|
کدخبر: 316754

خوش خواب ترین مردم/ آمار خواب جهان/ اکونومیست

لیست خوش‌خواب‌ترین مردم دنیا / آسیایی ها بیشتر می خوابند یا بقیه جهان؟

بر اساس مطالعات صورت گرفته در مورد میزان خواب مردم مختلف جهان، هفته‌نامه اکونومیست جدولی را منتشر کرد و در آن به رتبه بندی کشورها پرداخته است.

اقتصاد لیست خوش‌خواب‌ترین مردم دنیا / آسیایی ها بیشتر می خوابند یا بقیه جهان؟

 

اقلیم و شرایط جغرافیایی و زیستی مردم در نقاط مختلف دنیا، مستقیماً روی عملکرد بدن آنها تأثیر می گذارد. میزان خواب نیز از این تأثیر جدا نیست و هر کدام از متغیرهای پیرامونی، سهمی عمده در میزان و کیفیت خواب هر فرد ایفا می کند.

خواب برای سلامت انسان الزامی است و تقریبا حدود یک سوم از عمر انسان‌ها را در برمی‌گیرد. با این حال به طرز شگفت‌انگیزی دانش انسان در مورد آن کم است. و درک محدودی در مورد تفاوت خواب در کشورهای مختلف وجود دارد. به عنوان مثال، می‌گویند مردم آسیای شرقی در مقایسه با اروپا و آمریکایی‌ها تمایل کمتری به خواب دارند ولی نمی‌گویند کیفیت خواب آنها بهتر یا بدتر است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در برخی کشورها مردم شب زنده‌دارند و در بعضی دیگر سحرخیز. اما چرا این وضعیت وجود دارد، هنوز پرسشی است که پاسخی برای آن پیدا نشده.

آنطور که اکونومیست نوشته، مقاله‌ای جدید تلاش می‌کند تا برخی از این شکافها را پر کرده و پاسخی برای این پرسش‌ها بیابد. با استفاده از داده‌های ناشناس جمع‌آوری‌شده از یک گجت سلامتی محبوب بین ژانویه ۲۰۲۱ تا ژانویه ۲۰۲۲، محققان دانشگاه ملی سنگاپور با همکاری استارت‌آپ فنلاندی فناوری خواب اوراهلث، عادات خواب بیش از ۲۲۰ هزار نفر را در ۳۵ کشور تجزیه و تحلیل کردند.

در حالی که تحقیقات خواب از نظر تاریخی بر داده‌های نظرسنجی جمع‌آوری‌شده از تعداد کمی از افراد در یک مقطع زمانی تکیه داشته است، برنامه‌های ردیاب خواب می‌توانند خواب را به طور عینی، از حرکات، ضربان قلب و دمای بدن نمونه‌های بزرگی از کاربران در دوره‌های طولانی ردیابی کنند.

خوش-خواب-ترین-مردم-دنیا

محققان دریافتند که الگوهای خواب به طور قابل توجهی در کشورهای مختلف متنوع است. همانطور که انتظار می‌رفت، بدخواب‌ترین افراد عمدتا در کشورهای آسیایی هستند به طوری که خواب شبانه افراد به طور میانگین کمتر از ۶ساعت و نیم است که این میزان تقریبا ۳۰ دقیقه کمتر از میانگین جهانی است. اما مردم کشورهای اروپای شمالی ( استونی، فنلاند، ایرلند و هلند) خوش‌خواب‌ترین مردم هستند و در استرالیا و نیوزلند نیز افراد به طور متوسط هفت ساعت می‌خوابند. معمولا ساعت خواب و بیداری به صورت متناسب با هم تغییر می‌کنند این یعنی به عنوان مثال آسیایی‌ها ۳۵ دقیقه دیرتر از بقیه جهان به خواب می‌روند و به همین اندازه صبح زودتر از مردم سایر نقاط جهان بیدار می‌شوند.

مقدار خواب نیز رابطه‌ای مستقیم با کیفیت خواب دارد. تحقیقات تجربی قبلی نشان می‌داد که افرادی که زمان کمتری برای خواب دارند، تمایل دارند از آن بهترین استفاده را ببرند و نسبت بیشتری از زمان خود را صرف خوابیدن و زمان کمتری را برای شمارش گوسفندان قبل از خواب صرف کنند. اما این مطالعه خلاف آن را می‌گوید: مردم در آسیا نه تنها دیرتر به تخت خواب می‌روند و کمتر از سایر نقاط جهان می‌خوابند، بلکه زمان بیشتری هم در خواب تکان می‌خورند و غلت می‌زنند و علاوه بر آن خواب به نسبت سبکتری دارند. ممکن است انتظار داشته باشید که چنین خواب ضعیفی در طول هفته ممکن است منجر به خواب بیشتر در آخر هفته شود، زمانی که مردم در سراسر جهان تمایل دارند ۵ تا ۲۵ دقیقه بیشتر بخوابند. اما محققان این پژوهش دریافتند که، اگرچه افراد آسیایی در طول هفته کمتر از اروپایی‌ها چرت می‌زنند، اما در روزهای شنبه و یکشنبه نیز از خواب کم‌تری لذت می‌برند.

محققان به این نتیجه رسیدند که عوامل اجتماعی، از جمله مراقبت از کودک، کار و اعمال فرهنگی و مذهبی، ممکن است بیش از آنچه قبلا تصور می‌شد برای خواب اهمیت داشته باشند. مثلاً در کشورهای مسلمان، ادای نماز صبح ممکن است مانع خواب شود. همین امر در مورد استراحت بعد از ظهر در کشورهای مدیترانه ای مانند اسپانیا، یونان و ایتالیا نیز صدق می‌کند. نویسندگان این فرضیه را مطرح می کنند که کار ممکن است نقش مهمی در شکل دادن به الگوهای خواب در سراسر جهان داشته باشد.

آنها با بررسی‌‌های انجام شده روی زمان، بر رابطه قوی میان ساعات کاری طولانی و خواب کوتاه تاکید می‌کنند. به عنوان مثال حتی پس از محاسبه تعطیلات، کارگران کره جنوبی به طور متوسط ۳۶.۵ ساعت در هفته کار می کنند، در حالی که این میزان برای هلندی‌ها تنها ۲۷ ساعت است. پس جای تعجب نیست که کره‌ای ها هر شب ۴۰ دقیقه کمتر از هلندی‌ها بخوابند.

 

 

منبع: اکو ایران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها