تاریخی جهش» افزایش داد. این در حالی است که طی سال‌های اخیر -به ویژه از ۹۷ تاکنون- حجم عرضه آپارتمان در بازار اجاره، آنچنان و به تناسب تقاضای اجاره، افزایش پیدا نکرده است. رشد تصاعدی اجاره نشینی خود باعث رشد تاریخی اجاره بهای مسکن شد. تورم اجاره در سال‌های اخیر با عبور از سطح ۴۰‌درصد به دو برابر زمان قبل از عصر جهش رسید.

ویرانی دوم هم در مسیر «سرمایه‌گذاری ساختمانی» رخ داد. طبق آمار رسمی میانگین سالانه رشد واقعی سرمایه‌گذاری ساختمانی در کشور بیش از ۱۵‌درصد در سال‌های ۹۷ تاکنون، افت کرده که نتیجه اش به نصف شدن تیراژ مسکن سازی منجر شد.

امروز، «نقطه شکننده» بازار مسکن، «کمبود شدید عرضه مسکن جدید» است.

فرجام بازماندگان سقوط

بازار خرید مسکن برای زوج‌ها و همه مصرف‌کننده ها، از دسترس خارج شده است. این را حتی گزارش‌های رسمی پژوهشی هم تایید می‌کند.

با این حال، بعد از این «سقوط بزرگ» معاملاتی و «آتش بس» قیمتی، بازگشت بازماندگان به صحنه معاملات مسکن، مشروط به چهار فاکتور است.

قدرت خرید زوج‌ها باید با امکاناتی همچون تسهیلات احیا شود. سطح قیمت بسیار بالاتر از «قدرت خرید پس از احیا شدن» است.

سطح قیمت در مقایسه تاریخی با قیمت دلاری، بالاست؛ حدود ۱۴۸۰ دلار در مترمربع است که باید به سطح ۱۱۰۰ دلار برگردد.

نسبت قیمت به اجاره مسکن که دماسنج دقیقی برای تشخیص موقعیت قیمت مسکن است نیز نشان می‌دهد، سطح قیمت نیازمند کاهش است.

این شرایط تا زمانی که محقق نشود، امکان بازگشت خانه اولی‌ها به بازار خرید مسکن فراهم نخواهد شد.

تاثیر رشد قیمت مسکن بر معیشت خانوارها

رشد قیمت مسکن یکی از چالش‌برانگیزترین موضوعات برای معیشت خانوارها به شمار می‌رود. با بالا رفتن بهای مسکن، بخش بیشتری از درآمد افراد صرف هزینه‌های مرتبط با مسکن می‌شود که این امر فشار مالی عمده‌ای بر خانواده‌ها وارد می‌کند.

از دیگر اثرات، کاهش قدرت خرید و ناتوانی در پس‌انداز برای سایر نیازها یا سرمایه‌گذاری‌ها است. همچنین، افزایش هزینه‌های مسکن می‌تواند تأثیر منفی بر کیفیت زندگی و به تأخیر انداختن تصمیمات مهم زندگی مانند ازدواج یا توسعه خانواده داشته باشد. در نهایت، این موضوع را می‌توان عاملی برای بالا بردن تورم کلی در اقتصاد دانست، که به خودی خود بار دیگر بر معیشت خانوارها فشار می‌افزاید.

منبع: دنیای اقتصاد
  • ناشناس ارسالی در

    کیست مسکن را یاری کند دولت ضعیف قشر متوس ط و ضعیف رو نابود میکنه

    • ناشناس ارسالی در

      من در کار مسکن هستم تمام یا اکثر این خان ه های ملی به دست دلالان افتاده یه بنگاه کوچک ما شاید ده اپارتمان ملی از کسانی که قدرت واریزی پول ندارند امتیاز انها را خ ریده این چه طرحی است که نصف ان به دست مص رف کننده نمی رسد

  • الله وردی ارسالی در

    خجالت نمیکشید مردم با کدوم پول خونه بخر ن ول کنید ۵۰ سال بدون خونه گذشته ۱۰ یا ۱ ۵ سال هم میگذره الهی خونه افرادی که باع ث گرانی خونه شدن وداشتن خونه را ارزو کرد ن را روسرشون خراب کنه

  • امیر ارسالی در

    خدا لعنت کند مسئولین بی لیاقتی که در هر لحظه باعث گرانی و خبر بد و استرس و نگرانی مردم میشوند لیاقت ندارید و نمیتونید کاری کنید با سلام و صلوات چیزی درست نخواهد شد

  • ناشناس ارسالی در

    تا. زمانی که در حدود بیست میلیون خانواده مهاجر افغان در ایران زندگی می نمایند. مشکل مسکن مردم دهک پایین جامعه حل نمی‌شود وروز به روز بعد تر هم می شود

  • بیژن ارسالی در

    خود بانکهای خصولتی و دولتی از مهمترین ملاکین هستن و اصلا بانک ها رو برای بورس بازی ساختن صحبت از صدها هزار واحد مسکونی و تجاری و اداریه ،با پولهای مردم ملک احتکار میکنن ....کسیکه از بدبختی مردم پول هنگفت درمیاره آیا حاضره که مردم در حداقل رفاه باشن ؟

  • ناشناس ارسالی در

    روزهای خوشمونه حالا، رئیسی ۵سال دیگه هست یه کاری میکنن که نون خشک هم گیر مردم ایران نیاد، مملکتو تقدیم افغانی کردن، خونه واسه افغانی، مواد غذایی و خوراکی واسه افغانی، کار واسه افغانی، همه چی واسه افغانی. خدا ازتون نگذره با این مملکت نگهداشتن تون. خدا لعنت کنه اونایی رو که باعث بدبختی و آوارگی مردم ایران شدن

  • ناشناس ارسالی در

    واسطه ها و دلالها رو حذف کنید . ببینید چقدر خونه زیاد داریم . رشد جمعیت کم شده اما قیمت مسکن زیاد شده . این را بهش میگن . بهداشت .مسکن و خوراک .برای همه . عزیزان بروند بررسی کنند مثلا در آلمان طبقه مرفه و بالاتر در چند متر آپارتمان زندگی میکنند و اما.از ما بهترون در ایران خانه هایشان چند تا ست و هرکدام چند متری ست

  • ناشناس ارسالی در

    رییس جمهور شش کلاسه کجایی که به داد مملک ت و گرونی برسی. نه بلدی حرف بزنی، نه بلد ی کار کنی، باخه ملت جون به لب شدند بابا. ... لطف کن برو کنار تا یکی کار بلد!!!!! بتونه ادامه بده.. ملت خیلی راضی میشن از ت...

  • ناصر یزدانی ارسالی در


    یک راه حل مشکل مسکن مانند سایرک شورها. ایجاد مجتمع های خاص
    استیجا ری توسط بخش خصوصی برای
    مردم وپشتی بانی دولت
    ولی بدون دخالت است

  • ناشناس ارسالی در

    افتخار مسولین ایرانی خوب یبار خبر پایین آوردن بدید این افتخار که دل مردم رو بدرد میارید مردم که خونه نمیخرن فکر مستاجر رو هم نکردید فردا باید برن تو بیابان بشینن اگه فکر مردم بودید خو درست میکردید نه خبر خوشحال میدادید

  • پیمان ارسالی در

    خونه خریدن دیگه شده رویا بااین تورم بی ح ساب کتاب اگه امورات روزانه رو بشه گذروند خودش یه هنره دیگه جایی براخرید خونه نمی مونه

  • ناشناس ارسالی در

    دولت محترم چطورمیشه خانه ارزون بشه درصور تی که آجرمصالح آهن و.... همگی دست دولت ه ست وچندین برابرگرون شده درضمن ازبرکت وجو دشماخانه خریدن آرزونیست محاله

  • خریدار ارسالی در

    قیمت مسکن حباب شدبد ،نجومی ،انفجاری وشدی دا تورمی وغیر واقعی ونوعی چپاول است ،،آپ ارتمان معلق وغالبا نامن وبدون کیفیت بخصو ص درکلان شهر ها ترمز بریده وازریل انصاف وعدل خارج شده وبه فضل الهی درحال سرنگونی است ،،قیمت ها باید برگرددبه سال ۹۷ تا ک اسبان ودلالان ومحتکران وگران فروشان مسکن سرعقل بیابند ودست از،طمع بکشند..

  • محمدی ارسالی در

    رئیسی میخ آخر رو به تابوت اقتصاد این ممل کت زد! سیاست زمین سوخته و ورشکستگی کامل! یک ایران بدون پشتوانه مردمی که چوب حراج خام فروشی معادن و منابع رو برای بیگانگا ن با شدت میکوبد! من نزدیک به 30 سال است که مستأجرم و آرزوی خرید خانه را به گور خ واهم برد! خدا رسوا و لعنتتان کند که عمر مردم را تباه کردید و جیب خود و فرزندانتا ن را پُر! بعد همه را به حساب امتحان الهی گذاشتید! امتحانی که فقط برای مردم بیچار ه است نه شما!

  • ناشناس ارسالی در

    یارو فکر می کنه داره تاریخ زمینه بررسی م ی کنه. این همه روضه برای اینه که بگه قیم ت بالاست و درآمد مردم کم و خریدار نیست. این خبرهای بی سرو ته و وقت گیرو فقط یه ن گاه کلی بهش بندازید و رد بشید.

  • ناشناس ارسالی در

    نویسنده تا الان لالا بوده گویا

  • مهدی ارسالی در

    من سال قبل یک واحد را متری ۲۰خریدم البته با فروش منزل خودم ...حالا همون را حدود متری ۳۷قیمت میکنند به نظر شما اگر من ملک نداشتم بفروشم الان توانایی خرید داشتم . ..وقتی یه متر اپارتمان حدود ۱۰۰درصد افزا یش پیدا کرده چطور میشه رفت برای خرید مسک نم..معلومه رکود پیدا میکنه ..این از عدم توانایی خرید مردم نه عدم علاقه مردم به خ رید

  • ناشناس ارسالی در

    وقتی مسکن خریدار نداشته باشه باید ارزشش هم کم بشه،یه زمان سیم کارت دومیلیون بود مرغ کیلویی ۲۰۰ تومان بودالان سیم کارت مج انی ،مرغ ۱۰۰ هزار تومان چرا چون سیم کارت زیاد شده متقاضی کم وقتی خونه زیاد بشه و متقاضی خرید کم،مجبورند،احتکارگران،احتکار خونه را کم کنند،انشاءالله

  • اسکندر ارسالی در

    برای کاهش قیمت مسکن و قدرت خرید،یک عزم ج دی و جهادی برای مسولیت امر لازم است حتی برای مقطع زمانی ۲و۳ساله برای حفظ تعادل د ر عرضه و تقاضا.
    زمین های بلاتکلیف مخصوصا در شهر های جدید صاحبان آنها بعنو ان سرمایه نگهداشته و در آشفته بازاری بر افزایش قیمت می سازند
    واحد های ثبت ی دقیقا مشخص شود در رهن یا در اختیار مال ک است مالیات سنگین آنها را وادار به فروش زمین یا واحد می نماید و کسانی که صحت اع لام وضعیت ملک ننمایند مالیات ۵۰درصدی اخذ شود
    زمین ارزان در روستا های برخو ردار به همه کسانی در صف انتظار خانه هستن با جدیت تخصیص وام ارزان
    وزارت شه ر سازی و عوامل و توابعشان از جمله بنیاد مسکن و ادارات هر چه سریعتر و ضعیت زمین و وام و واحد های خالی و در شرف احداث را ت عیین تکلیف کنند
    در شهر سهند که سا کنم در هر کوچه دو یا سه مجتمع در شرف ساخ ت یا اتمام هست هر کدوم حداقل ۱۰یا۱۵واحد از طرفی طبق در صد آمار زاد و ولد و مزدوج ین رو حساب کنیم یکی دو نفر در کوی نمی شو د چطوری کمبود واحد داریم
    انصاف نی ست ۶۷ساله یه پایش لب گور است نه خونه داش ته باشه و نه توان خرید.هر چه هم بتونه پس انداز کنه صرف هزینه املاک و نقل و انتقا لات و افزایش روزمره اجاره مسکن می شود

  • مخو ارسالی در

    خلایق هرچه ......؟

  • ناشناس ارسالی در

    خودتون می گید نسل جدید ازدواج نمی کنند وفرزند اوری کم شده پس این همه خونه وقعطی خونه برای چه است کی داره استفاده می کنه خوب معلومه برتی افقانی ها خیلی از شهرستانی ها گرانی رو دیدن برگشتن کلی الان تهرانی های اصیل ترک زبان در دهاتهای شمال خونه ساختن دارن زندگی می کنند از گرانی در رفتن افقانستانی ها هجوم اوردن قعطی گوشت ومرغ وتخم مرغ خونه اگر جلوش گرفته نشه بدتر هم می شه ومملکت ناامن می شه اینجا شده مثل خود افقانستان هی بمب می زارن ومروم بی گناه کشته می شن ما هم مثل ترکیه باید دیوار درست کنیم

  • شهروند ارسالی در

    دولت‌ عمدا تورم وگرانی وبحران سازی میکند تاراحت بتواند نان واب وبرق و بنزین وخودر و ووامهای بانک‌ها ودلارو...بی حسابوکتاب گران کند،اعلام میکندکسری بودجه داردولی س الانه تریلیاردهاتومن هزینه مهاجران میکند بیمه سلامت مردم ایران راقطع کردنددرحالیک ه میخواهندمهاجران رارایگان بیمه سلامت کن ند راحت میتواندباقطع کردن دست بانک‌ها وم هاجران ازبازار مسکن ودلالی ودیپورت مهاجر ان وقطع کردن دست اختلاس گران مردم راازفل اکت نجات دهدولی نمیخواهد

  • چند علی ارسالی در

    با توجه به اینکه من مشکل مسکن ندارم خدا را گواه می‌گیرم همیشه به مستاجران فکر می کنم و رنج آن ها را حس میکنم گران شدم مسکن به ج آن ها صدمه می‌زند و دختر و پسر را از ازدواج دور می‌کند و مجردی رواج میابد امید وارم دولت قبل از اینکه دیر بشود و نسل جوان ما از سر ترس از کرایه و بیکاری و تنگدستی تن به مجرد بودن ندهند

  • ناشناس ارسالی در

    دولت محترم ، رئیس محترم مجلس ،نمایندگان محترم مجلس ، مسئولین بدادمستاجرها برسیداجاره هاخیلی بالاست مستاجر نمیتونه بپردازه.

  • خاکبرسرتون ارسالی در

    خاک برسربی لیاقتتون. یک مشت انسان های بی سواد کوچک بجای انسانهای باسواد وبزرگ جا خشک کردن. دزدها

  • کمانگیر ارسالی در

    تا زمانی که زانو بزنیم ( دعا کنیم ) وضع همینه
    بجای زانو زدن بهتر است بلند شویم و روی پای خود به ایستیم

  • سعید ارسالی در

    اقای رییسی به رونق اقتصادی بالایی رسیدیم متشکرم

  • محمد ارسالی در

    دیگه شوک ۱۲ ریشتری هم فایده نداره پول نی ست معامله نیست خریدار دیگه رو مسکن پول ن میزاره البته بحران بی آبی مخصوصا در تهر ان و کرج دوباره قیمتها رو به سال ۹۳ برمی گردونه

  • ایرانیان ارسالی در

    خداوند لعنت کند حاکم و حکومت بی‌لیاقت ای ران را که خرید خانه برای اکثریت مردم روی ای دست نیافتنی شده و حتی اجاره‌ی خانه‌ی مورد پسند و خوب هم در حال رویا شدن برای اکثریت ایرانیان است . و مادامی که در مقا بل بی‌لیاقتی حاکم و حکومتش سکوت کنیم اوض اع بدتر هم خواهد شد . خداوندا نیست و ناب ود کن این حکومت بی‌لیاقت ضد مردمی را . آ مین یا رب العالمین .‌‌.

  • علی ارسالی در

    دولت پذیرفته و با واگذاری شرکت‌های تولید ی وصادراتی که اکثرا ملی ومتعلق به عموم‌م ردم‌است را به عده‌ای نیولیبرال‌های خصولت ی وابسته‌به اصلاح‌طلب‌های نفوذی واگذارکن د و تمام منابع را چه در داخل وخارج‌کشور با نرخ‌جهانی وبا دلار اجنبی قیمت‌گذاری و مردم عرضه کنند وحقوق‌ودستمزد کارکنان دو لتی‌وخصوصی را باحداقل دستمزد وبه ریال پر داخت‌نمایند وضعیت همین‌است که هرروز مردم فقیر و ناتوانتر می‌شوند وتمام منابع ملی وسرمایه‌های کشور به جیب نیولیبرال‌های خ صولتی که تمام صنایع و تولیدوصادرات را غص ب‌ودراختیار دارند غارت و سردردم را با یا رانه‌ای‌ناچیز‌گرم کرده وحتی کفاف خورد وخ وراک مردم را نمی‌دهیدچه برسد به خریدمسکن وکالاهای اساسی که هرروز شاهد افزایش قیم ت هستیم چه معنی دارد که دلار دشمن اجنبی حاکم بر منابع و هزینه‌های داخل کشور زندگ ی روزمره‌مردم‌باشد وعده‌ای نفوذی دربدنه دولت مدافع دلار اجنبی و فقر وبدبختی ملت باشرف ایران باشندومنابع ملی متعلق به مرد م درتیول و غصب آنها باشد و باقیمت ناچیز غیر شفاف صادر و به هیچکس جوبگونباشند چرا باید منابع ملی باقیمت جهانی به مردم فرو خته‌شود و هیچکدام از مسئولین جوابی برای قیمت بالای کالا و تولیدات داخلی به مردم ندهند.چرا...؟

  • ناشناس ارسالی در

    تورا به هرکه میپرستید مسولان در حوزه مسکن اجاره بالا وپول پیش بالا فکری کنن چون ما دریافتی بعد از یک ماه ۹تومان است که ۵تومن اجاره می پردازیم غیر از پول پیش وهزینه های دیگه چطور با۳تومن با چهار نفر چگونه سپری گرم

  • هیچ کس ارسالی در

    بترسید از آه مظلومین خدایا فقط خودت

  • رامین سمالی ارسالی در

    ممنونم بابت تکرار مکررات، آمار و ارقام جالبی انتشار کردید فقط برام سوالی پیش اومده، ماهیانه 3 هزار معامله فقط در تهران...... خوش بینانه نصفشون انسانهای موفق باشن و عاشق وطن چون با هزینه کمتر میتونن مهاجرت کنن و در جایی با استرس کمتر صاحب خونه بشن ولی بقیه فکر کنم یارانه سکه بهار آزادی می‌گیرند، ولی با چشمان بسته از خونه تا محل کار نریم می‌بینیم هر روز داره افراد ساکن پایتخت دارن عوض میشن ساکنین تهران اخراج ( مهاجرت یا مستاجران ناچارا به حومه) و.... پس برادر من در روزگاری که مردم از پس مخارج زندگی برنمیان نوشتن مطلبی نسبتا طولانی در خصوص ( رویای عام و خاطره خاص = خانه دار شدن )..... ممنونم بابت اطلاع رسانی

  • ناشناس ارسالی در

    خانه هر مقدار هم گران شود یا ارزان با این قیمت و در آمد ماهانه. خریداری وجود ندارد به یاری خداوند

  • ناشناس ارسالی در

    کلا مسولین نمیتونند گرونی کنترل کنند پول مملکت یه عده اختلاس میکنند مانند خاوری و چای دبش این هم گرونی مسکن و خودرو و گوشت ودلار

  • قاسم ارسالی در

    سلام خسته نباشید گرانی مسکن باعث آن املاکیها وبخصوص بساز وبفروش ها یک سری سرمایه گزارها توسط بنگاه ها ملک مردم مفت میخریدند وبه سرمایه گذارها میدادند ومبلغ بیشتراز از مبلغ قانونی میگرفتن وسرمایه گذار با مبلغ خیلی ویا چند برابر همان بنگاه برایش میفروخت بساز بفروش هم بعد ساخت قیمت را بالا برده ومیگفتن قیمت را ما سازنده ها تعیین میکنیم نه مردم ودولت بخاطر همین ملک گران می شد وهیگونه مالیاتی هم برای ساخت وساز نمیدادن وهیچ نظارتی هم نبود وملک به همین دلیل گران میشد

  • فاطمه ارسالی در

    واقعا سیر خبراز گرسنه ندارد درکشور من کاملا حکم فرما شده بیدار شوید اهای دولتمردان بی خاصیت

  • احمد ارسالی در

    خانه که هیچ....مدتهاست خرید خودرو داخلی هم رویا شده وامروز به بعد شکم سیر خوابید ن هم رویا خواهد شد هزینه ها ومالیاتها به مانند جهان اول(اروپا) وآسایش ودرآمد جام عه پایینترین کشور دنیا ،در صورتی که جزو کشورهای ثروتمند دنیا هستیم!

  • تفشین ارسالی در

    این یعنی عدم فرزند آوری.این یعنی عدم ازد واج رسمی.این یعنی اشایه ازدواج سفید....ا ین یعنی تابیست سال دیگه نخبه ها رفتن.ومم لکت راافراد عادی‌ احساسی چرخاندن.یعنی نب ود کارگر در کارخانه ها و نبودمطلق اعتقاد دینی و... خودمون.خودمونرا قبل اسراییل ا ز روزگار محو کردن.با خودمون رو راست باشی م

  • ناشناس ارسالی در

    خدا خونه ظالم رو خراب کنه ،من خودم سازند ه ام ،هنوز مستاجرم .

  • بیختنمان ارسالی در

    خجالت بکشید مردم بدبخت کردید این املاک م الکان مردم باید نخرند ارزون بش املاک قیم ت اجاره ورهن بالا می‌برند ومالکان باید ج ریمه بشوند

  • ناشناس ارسالی در

    دولت خانه ارزون فایل کن مستقیم از دولت بخرند زیر نصد تومان

  • حامد ارسالی در

    مسکن ۳۷ میلیونی تهرانپارس قیمتش رسیده به بیست میلیارد تومان. ننگ مدیریت کثیف دزدان

  • ناشناس ارسالی در

    زندگی ما شده استرس خدا به داد ما برسه

  • ناشناس ارسالی در

    مسئولین دزد و بی کفایت ننگت باد

  • ناشناس ارسالی در

    وقتی پول کیلوی شده معلوم هست خرید مسکن رویا می‌شود البته وام‌های مسکن هم کیلوی هستن و الاخر.‌‌...

  • کوثر ارسالی در

    ایران مال افغان هاست،چندسال دیگه میشه اس راییل و فلسطین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها