|
کدخبر: 283172 سارا سمیع شمس

گفتگوی گسترش نیوز با عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس؛

قیمت دلار اجازه کاهش نرخ به دارو را نمی دهد!

فاضلی؛ عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: با استیضاح وزیر بهداشت بحران دارو حل نمی شود. قیمت دارو با توجه به نرخ دلار محال است به قیمت شهریور سال گذشته برسد.

سلامت قیمت دلار اجازه کاهش نرخ به دارو را نمی دهد!

قیمت دارو یک طرف ماجرا اما نبود دارو بر دغدغه‌های بیماران نیز اضافه شده است. وعده وعیدهای زیادی در مورد رفع کمبود و کاهش قیمت دارو از طرف مسئولان و سازمان غذا و دارو می‌شنویم اما مشکل دارو برای بیماران همچنان پابرجا است. وضعیت دارو به جایی رسید که استامینوفن و آنتی بیوتیک هم در دسترس نیستند. خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با ملک فاضلی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و رئیس پیشین مرکز بهداشت سراوان به این موضوع پرداخته است که در ادامه می‌خوانیم.

ملک-فاضلی

قیمت دارو با توجه به توان خرید مردم تعیین شود

ملک فاضلی؛ عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به خبرنگار گسترش نیوز گفت: در زمان بروز بیماری، دارو بیشترین تاثیر را در درمان و بازگشت به سلامتی دارد. دارو در زمان انجام جراحی، مراجعه بیماران در درمان سرپایی و حتی در مواقع پیشگیری از بیماری مثل تزریق واکسن اثرگذاری فراوانی دارد.

وی افزود: برای خرید دارو به راحتی، ارزان و به صورت گسترده و عادلانه، ۲ نیاز اساس وجود دارد. اول اینکه قیمت دارو با توجه به توان خرید مردم تعیین شود و اگر قرار باشد دولت قیمت دارو را مشخص کند، باید به آن سوبسید تخصیص دهد. دوم اینکه رایانه‌ای که به دارو داده می‌شود، چون از منابع ملی مملکت است، باید نظارت و حراست شود تا به دست مصرف کننده نیازمند برسد. به خصوص کسانی که در مناطق محروم زندگی می‌کنند و دسترسی‌شان به منابع ملی در طول زمان کمتر است و به همین دلیل از حداقل‌ها نیز محروم مانده‌اند.

اثر حذف ارز تخصیصی از دارو

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره حذف ارز تخصیصی از دارو اشاره کرد: متاسفانه وقتی ارز تخصیصی حذف می‌شود و دارو خریداری، تولید و یا وارد بازار شود، تعهد دولت در این بوده است. به جای ارز، معادل پولی دارو را به مردم بدهد که حقیقتا در این تصمیم ناتوان است. نتیجه این شد که کارخانجات به انتظار ارز و در انتظار گرانی قیمت دارو نشستند و میزان تولید را در چند ماهه اخیر به میزان قابل توجهی کاهش دادند.

فاضلی در ادامه گفت: درصدی از مواد اولیه دارو نیز که قبلا خریداری شده بود، با تاخیر در ورود مواجه شد. امیدوارم این اتفاق غیرعمدی صورت گرفته باشد اما اگر عمدی باشد، اتفاق بسیار بدی برای صنعت دارو است. در نهایت پروسه تولید دارو از روند نیازمندی اصلی جامعه عقب موند و منجر به این اتفاق شد. وقتی وقفه عرضه دارو به وجود می‌آید، بازگشت به روندی که بتواند حالت طبیعی خود را بر اساس نیازمندی‌های جامعه پوشش دهد، حداقل یک پروسه ۸ تا ۹ ماهه زمان نیاز دارد و تا آن زمان طبعا سلامت جامعه در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

حداقل یک سال دپوی دارویی نیاز است

وی تاکید کرد: کمیسیون کار فنی می‌کند و عوارض بعدی را می‌تواند پیش‌بینی کند. صاحب نظرانی وجود دارند که چندین سال در این حوزه فعالیت کردند و در جریان هستند، باید در سطح ملی حداقل یک سال دپوی دارویی، به خصوص در مورد داروهای مدت دار داشته باشیم.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: در سطح استان حداقل ۶ ماه و در شهرستان‌ها ۳ ماه دپوی دارویی وجود داشته باشد که در زمان‌های بحرانی با کمبود دارو مواجه نشوند اما از زمان آغاز حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو با بحران روبرو شدیم. متاسفانه حذف ۴۲۰۰ تومانی اصلا کارشناسی نبود و باید یک پروسه  ۱۰ساله برای تغییر در نظام دارویی که شامل خرید، تولید و توزیع دارو می‌شود، در نظر گرفته می‌شد که جامعه با بحران کمبود دارو مواجه نشود.

قیمت دارو به شهریور سال قبل بر می‌گردد؟

فاضلی در پاسخ به این سوال که آیا قیمت دارو به شهریور ۱۴۰۰ برمی گردد یا خیر گفت: وقتی نرخ دلار به بالای ۴۳ هزار تومان رسیده است، به استناد چه چیزی گفته می‌شود که قیمت دارو به سال گذشته برمی گردد؟ مشخص است که این طرح نسنجیده بازگو شده است.

وی در پایان درباره احتمال استیضاح وزیر بهداشت به خبرنگار گسترش نیوز گفت: مشکلات عامی پیش رو است و با جا به جایی افراد حل نخواهد شد. شاید وزیری بعد از گذشت زمان در حوزه فعالیت خود، متوجه ایرادها و اشتباه‌های مرتبط با مسائل شده باشد و تشخیص دهد کدام قسمت نیاز به اصلاح دارد. هرکسی که وزیر می‌شود تعهدی را نسبت به جامعه دارد. مگر اینکه کسی کم کاری در جایگاه خود داشته باشد که در این صورت پس چطور این سمت سنگین را به عهده گرفته است؟ پس جایگاه وزیری آیتم‌های مشخصی را دارد که این مسئولیت را گردن گرفته است. وزیر معمولا توانمندی‌های خاصی دارد. با عوض شدن فردی که حال نسبتا واقف به مشکلات حوزه کاری خود شده است، کاری پیش نخواهد رفت و حتی ما را چندین پله به عقب برمی گرداند. مخصوصا وزیر بهداشت که ارتباط مستقیم با سلامت انسان‌ها دارد نباید به صورت آزمون و خطا انتخاب شود.

ارسال نظر