|
کدخبر: 316536 امیرمحمد درویش

اختصاصی گسترش نیوز؛

گونی طلا بر دوش مافیای زباله / آشغال های میلیاردی پیمانکار دارد!

این روزها، زباله گردی را یک شغل می دانند که عده بسیاری از این راه درآمدهای نجومی کسب می کنند.

اقتصاد گونی طلا  بر دوش مافیای زباله /  آشغال های میلیاردی پیمانکار دارد!

زباله گردی، یکی از مشکلات بزرگ پایتخت است که عده ای برای امرار معاش، دست به این کار می زنند و زباله های با ارزش که عمده آن ها پلاستیک هستند را از مخازن جمع آوری می کنند. این افراد هیچ ارتباطی با مدیریت شهری ندارند و در اقدامی خودسرانه، دست به این کار می زنند. البته باید به این نکته اشاره کرد که عده ای از افراد زباله گرد، زیر نظر مافیای زباله فعالیت می کنند و از کنار طلای کثیف، زندگی خود را می چرخانند.

زباله-گردی

تلاش ۲۴ساعته برای پول کثیف

مدت زمان بسیاری است که افرادی را مشاهده می کنیم که با گونی های بزرگ در شهر تردد می کنند و این گونی های بزرگ که بر دوش می کشند، انبوهی از زباله را درون خود جای داده است. البته انبوهی از زباله با ارزش که با بازیافت، مجدد به چرخه تولید بر می گردند. زباله یا همان طلای کثیف، درآمد بسیاری برایشان دارد و حاضر نیستند این کار را رها کرده و به کار دیگری مشغول شوند. ساعت فعالیتشان، ۲۴ ساعته است و تمام طول روز، افراد گونی بر پشت یا همان زباله گرد را مشاهده می کنیم.

هرکس زودتر به مخزن زباله برسد، این امکان برایش وجود خواهد داشت، که زباله های با ارزشی را پیدا کرده و سود زیادی را به جیب بزند. اما عمده افراد زباله گرد، تحت نظر مافیای زباله فعالیت می کنند و درواقع، سرقفلی مخازن زباله به نام آن ها ثبت شده است. یک محله را انتخاب می کنند و حوزه فعالیتشان در همان محدوده است. مافیای زباله گردی به خصوص در شهر تهران، آنقدر قدرت گرفته است که درآمدهای میلیونی در ماه شاید به چشمشان نمی آید.

زباله-گردی۲

سود نجومی شبکه مافیا

سود نجومی شبکه های غیر رسمی زباله یا همان مافیا، بسیار نجومی است و هر کیلو زباله قابل بازیافت رقم بسیار بالایی دارد. افراد پیاده ای که روزانه در خیابان ها تردد می کنند، شاید در طول چندین ساعت، ۲۰۰ کیلو زباله قابل بازیافت را جمع آوری می کنند. اگر یک زباله گرد ۲۰۰ کیلو به مراکز بازیافت تحویل دهد، روزانه رقم قابل توجهی را به دست خواهد آورد. طبق گزارشات میدانی، زمانی که از یک زباله گرد پرسیده شد که آیا کار ثابت با حقوق ۷ میلیون درماه می خواهی، در جواب گفت که روزی ۳ میلیون درآمد دارد و این ارقام اصلا برایش معنا ندارد. با این حساب گر یک زباله گرد روزی ۳ میلیون درآمد داشته باشد، ماهانه مبلغ ۹۰ میلیون تومان پول به جیب می زند.

بسیاری از این افراد که تحت نظر مافیا فعالیت می کنند، درآمد به نسبت کمتری دارند و در ازای این فعالیت سخت، مبلغ اندکی دریافت کرده و در ازای آن جای خواب دریافت می کنند. حال شما تصور کنید که یک باند مافیا، ۲۰ نفر را زیر دست خود داشته باشد. محاسبه کنید که ارقام سنگینی به دست می آید که حتی تصورش را هم نمی توان کرد. بر اساس آخرین آمار، ۱۴هزار زباله گرد فقط در تهران وجود دارد که ۴هزار و ۷۰۰ نفر آن ها کودک هستند. قطعا باندهای مافیا، بهره کشی از کودکان را بهتر می دانند و سود بالایی از کنار آن ها به جیب می زنند. لازم به ذکر است که  آمار زباله گردی، نسبت به ۲ سال گذشته کاهش پیدا کرده است. در اسفند ۱۴۰۰، شغل ۲۴هزار نفر زباله گردی بود که این رقم در آن زمان بسیار وحشتناک به نظر می رسید

کودک-زباله گرد

فروش زباله به پیمانکاران و افراد غیر رسمی

سود زباله گردی آنقدر زیاد است که عده ای با خودروی شخصی اقدام به جمع آوری زباله می کنند و تحت نظر هیچ شخصی فعالیت ندارند. خودروی خود را کنار مخزن پارک کرده و در زباله ها به دنبال پلاستیک، نون خشک، بطری  و سایر موارد قابل بازیافت می گردند. ساماندهی یا از بین بردن فعالیت زباله گردها اگر صورت نگیرد، به زودی شاهد افزایش تعداد آن ها و بازگشت به آمار ۲ سال قبل خواهیم بود. طبق گفته زباله‌گردها، خریداران غیر رسمی و پیمان‌کاران، این پسماندها را به مبلغی بسیار بیشتر از مبلغ اعلام شده توسط شهرداری خریداری می‌کنند و به این دلیل زباله‌گردها تمایلی به فروش پسماندهای جمع‌آوری شده خود به مراکز بازیافت شهرداری ندارند و به افرادی می فروشند که پول بیشتری پرداخت کنند.

در زمان های گذشته، جمع آوری زباله، مختص افراد معتاد و کارتن خواب بود که برای درآوردن خرج مواد و اندکی غذا، اقدام به زباله گردی می کردند. اما باتوجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، افراد دیگری هم به این شغل روی آورده اند و همانطور که در بالا خواندید، عده ای با ماشین شخصی، اقدام به جمع آوری زباله می می کنند. حجم پول در گردش توسط مافیای زباله به اندازه ای بالاست که شاید به دلیل کمک به چرخه اقتصادی، دولت کاری با آن ها ندارد.

زباله-گرد

کلام آخر

امید است شهرداری تهران، فکری به حال مخازن زباله کند و همانطور که بارها وعده داده و عملی نکرده است، بر روی مخازن زباله درب به همراه قفل قرار دهد تا فقط ماموران خدمات شهری بتوانند به زباله دسترسی پیدا کنند. با این اقدام، هم جلوی مافیای قدرتمند زباله گرفته خواهد شد و هم بهره کشی از کودکان محدود می شود.

  • عباس کوهکن ارسالی در

    در کشور ما ایران هیچ کس جای خودش نیست.وق تی زاکانی شهردار تهران و چمران با یک قرن سن رییس شورای شهر تهران و خاندوزی وزیر و امثالم نجومی بگیران و شاسی بلند سواران ونخودچی خوران بیسواد مجلس باشد بهتر از این نمیشه انتظار داشت.

  • حمید کلباسی ارسالی در

    اینقدر که ایران مافیا دارد ، ایتالیا که مهد مافیاست ندارد!

  • حامد ارسالی در

    فقط میتونم بخاطر این خبر به حال نویسنده سنگ دل و بی انصاف تاسف بخورم یعنی واقعا چجوری حساب کردی که یک نفر روزی میتونه سه میلیون درامد داشته باشه اصلا داشته باشه با این خبر میخوای جلوی درامدشونو بگیری که چی بشه چرا میخوای از نون خوردن بندازیشون؟؟؟دلیلش چیه مطمئنم دلیلش هرچیزی میتونه باشه بجز اونیکه خودت توی خبرت نوشتی ان شاءالله روزی برسه که انسانهای با دل بزرگی داشته باشیم از خوشحالی هموطنانمون خوشحال باشیم نه از خوشحالیشون عذاب بکشیم البته اونیکه میره سطل آشغال میگرده مطمئن باش یه روزایی خوشحاله ولی شما هیچپقت رنگ و بوی خوشحالی نخواهی دید چون قلب بزرگی نداری حریصی. فقط میتونم بگم متاسفم برات

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها