|
کدخبر: 316449

وزرات بهداشت باید در زنجیره تامین دارو شفافیت داشته باشد/در صورت نبودن نظارت بیمار آسیب مالی میبیند

در همایش اولین رویداد اقتصاد و مدیریت دارو، فرزاد پیرویان، مدیر گروه اقتصاد و مدیریت دارویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بیان کرد که استفاده از پلتفرم‌های دارویی مزایایی دارد، اما سیستم نظارتی سازمان غذا و دارو باید قوی باشد.

اقتصاد وزرات بهداشت باید در زنجیره تامین دارو شفافیت داشته باشد/در صورت نبودن نظارت بیمار آسیب مالی میبیند

وی اظهار داشت: در صورت عدم وجود نظارت، حقوق مصرف کننده در خطر قرار می‌گیرد و وزارت بهداشت باید زنجیره تامین دارو را در پلتفرم‌های دارویی مشخص کند.

پیرویان تصریح کرد: زیر ساخت آیین نامه فروش اینترنتی باید آماده باشد و باید سازمان غذا و دارو زنجیره تهیه آن را تضمین کند. 

وی اظهار کرد: ۹۹ درصد داروهای مورد نیاز تولید داخل هستند و اکنون در شرایط تحریمی،  یک درصد داروها از خارج از کشور تامین می‌شود که به دلیل مشکلات تبادلات بانکی به سختی دارو به ما می‌دهند.

پیرویان گفت: اگر تحریم‌ها نبود روی مزیت‌های کشوری کار می‌کردیم و منبع صادرات را گسترش می‌دادیم. پتانسیل و توانایی داخلی برای تولید دارو بالا است و باید در حوزه اقتصاد دارو در سلامت راهکار‌هایی اندیشیده شود.

وی تصریح کرد: شیوه‌های متفاوتی برای قیمت گذاری دارو داریم و محصولات جدید دارو‌های گران قیمتی هستند که افراد کمی از آن‌ها استفاده می‌کنند که باید صرفه اقتصادی برای تولید کننده داشته باشیم و قیمت گذاری باید بر مبنای ارزش دارو تعیین شود.

پیرویان ادامه داد: بحث اقتصاد و مدیریت دارو بسیار وسیع است. کمبود منابع و نیاز‌های نامحدود، تامین دارو را بر سر دو راهی قرار می‌دهد.

پیرویان افزود: سازمان غذا و دارو بطور دائم قیمت گذاری دارو‌ها را پایش می‌کند.

در ادامه مراسم امیر محمد دهقان دبیر همایش اقتصاد و مدیریت دارویی گفت: اقتصاد و مدیریت دارو آنچه که علم آکادمی است وارد صنعتی شدن شود و بدون نگاه اثر بخش این شبکه اتصالات دارویی برقرار نمی‌شود.  

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها