|
کدخبر: 316931

وزیر بهداشت/فروش دارو/تجهیزات پزشکی

۳ هزار محصول سلامت محور وارد بازار شد / کمک ۶ هزار میلیارد تومانی خیران سلامت

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تأکید کرده است که در طی دو سال گذشته، ۵ هزار محصول سلامت محور در کشور تولید و بیش از ۳ هزار محصول وارد بازار شده است. او بر ضرورت تشویق مردم به سرمایه‌گذاری در حوزه تولید علوم پزشکی و پارک‌های علم و فناوری تأکید کرده است.

اقتصاد ۳ هزار محصول سلامت محور وارد بازار شد / کمک  ۶ هزار میلیارد تومانی خیران سلامت

وزیر بهداشت در نشست هم‌اندیشی و تقدیر از پژوهشگران برتر کشور، که در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شده بود، اعلام کرده است که ۱۲۶ طرح برگزیده دریافت حمایت مالی قرار گرفته‌اند. او بیان کرده است: به منظور حمایت از تحقیق و پژوهش، به ویژه در حوزه دارو، باید فرایندها را سریع‌تر و سازمان غذا و دارو باید اختیارات خود را به دانشگاه‌های علوم پزشکی شیراز، تبریز، مازندران و سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی واگذار کند تا فرآیند اداری سریع‌تر انجام شود و کار به سرعت پیش برود.

وزیر بهداشت با اشاره به تهیه نقشه علمی جامع تحقیقات در کشور اظهار داشت: باید ایده های نوآورانه به محصول تبدیل شوند و مراکز شتابنده ها با کمک از نیروهای مردمی افزایش یابند .

عین اللهی بر ضرورت توجه به صندوق پژوهش و فناوری تاکید کرد و ادامه داد: در ۲ سال اخیر ۵ هزار محصول سلامت محور تولید شده که از این میزان بیش از سه هزار محصول وارد بازار شده است.

عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره به اینکه دسترسی مردم به خدمات بهداشتی افزایش یافته‌است، هدف این وزارتخانه را ایجاد نظام پیشرفته سلامت و نوین برشمرد و افزود: در دولت مردمی، عدالت و تعالی نظام سلامت مورد توجه قرار گرفته است.

عین اللهی با تاکید بر رشد پژوهش‌های پزشکی در ۲ سال اخیر، ادامه داد: در این مدت ۱۶ هزار تخت بیمارستانی به مراکز بهداشتی افزوده شد و ایجاد ۲ هزار مرکز بهداشتی، نصب ۲۸۰ دستگاه پیشرفته در نقاط محروم و اجرای بیش از ۹۰ درصدی پرونده الکترونیک نیز پیگیری و انجام شده است.

وی از انجام طرح پیشرفته سلامت خانواده در ۱۰ استان و رشد ۷۵ درصدی خیران سلامت خبر داد و گفت: سال گذشته خیران سلامت ۶ هزار میلیارد تومان کمک کردند و از مردم نیز می خواهیم در حوزه تولید محصول سرمایه گذاری کنند.

عین اللهی افزود: لازم است حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم و چهارم پویا باشد؛ امروز ۲۲ هزار عضو هیات علمی داریم و ۴۸ درصد اساتید را زنان تشکیل می دهند و می توان گفت شاخص خوبی در رشد علمی و بالندگی کشور داریم.

وی با اشاره به اینکه زیرساخت‌های خوبی در کشور در حوزه سلامت وجود دارد، خواستار انجام پژوهش‌های عالمانه و کسب یافته‌های جدید علمی شد و گفت: محیط های آزمایشگاهی و کتابخانه‌ای باید زمینه‌ساز پژوهش باشند و اطلاعات علمی مورد نیاز دانشجویان در همه زمینه‌ها فراهم باشد.

وزیر بهداشت در ادامه تاکید کرد: از وظایف اصلی روسای دانشگاههای علوم پزشکی، به روز بودن منابع و اطلاعات علمی است؛ باید در همه علوم این اطلاعات وجود داشته و استفاده از موتورهای جستجوگر می تواند در این زمینه کمک کننده باشد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: ایده پردازی و تفکر دو مولفه اصلی پژوهشگر است ، ایجاد اتاق فکر در مراکز تحقیقاتی و حوزه های پژوهشی لازم است و بانک ایده پردازی نیز ایجاد شود.

عین اللهی با اشاره به اهمیت روش‌های پژوهش، ادامه داد: خود پژوهش به تنهایی اعتبار ندارد بلکه راه و روش آن مهم است؛ محققان اگر روشی برای آنها پیشنهاد می شود باید مستندات علمی آن را انجام دهند و وظیفه سازمان غذا و دارو این است که تاییدیه ایده ها را انجام دهد.

عین اللهی به خلاقیت و نوآوری اشاره کرد و گفت: ۸۵۰ مرکز تحقیقاتی داریم و لازم است این مراکز خلاقیت و ایده پردازی را مد نظر قرار داده و بر اساس نیاز جامعه پژوهش انجام دهند.

به گفته وی، در حوزه پژوهش نیاز به تشکیلات چابک و جهادی داریم و ورود دانشجویان علاقه‌مند در مراکز تحقیقاتی لازم است.

در پایان این نشست چهار داروی جدید از جمله داروی لیراکورت ( درمان حملات آسم و بیماری های مزمن ریوی)، ماده اولیه داروی آناگرلاید (درمان اختلالات انعقاد خون)، ماده اولیه داروی اپرمیلاست (درمان آرتریت پسوریاتیک، پلاک پسوریازیس، زخم های دهان مرتبط با بیماری بهجت) و داروی برنامین (درمان زخم پای دیابتی، انواع سوختگی درجه یک تا سه، زخم های ناشی از جراحی و درمان زخم های ناشی از رادیوتراپی) با حضور وزیر بهداشت و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی رونمایی شد.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها