|
کدخبر: 282252

آلودگی هوا قابل‌پیشگیری بود

سیدجعفر تشکری‌هاشمی ـ رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران

روز ملی حمل‌ونقل، فرصتی برای یادآوری اخلاص، شجاعت و صداقت فعالان عرصه حمل‌ونقل و قدرشناسی از خدمات ارزشمند رانندگان و مهلتی برای بازبینی وضعیت موجود و مسائل و مشکلات موجود بر سر راه این بخش از یک‌سو و بازنگری در اختیارات، اعتبارات و امکانات موردنیاز به‌منظور نیل به وضعیت مطلوب از سوی دیگر است.

سید-جعفر-تشکری-هاشمی

ضمن گرامیداشت این روز و تلاش رانندگان شبکه حمل‌ونقل مسافری و باری در اقصی نقاط کشور، باید از خدمات خستگی‌ناپذیر سایر تلاشگران حوزه حمل‌ونقل در ناوگان‌های مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی نیز قدردانی کرد. این در حالی است که تلاش این گروه گاهی در سایه مشکلات زیربنایی حوزه حمل‌ونقل مغفول مانده و به نتایج مطلوب نمی‌رسد. واقعیت این است که شبکه حمل‌ونقل کشور اعم از بار و مسافر، با معضلات فراوانی روبه‌رو است و کمبود و فرسودگی ناوگان به‌ویژه در بخش مسافری، نه‌تنها کار را برای رانندگان این بخش دشوار، بلکه مسافران آن را نیز با مشقت مواجه کرده است. بیش از یک دهه غفلت، دولت‌های مختلف نسبت به شهر تهران و عدم‌حمایت از ناوگان حمل‌ونقل عمومی که روزبه‌روز با مسائل و مشکلات بیشتری دست‌وپنجه نرم می‌کرد، باعث شده است که امروز ناوگان‌های ریلی و اتوبوسی این شهر، از فقر شدید قطار و اتوبوس موردنیاز در رنج باشند؛ رنجی که مسافران این 2 بخش، آن را هر روز با تمام وجود احساس می‌کنند. ناوگان اتوبوسرانی کلانشهر ۹ میلیون نفری تهران، حداکثر برای جمعیت یک شهر ۳ میلیون نفری کفایت می‌کند و افزایش ده‌ها برابری نرخ اتوبوس در یکی، دو دهه اخیر و محدودیت‌های ناشی از کاهش درآمدهای دولت و شهرداری تهران و آثار تحریم‌های ناجوانمردانه در بحث واردات و تولید داخل، از دلایل عمده‌ای هستند که شرایط حال حاضر را برای ناوگان اتوبوسرانی تهران رقم‌زده است، ازاین‌رو ضمن اورهال اتوبوس‌های موجود به‌صورت اساسی، خرید اتوبوس‌های جدید از سازندگان داخلی که خوشبختانه با حمایت قابل‌تقدیر دولت، شاهد آغاز فرآیند ورود آنها به تهران و سایر شهرها و کلانشهرهای کشور هستیم و نیز تامین اتوبوس‌های نو از سازندگان خارجی، راهکارهایی هستند که در صورت وجود اراده جدی، می‌توان آن را با کمترین زمان ممکن، اجرایی و عملیاتی کرد. شبکه مترو به‌عنوان سامانه پاک و انبوه بر نیز به‌دلیل کمبود ناوگان موردنیاز باوجود ظرفیت مناسبی که از آن برخوردار است، شرایط بهتری از اتوبوسرانی ندارد. بر این اساس، ضمن تمرکز بر توسعه و تکمیل ایستگاه‌ها و خطوط موجود و اجتناب جدی از اقدام به احداث خطوط جدید، تجهیز و تقویت ناوگان ریلی از طریق اورهال واگن‌های موجود و خریداری واگن‌های جدید از سازندگان داخلی و خارجی با حمایت دولت و استفاده از تسهیلات دولتی، باید با جدیت و به‌فوریت در دستور کار مدیریت شهری قرار گیرد.

آلودگی هوا که این روزها باتوجه به پدیده وارونگی دما، جریان زندگی را در تهران دچار اختلال کرده و سلامت شهروندان را در معرض تهدید قرار داده است، ناشی از عوارض کاملا قابل‌پیشگیری است که محصول بی‌توجهی دولت‌هایی بوده که اهمیت توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی و ضرورت از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و موتورسیکلت‌های آلاینده را جدی نگرفتند و البته تا وقتی به‌جای انجام اقدامات بنیادین مانند حمایت همه‌جانبه از توسعه مترو و اتوبوسرانی به اقدامات نمادین مانند تعطیلی مدارس بسنده کنیم، در به روی همین پاشنه خواهد چرخید. در شورای اسلامی شهر تهران، تمام توان را برای غلبه بر چالش‌هایی که تهران و مردم آن روزانه با آنها سر و کار دارند و کاستی‌ها و کمبودهای حوزه حمل‌ونقل عمومی به کار خواهند گرفت و سعی بر این است تا با انجام پیش‌بینی‌های لازم در برنامه چهارم توسعه شهر تهران، تدابیر و تمهیدات موردنظر را در قالب ماموریت‌هایی که تحقق آنها بااراده جدی و عزم جزم امکان‌پذیر است، اتخاذ کنیم و به اجرای آن با همت شهرداری تهران و حمایت دولت امیدوار باشیم.

امید است با گشایش در گره‌های چندین و چندساله حمل‌ونقل، شاهد تحقق مطالبات بحق مردم عزیزمان به‌موازات پاسخگویی به خواسته‌های بجای رانندگان پرتلاشی باشیم که با تمام وجود، در شهرها و جاده‌های کشور تلاش می‌کنند و میراث رانندگانی هستند که در دوران دفاع مقدس برای خدمت به هموطنان خود، از جان خویش مایه گذاشتند.

 

 

نویسنده: سیدجعفر تشکری‌هاشمی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها