|
کدخبر: 314312 شبنم درخشان

اختصاصی گسترش نیوز؛

آیا دارو کالای دیجیتال است و داروخانه ها دیجیتال مارکتینگ ؟

در حال حاضر شفاف سازی خاصی در خصوص توزیع دارو وجود ندارد. پلتفرم های فروش دارو هیچ محدودیت و ممنوعیتی از جهت توزیع دارو ندارند. نهاد نظارتی نیزآنها را کنترل نمیکند.

سلامت آیا دارو کالای دیجیتال است و داروخانه ها دیجیتال مارکتینگ ؟

نشست بررسی پلتفرم های اینترنتی فروش دارو، روز سه شنبه در سالن همایش رازی دانشکده داروسازی دانشگاه تهران با حضور نمایندگان سندیکا و انجمن داروسازان برگزار شد در این نشست رئیس شورای عالی نظام پزشکی محمود فاضل در خصوص چالشهای این پلتفرم در جمع داروسازان بیان کرد: ما قانونی در اجرای موضوع فروش اینترنتی نداریم و اگر بخواهیم این موضوع را ادامه دهیم باید از منظر قانونی، بررسی شود. در نظام پزشکی ما نگران سلامت مردم هستیم لذا احساس می کنیم با این پلتفرم ها که در حال حاضر توزیع دارو از طریق اسنپ دکتر یا دیجی کالا و... درحال فعالیت است تهدید شده. چرا که بسیار ممکن است داروهای قاچاق و ممنوعه در این پلتفرم ها توزیع شود و به دست مخاطب برسد.

وی ادامه داد: همانطور که میدانیم ۵۰ درصد قصور پزشکی مربوط به بخش دارو است به همین خاطر سازمان بهداشت جهانی تاکید زیادی برای امنیت دارویی از تولید تا توزیع دارد.

فاضل بیان کرد: من هشدار بعدی خود را در جهت ارتباط سلامت می‌دهم چرا که بخش عمده ای از درمان در مطب یک دکتر و از طریق ارتباط دریافت میشود و این روابط اخلاقی اگر حذف شود قطعا ارتباط بین مردم وداروساز مخدوش خواهد شدو داروساز از جایگاه خود افول خواهد کرد. ما تاکید داریم که حتما تدوین و تهیه آیین نامه ها با همکاری نظام پزشکی باشد.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی ادامه داد: هر پروژه ای که حضور پزشکان را کمرنگ کند برای ما نگران کننده خواهد بود. قابل ذکر است که در پرونده الکترونیک سلامت نمی‌توانیم فقط قسمت خاصی مثل توزیع دارو را حذف کنیم.

جمشید سلام زاده معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه به لزوم داشتن شرایط پلتفرم ها بیان کرد: از نظر ما پلتفرمها باید سه ویژگی داشته باشد؛ اصل مهم باید شفاف سازی باشد. از تجویز کننده تا بیمار و نوع بیماری و داروسازی که نسخه پزشک را ارائه خواهد داد. اصل دوم اینکه نقش داروسازان در این پلتفرم ها باید مشخص شود و ما به عنوان نائب انجمن داروسازان نمیپذیریم که داروسازان در این فرایند نادیده گرفته شود.

وی ادامه داد: سومین اصل این است که ارگان های نظارتی باید به کنترل اول تا آخر این پلتفرم ها دسترسی داشته باشند. اگر کنترل نباشد پلتفرم ها محکوم به فساد هستند. متاسفانه در حال حاضر هر ۳ اصل زیر سئوال است و اصلا مشخص نیست داروی فروخته شده در فضای مجازی از کدام داروخانه فروخته شده تنها چیزی که مشخص است این است که در فضای اینترنتی فروش دارو انجام شده است. البته شکایاتی هم در این حوزه به مراجع قضایی ارسال شده که فعلا ترتیب اثری صورت نگرفته است.

سلامی بیان کرد: ما با پذیرش سیستم های هوشمند جهانی ضمن اینکه پیشرفت فوق العاده هوش مصنوعی به حدی است که ماهم مشتاق هستیم با این تکنولوژی همراه شویم اما این موضوع نیازمند یک نهاد و سازمان واگذار کننده است که به اجرای این مسائل نظارت و شفافیت کافی وجود داشته باشد.

محمدباقر آیت الهی مدیر عامل تعاونی داروسازان اپکو در ادامه ودر  دفاع از این پلتفرم ها بیان کرد: در گذشته مکمل هایی که دی جی کالا توزیع کرد باعث موضع گیری انجمن های ونهادهای مختلف شد . در حالیکه می‌توانستند با ایجاد پلتفرمهایی به عنوان الگو در کنار این پلتفرم ها اشتغال زایی کنند و با  همراه شدن جهت تسهیل فرایند توزیع دارو همراه می‌شدیم.وی همچنین ادامه داد ایده فروش اینترنتی دارو بالاخره انجام میشد ولی متاسفانه فعالان صنف دارو آن را به شکل مناسب پیگیری نکردند.تا به الان نزدیک به سه سال است که پلتفرم‌های فروش دارو بدون نهاد نظارتی  در حال کار هستند و ما حالا به فکر قانونمند کردن آن افتاده‌ایم. صنف باید دلسوزانه تر عمل میکرد و زودتر به فکر فرایند قانونی کردن فعالیت ئلتفرم ها می افتاد.لازم است در این خصوص هوشمندانه عمل کنیم و بتوانیم  از این مسیر اشتغال زایی  و تسهیل گری برای بیماران داشته باشیم.

بهمن صبور نایب رئیس انجمن داروسازان بیان کرد: بیش از ۳۲۰۰ داروخانه داریم که حدود یک چهارم این شعبه ها در تهران است و بنابراین اگر اتفاقی متوجه شود اول برای تهران است و بعد برای شهرستان ها با تاخیر انجام میشود.

وی در ادامه بیان کرد: پیشنهاد ما این است که بهتر است ابتدا فروش مکمل ها و آرایشی و بهداشتی را پیش ببریم و باگهای موجود را دریابیم. الگوی مصرف دارو را کنترل کنیم . برای بیماران خاص و ناتوان این روند توزیع باید توسط دولت و به هزینه بیمه درب منازل آنها صورت بگیرد.نظر من این است که در حال حاضر در داروهای پر خطر را در این پلتفرم های به هیچ عنوان به فروش نرسانیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها