|
کدخبر: 316783

حمل و نقل/اتوبوسرانی/مترو

تحول در ناوگان حمل و نقل/ ورود ۱۱۰۰ اتوبوس مناسب سازی شده به کشور

تحولات در زمینه حمل و نقل، همیشه سبب رضایمتندی شهروندان شده است و این بار خبر از ورود ۱۱۰۰ دستگاه اتوبوس مناسب سازی شده به گوش می رسد.

اقتصاد تحول در ناوگان حمل و نقل/ ورود ۱۱۰۰ اتوبوس مناسب سازی شده به کشور

تحولات بسیاری در زمینه حمل و نقل کشور صورت گرفته است و همواره سعی بر این بوده تا بهترین امکانات حمل و نقل در اختیار شهروندان قرار گیرد.

رئیس دبیرخانه پیگیری و هماهنگی مناسب سازی کشور گفت: حدود ۱۱۰۰ اتوبوس و ۱۲۰۰ ون مناسب‌سازی شده تولید و به سیستم حمل و نقل عمومی کشور تزریق شده است.

غلامرضا رضایی فر درباره اقدامات انجام شده برای تسهیل تردد معلولان در سطح شهر اظهار داشت: در بحث حمل و نقل عمومی، برای مناسب سازی اتوبوس و ون طی دو سال اخیر اقداماتی انجام گرفته است؛ برای نمونه وزارت کشور، قراردادهایی را برای تامین حدود چهار هزار اتوبوس و حدود پنج هزار ون با کارخانه‌های داخلی منعقد کرده است.

وی با بیان اینکه بازدیدهایی از کارخانه تولید اتوبوس صورت گرفته است تا برای استفاده از معلولان مناسب باشد، توضیح داد: اتوبوس ها به این صورت است که کف آنها مقداری پایین تر از اتوبس‌های دیگر است (Low flat) و مقداری تغییر سطح می‌دهد، سطح شیب دار بوده و رمپ متحرک دارد؛ در آن جایگاه ویژه توقف ویلچر دارد که با تسمه ای ثابت می شود. دو صندلی برای جایگاه ویژه نابینایان دارد که با خطوط بریل برجسته سازی شده که بتوانند آن را تشخیص دهند.

وی خاطرنشان کرد: این اتوبوس ها مجهز به سیستم های دیداری و شنیداری هستند که گاهی در اتوبوس های دیگر حذف می شوند. سیستم شنیداری برای نابینایان و سیستم های دیداری برای ناشنوایان است. تمام این نکات در حد استاندارد در این اتوبوس ها دیده شده است. اما تعداد این اتوبوس ها نسبت به نیاز برای کل کشور، کم است. حال باید پایانه ها مناسب سازی شود.

برای استفاده معلولان از مترو همه ایستگاه‌ها باید مناسب سازی شوند

رئیس دبیرخانه پیگیری و هماهنگی مناسب سازی کشور گفت: برای استفاده افراد دارای معلولیت از مترو، همه ایستگاه ها باید مناسب سازی شوند در غیر این صورت مناسب‌سازی یک سوم ایستگاه های مترو کارآیی ندارد.

رضایی فر با بیان اینکه در بحث حمل و نقل عمومی مشکل زیاد داریم، افزود: در بحث مترو در تهران، حدود یک سوم ایستگاه های مترو مناسب سازی شده است. از ۱۵۰ ایستگاه، ۴۷ ایستگاه مترو مناسب سازی شده اما این میزان کارآرایی لازم را ندارد زیرا وقتی وارد یک ایستگاه مناسب سازی شده می روید، چند ایستگاه بعد باید پیاده شوید که شاید مناسب سازی نشده باشد.

وی با تاکید بر اینکه اگر تمام ایستگاه ها مناسب سازی نباشد، افراد دارای معلولیت در عمل نمی توانند از آن استفاده کنند، افزود: این غفلت در حالیست که ایستگاه های مترو اکنون در حال ساخت هستند و اینطور نیست که در قدیم اینگونه ساخته شده و از مناسب سازی غفلت شده است.

این مسئول تاکید کرد: اصول مناسب سازی باید در ساخت و ساز و احداث مترو رعایت شود که همه بتوانند به صورت یکسان از امکان تردد با مترو استفاده کنند.

مشخصات حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر دارای معلولیت در بانک اطلاعاتی کمیسیون پزشکی سازمان بهزیستی کشور ثبت شده‌ است که دارای اختلالات هوشی، شناختی، ‌رشدی، اعصاب و روان، جسمی و حرکتی (ارتوپدی و نورولوژیک)، ‌شنوایی، بینایی و صوت و گفتار هستند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها