|
کدخبر: 277563 امیرمحمد درویش

اختصاصی گسترش نیوز؛

خطر بزرگ زباله های شهری بیخ گوش تهرانی‌ها/ ناسا هشدار داد

امروزه تفکیک زباله و مدیریت پسماند از اهمیت بالایی برخوردار است و کارشناسان محیط زیست بر این باور هستند که دفن زباله به مرور زمان سبب می شود تا گاز متان وارد جو شود و ایجاد آلودگی و گرما کند.

شهری خطر بزرگ زباله های شهری بیخ گوش تهرانی‌ها/ ناسا هشدار داد

زباله طلای کثیفی است که اگر به درستی به بحث تفکیک آن پرداخته شود می‌تواند زمینه اشتغال افراد بیکار را فراهم کند و منبع بسیار خوبی برای تولید انرژی باشد اما متاسفانه پسماندهای تولیدی بدون تفکیک و معمولا به صورت غیراصولی دفن یا رها می‌شوند و آسیب‌های فراوانی به محیط‌زیست وارد می‌کنند.

بحث دفن اصولی و تفکیک زباله‌ همواره یکی از موضوعات بسیار مهم در بحث مدیریت شهری محسوب می‌شود. دفن غیراصولی زباله، عدم تفکیک زباله و رهاسازی آن در طبیعت می‌تواند تبعات و آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به محیط ‌زیست و زندگی انسان‌ها، گیاهان و حیوانات وارد کند، به همین دلیل دفن زباله از حساسیت بالایی برخوردار است.

 

سوزاندن-پسماند

متاسفانه برخی مواقع شاهد هستیم که حجم وسیعی از زباله‌های تولیدی در بخش‌های مختلف خانگی، صنعتی و ساختمانی بدون رعایت نکات حفاظتی و مدنظر قرار گرفتن بحث تفکیک توسط متولیان دفع پسماند در اطراف شهرها و کوه‌ها دفن رها می‌شود، گاها دفن زباله به این شیوه موجب متساعد شدن بوی ناخوشایند در فضا و محل تجمع حیوانات موذی خواهد شد.

همچنین در بسیاری از موارد محل مناسبی برای جمع‌آوری زباله‌های خانگی در سطح شهرها و روستاها در محلات پیش‌بینی نشده است و خانواده‌ها زباله‌های خود را در کنار خیابان یا کنار جوی‌های آب راه می‌کنند، فاصله زمانی تا جمع‌آوری زباله‌ها توسط خودروهای حمل زباله باعث می‌شود شیرابه‌های زباله‌ها بوی نامطبوعی را در آن محل ایجاد کند، این آلودگی می‌تواند زمینه بروز انواع بیماری شود و سلامت افراد را به خطر بیندازد. گسترش نیوز در این گزارش به بررسی آثار مخرب دفن غیر اصولی پسماند پرداخته است.

اهمیت بازیافت صحیح بر محیط زیست

بهروز بهزاد، فعال محیط زیست درباره تاثیرات سوزاندن زباله بر آب و هوا گفت: زباله‌های که سوزانده می‌شوند تاثیر بسیار منفی و مخرب بر محیط زیست دارد و می تواند در مدت طولانی اثرات بسیار زیان باری را داشته باشد. اصولا سوزاندن هرچیز در فضای آزاد برای محیط زیست بسیار آسیب رسان است.

این فعال محیط زیست افزود: درواقع سیستم از بین بردن پسماند باید با رعایت نکاتی همراه باشد که آسیب کمتری به محیط زیست وارد شود و ما باید از تجربیات کشورهای بزرگ دنیا در این مورد الگوبرداری کنیم. باید بدانیم چگونه زباله‌های خود را بازیافت کنیم.

بهزاد گفت: زباله‌ها از قدیم به طلای کثیف معروف هستند و این نشان دهنده اهمیت این امر است که اگر زباله‌ها درست بازیافت شوند چقدر می‌توانند دارای اهمیت باشند. البته نیازمند یک برنامه‌ریزی و سازماندهی است و باید متخصصین امر و کسانی که تجربه کافی و اطلاعات در این زمینه رادارند، برنامه ریزی را انجام دهند.

 

بهروز بهزاد

این فعال محیط زیست ادامه داد: یک سازمانی باید وجود داشته باشد تا مسئولیت تفکیک و بازیافت زباله‌ها را به روش‌های اصولی بر عهده بگیرد و همچین بودجه‌های مورد نظر هم برای این کار تامین شود و کم کم انجام چنین فعالیتی صورت گیرد.

بهزاد گفت: این کار در بازه زمانی کوتاه مدت جوابگو نیست. یعنی اگر بخواهیم به فکر این باشیم که اگر امروز اقدام بازیافت اصولی زباله صورت گرفت و فردا از شر زباله راحت می شویم اشتباه است. چنین اقدامی حدود ۵ الی ۶ سال زمان می‌خواهد تا به نتیجه برسد. بنابراین یک کار جمعی و سازمان یافته ای نیاز دارد و کمک دانشگاه‌ها و همچنین سازمان محیط‌زیست را به عنوان سازمان متولی می‌طلبد.

وی در ارتباط با آلودگی هوای تهران و همچنین سکوت سازمان محیط زیست خاطرنشان کرد: قطعا سازمان محیط زیست در این رابطه باید مسئولیت اصلی را داشته باشد اما متاسفانه قوانین به نحوی ترسیم شده‌اند که به راحتی این سازمان می‌تواند با متوسل شدن به این قوانین از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند.

بهزاد ادامه داد: در شهرها تمام کارهای مربوط به شهر را به شهرداری‌ها واگذار کردند و هر زمان که از مسئولان محیط زیست مبنی بر چرایی آلودگی هوا سوال می‌پرسیدم درجواب می‌گفتند که وظیفه ما نیست و مسئولیت با شهرداری است و با این جواب خود را از پاسخگویی مبرا می‌کردند.

وی افزود: هیچ شهرداری درجهان توانایی انجام چنین کار بزرگی را ندارد. به همین دلیل سازمانی  تحت عنوان سازمان مدیریت پسماند تاسیس شد که در ابتدا کار خود را با قدرت آغاز کرد اما بنا به دلایلی وقفه درکارش افتاد. همین سازمان را می‌شود به عنوان یک نهاد مسئول شکل داد و برایش برنامه‌ریزی کرد.

ابر ۵کیلومتری جنوب تهران ناشی از انباشت زباله است

اسماعیل کهرم کارشناس محیط زیست گفت: سازمان ناسا در جنوب پایتخت ابری را مشاهده کرده ناشی از وجود متان که مربوط به سوزاندن زباله نیست چرا که اگر پسماند سوزانده می‌شد، چنین ابری تشکیل نمی‌شد.

این کارشناس محیط زیست ادامه داد: چنین ابری که بر جنوب پایتخت تشکلیل شده بسیار آسیب زننده است و این گاز ۳۳ برابر منوکسید کربن و دی اکسید کربن، کره زمین را گرم می‌کنند.

کهرم افزود: در نتیجه این ابر ۵کیلومتری که ناسا در اطراف جنوب تهران کشف کرده است در اثر انباشت زباله است و نه سوزاندن زباله. عده ای بر این باور هستند که پیدایش چنین ابری ناشی از سوزاندن زباله است. زباله ۲ جنبه دارد یا گیاهی است یا جانوری که غیر از این زباله‌ای نداریم.

 

اسماعیل-کهرم

وی ادامه داد: چنین زباله هایی زمانی که دفن شوند فاسد می‌شوند و آن فساد مواد حیاتی که گیاهی و جانوری است باعث ایجاد گاز متان می‌شود. ضرری که گاز متان برای محیط زیست دارد مانند این است که در حجم بسیار بالایی ذغال یا بنزین و گازوئیل سوزانده شود. ضرری که ایجاد میکند بسیار بیشتر از گازهای گل خانه‌ای است.

کهرم گفت: ناسا اخطار داده است که جلوی چنین فعالیتی گرفته شود. البته ما مکان‌های دیگری هم داریم که در آنجا انبوه زباله دپو می شود. برای مثال در شهرهای شمالی، زباله را در جنگل دفن می‌کنیم. چنین فعالیتی باعث ایجاد گاز متان می‌شود و کافی  که رخنه‌ای در سطح زمین ایجاد شود تا گاز متان وارد آسمان شود.

این کارشنان محیط زیست ادامه داد: در سیبری، مجموعه موجوداتی که زیر یخ مدفون شده‌اند و درحال ایجاد گاز متان هستند اما به دلیل وجود یخ‌های اطراف اجازه متساعد شدن ندارند و زمانی که زلزله‌ای ایجاد شود و شکاف روی یخ‌ها به وجود بیاید این گازهای متان به مقدار بسیار زیاد دفن می شوند و به فضا می روند سپس همین روند سبب ایجاد گرم شدن کره زمین می‌شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها