|
کدخبر: 316673

دیابت/هزینه درمان/انسولین

هزینه دیابت در دنیا یک تریلیون است/هزینه درمان ۸۰۰ میلیون ریال در ایران

آمار دیابت نوع ۲ در ایران طبق آخرین آمار منتشرشده در معاونت وزارت بهداشت حاکی از این است که تقریباً ۱۴ درصد از جمعیت ۲۵ تا ۷۵ سال در کشور به دیابت مبتلا هستند. این نسبت معادل جمعیتی حدود ۸ میلیون نفر را شامل می‌شود.

اقتصاد هزینه دیابت در دنیا یک تریلیون است/هزینه درمان ۸۰۰ میلیون ریال در ایران

یک فرد مبتلا به دیابت، در طول یک سال متحمل هزینه‌های درمانی بسیاری می‌شود که مقادیر آنها متغیر و متفاوت است. دکتر علیرضا استقامتی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس هیئت‌مدیره انجمن اطلاع‌رسانی دیابت، به سؤال درباره هزینه‌های یک فرد دیابتی در کشور پاسخ داده است.

وی گفت: بیش از ۱۴ درصد جمعیت بالای ۲۰ سال کشور یعنی حدود هشت میلیون نفر ایرانی به دیابت مبتلا هستند که این آمار پنج سال قبل حدود ۱۱ درصد از جمعیت کشور بود؛ این روند رو به افزایش است. دیابت یکی از بیماری‌های پرهزینه و نیازمند کنترل است. بر اساس مطالعات انجام شده هزینه‌های بیماران دیابت شامل هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه گفت: هزینه‌های مستقیم، هزینه‌های مراجعه به پزشک، انجام معاینات، آزمایشات، بستری در بیمارستان، اعمال هزینه‌های لیزر و دیالیز و هزینه جراحی‌های قلب و حتی هزینه‌های رفت‌وآمد را در برمی‌گیرد؛ اما هزینه‌های غیرمستقیم شامل بیمارانی می‌شود که به دلیل دیابت ترک کار می‌کنند یا به خاطر وجود زخم پا نمی‌توانند شغلی داشته باشند.

وی افزود: بر اساس آخرین برآوردها، هزینه درمان هر فرد دیابتی ۱۶۰۰ دلار معادل هشت‌صد میلیون ریال در سال است. البته باید این برآوردها بازبینی بشود.

استقامتی از برآورد هزینه‌های درمان دیابت در دنیا گفت: بر اساس برآورد فدراسیون جهانی دیابت، هزینه دیابت در دنیا یک تریلیون دلار است که هزینه دیابت در آمریکا به‌تنهایی ۴۰۰ میلیارد دلار بوده است؛ که ۳۰۰ میلیارد دلار هزینه‌های مستقیم بوده و ۱۰۰ میلیارد دلار هزینه‌های غیرمستقیم است. این در حالی است که هزینه هر فرد در آمریکا ۱۶ هزار دلار برآورد شده است.

وی با بیان اینکه در واقع هزینه‌های درمان هر فرد ایرانی یک‌دهم هزینه یک فرد آمریکایی است، ادامه داد: این موضوع گویای این است که هزینه‌های درمان در کشور خیلی ما پایین‌تر است؛ اما هزینه‌های درمان یک فرد دیابتی حداقل بیش از ۳ برابر یک فرد غیر دیابتی است. چراکه هم مراجعاتشان بیشتر بوده هم احتمال بستری شدن دارند. این بیماری، با عوارضی بر ترجمان‌های مختلف مانند چشم، کلیه، قلب و عروق، مغز و اندام‌ها همراه است و رسیدگی به آن، هزینه و مشکلات خاص خود را دارد.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن اطلاع‌رسانی دیابت بیان کرد: بر اساس دستورالعمل‌های جهانی این بیماران باید حداقل روزی ۳ بار قند خون خود را اندازه‌گیری کنند. افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ از انسولین استفاده می‌کنند. برای استفاده از انسولین هم باید سوزن تهیه کنند روزانه قند خون این گروه از بیماران باید با دستگاه قند خون بررسی شود. یک بیمار دیابتی باید به‌صورت ماهانه از سوی پزشک متخصصی ویزیت شودآزمایشات دوره‌ای باید انجام دهند و تحت نظر چشم‌پزشک و پزشک گوارش و غدد باشند. اگر دیابت عوارض بلندمدت داشته باشد که باید بیماران در بیمارستان بستری، دیالیز و لیزر شوند.

این متخصص غدد در پایان گفت: اگر نتوانیم جلوی بروز این روند ابتلا را بگیریم، در آینده هزینه‌های هنگفت مرتبط با بیماری دیابت و عوارض ناشی از آن بر اقتصاد و سلامت کشور تحمیل خواهد شد. دیابت بیماری مزمنی است که بر روند سوخت‌وساز قند در بدن تأثیر می‌گذارد. مواد غذایی گوناگونی در بدن انسان به قند یا گلوکز تبدیل می‌شوند تا انرژی موردنیاز را تأمین کنند. اگر به هر دلیلی گلوکز از طریق خون وارد سلول‌ها نشود و در جریان خون فرد باقی بماند، میزان قند خون بالا رفته و فرد مبتلا به دیابت می‌شود.

منبع: آنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها