|
کدخبر: 316305

جاذبه‌های میلیونی کریسمس

از انارهای قرمز تا بابانوئل‌های پشت ویترین / درخت‌ کریسمس از ۳۰۰ هزار تومان تا ۲۴ میلیون تومان

روزهای پایانی آذر، درست زمانی که همه در تکاپوی سوروسات یلدا هستند، خیابان« میرزای شیرازی» رنگی دیگر به خود می‌گیرد. مغازه‌ها ویترین‌های خود را پوشانده‌اند و برای جشنی بزرگ تغییر دکوراسیون می‌دهند. نزدیک «کریسمس» دکورهای جدید با حضور بابانوئل‌ها رونمایی می‌شود.

اقتصاد از انارهای قرمز تا بابانوئل‌های پشت ویترین / درخت‌ کریسمس از ۳۰۰ هزار  تومان تا ۲۴ میلیون تومان

روزهای پایانی آذر، درست زمانی که همه در تکاپوی سوروسات یلدا هستند، خیابان« میرزای شیرازی» رنگی دیگر به خود می‌گیرد. مغازه‌ها ویترین‌های خود را پوشانده‌اند و برای جشنی بزرگ تغییر دکوراسیون می‌دهند. نزدیک «کریسمس» دکورهای جدید با حضور بابانوئل‌ها رونمایی می‌شود. به‌واسطه ویترین‌های تزئین‌شده با کاج‌های کریسمسی و بابانوئل‌های غول‌‌پیکر، دیگر خیابان میرزای شیرازی دست کمی از خیابان‌های اروپایی ندارد. اگر می‌خواهید شور و شوق شروع این جشن را تجربه کنید، قدم زدن در این خیابان را از دست ندهید؛ اما در مسیر باید چندین بار توقف کنید، زیرا بسیاری از افراد برای گرفتن عکس یادگاری آمده‌اند و شما باید تا اتمام عکسبرداری آنها توقف کنید. البته برخی از مغازه‌‌دارها مایل به عکسبرداری نیستند و روی ویترین آنها کاغذی با این نوشته نصب شده است: «عکسبرداری مطلقا ممنوع!»  در هر حال به‌لطف فضای مجازی مدت‌هاست که جشن کریسمس در ایران به جشنی لاکچری تبدیل شده و برخی افراد هزینه‌های سنگینی را متحمل می‌شوند تا عکسی را از این جشن در فضای مجازی منتشر کنند. این روزها بازار اقلام موردنیاز این جشن در بین گروه‌های مختلف شهروندان به‌ویژه شهروندان مسیحی، داغ است، به همین دلیل سری به خیابان میرزای شیرازی زدیم تا هزینه لازم برای خریداری اقلام جشن کریسمس را بررسی کنیم.

جشن کریسمس چیست؟

بسیاری از افراد جشن کریسمس را به‌عنوان زمان شروع سال نو میلادی می‌شناسند، اما جشن کریسمس و مراسم سال نو میلادی جدا از هم هستند. جشن کریسمس از روز تولد حضرت عیسی آغاز می‌شود و تا ۱۲ روز به‌طول می‌انجامد و در ادامه آن، جشن خاج‌شویان برگزار می‌شود. مسیحیان در جشن کریسمس آداب‌ورسوم ویژه‌ای دارند و به تزئین درخت کاج، پختن غذاهای ویژه، هدیه دادن، خواندن سرود و... می‌پردازند. کریسمس در کشورهای مختلف مسیحی بنا به سنت و رسم و رسوم آنان، با تفاوت‌هایی برگزار می‌شود، اما مهم‌ترین نقاط اشتراک این مراسم این است که مسیحیان در جشن میلاد عیسی مسیح به کلیساها می‌روند، در منزل یک درخت کاج را تزئین و چراغانی می‌کنند و در خیابان‌ها و کوچه‌ها دسته‌دسته سرودهای پرستشی و شکرگزاری اجرا می‌کنند. در ایام کریسمس حراجی‌هایی برپا می‌شود و در روز باکسینگ در ۲۶ دسامبر، کارمندان از کارفرمای خویش هدیه دریافت می‌کنند. امروزه در تمام جهان درخت کاج و سرو نماد مهم کریسمس به‌حساب می‌آید و چند سالی است که برگزاری عید مسیحیان در ایران حتی ازسوی هموطنان غیرمسیحی با جدیت دنبال می‌شود. البته فرقه‌های مختلف مسیحیت، این جشن را در تاریخ‌های متفاوتی برگزار می‌کنند. جشن کریسمس از روز تولد حضرت عیسی آغاز می‌شود و تا ۱۲ روز ادامه پیدا می‌کند. درباره سالروز تولد حضرت مسیح (ع) اختلافات زیادی وجود دارد. به عنوان مثال مسیحیان کاتولیک، پروتستان و بخشی از مسیحیان ارتدوکس روز ۲۵ دسامبر را سالروز تولد مسیح (ع) می‌دانند، در حالی که بسیاری از مسیحیان ارتدوکس معتقدند ۷ ژانویه یعنی تقریبا دو هفته بعد روز تولد مسیح (ع) است.

مسیحیان ارمنی نیز ۶ ژانویه را روز تولد مسیح (ع) می‌دانند. جدا از این برخی ۲۵ مارس و برخی ۲۸ مارس را سالروز تولد عیسی مسیح (ع) می‌دانند. با این‌همه امروزه بیشتر مسیحیان ۲۵ دسامبر را به‌عنوان روز تولد ایشان قبول کرده و آن را جشن می‌گیرند.

درخت‌ کریسمس از ۳۰۰ هزار  تومان تا ۲۴ میلیون تومان

درخت کریسمس یکی از اصلی‌ترین وسایل برای برگزاری این جشن است. معمولا برخی افراد تنها یک درخت کریسمس خریداری و هر سال برای جشن آن را تزئین می‌کنند. همچنین برخی برای دکور مغازه، آتلیه عکاسی یا محیط کسب‌وکار خود درخت کریسمس را خریداری می‌کنند. با کمی جست‌وجو در سایت‌های اینترنتی با قیمت‌های گوناگون درخت‌های کریسمس رو‌به‌رو خواهیم شد. به‌عنوان مثال درخت کریسمس ۹۰ سانتیمتری نوک برفی از ۳۵۰ تا ۴۱۹ هزار تومان، درخت کریسمس ۱۵۰ سانتیمتری با برف سنگین اروپایی از ۷ تا ۸ میلیون تومان، درخت کریسمس ۱۸۰ سانتیمتری برف سنگین تایلندی از ۸ تا ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، درخت کریسمس ۲۰۰ سانتیمتری تمام‌برف ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، کاج نوئل اروپایی سبز ۲۰۰ سانتیمتری با نرخ ۱۲ میلیون تومان، درخت کریسمس ۲۵۰ سانتیمتری سفید به همراه ال‌ای‌دی با نرخ ۲۴ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان و درخت کریسمس ۱۸۰ سانتیمتری برفی همراه با تزئینات با نرخ ۲۳ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

اگر حاضر به خرید اینترنتی نباشید در خرید حضوری نیز تفاوت نرخ آنچنانی نخواهید دید؛ نرخ درخت کریسمس در مغازه‌ها از ۶۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و به ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌رسد. البته اگر بخواهید درخت آماده با تزئینات را خریداری کنید باید حدود ۲۰ تا ۳۵ میلیون تومان هزینه کنید.  به‌عقیده فروشندگان به‌دلیل اینکه تزئینات سلیقه‌ای است، خرید درخت کریسمس آماده به‌ندرت انجام می‌شود؛ مگر برای استفاده در پاساژها یا کافی‌شاپ‌ها.  در کل برای خرید درخت کریسمس باید حداقل ۶ میلیون تومان هزینه کنید.

اکسسوری از ۱۰۰هزار تومان تا ۲۰ میلیون تومان

درخت کریسمس معمولا با اشیایی مانند ریسه، لامپ‌های رنگی، شمع، بسته‌های آجیل‌های گره شده به شاخه‌ها، آبنبات، حلقه گل و ستاره در بالاترین قسمت کاج تزئین می‌شود. اگر برای خرید این گوی‌های متنوع و رنگارنگ سری به سایت‌های اینترنتی بزنید با قیمت‌های مختلف آن رو‌به‌رو خواهید شد.  اگر از ابزار تزئین درخت کریسمس وارداتی استفاده کنید برای هر بسته ۱۰ عددی باید حدود ۲۰ میلیون تومان هزینه کنید. همچنین برای خرید تعداد کمی از گوی‌های وارداتی از ۲ میلیون و ۵۰۰ تا ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باید هزینه کنید، اما نمونه‌های ایرانی قیمت‌های مناسب‌تری دارند؛ آویز درخت کریسمس طرح گوی ۶ عددی با نرخ ۱۱۵ تا ۳۵۰ هزار تومان، آویز درخت کریسمس مدل گوزن اکلیلی ۳ عددی از ۱۱۰ تا ۲۵۰ هزار تومان، آویز درخت کریسمس مدل کلاه بابانوئل نمدی رنگ قرمز بسته ۸ عددی با نرخ ۸۰ هزار تومان و آویز پارچه‌ای درخت کریسمس مدل گوزن سفید تک‌عددی با نرخ ۱۲ هزار تومان به فروش می‌رسد.  اگر حاضر به خرید اینترنتی نباشید نرخ گوی‌های تزئینی در مغازه‌ها حسب اندازه و تعداد از ۳۵۰ هزار تومان شروع می‌شود و به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان نیز می‌رسد.  در کل برای تزئین منزل یا درخت کریسمس باید حداقل ۴ میلیون تومان هزینه کنید.

بابانوئل‌های ۷ میلیون تومانی

نماد دیگر کریسمس، بابانوئل است. این شخصیت دوستداشتنی یک پیرمرد چاق با ریش سفید بلند و لباس قرمز است و معمولا یک کیسه پر از هدیه در شب قبل از کریسمس برای بچه‌ها می‌آورد؛ شخصیتی خیالی که بیشتر افراد از کودکی رویای آن را دارند. تنها دیدن یک کارتون کافی است که این سوال در ذهن بچه‌ها ایجاد شود که بابانوئل کیست و چرا به خانه ما نمی‌آید؟ برای خرید بابانوئل از سایت‌های اینترنتی باید بین یک میلیون و ۲۰۰ تا ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه کنید.  اگر حاضر به خرید اینترنتی نباشید، باید برای خرید بابانوئل از مغازه‌ها، بسته به اندازه و کیفیت آن از یک میلیون تا ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه کنید.

در کل برای خرید بابانوئل زیبا باید حداقل ۴ میلیون تومان هزینه کنید. البته برخی هم برای گرفتن عکس یادگاری یا تجربه حس خوب این جشن به خرید کلاه بابانوئل بسنده می‌کنند که برای آن باید بین ۶۵ تا ۱۵۰ هزار تومان هزینه کرد.جوراب‌های عروسکی سایز بزرگ برای قرار دادن هدیه و آویز به درخت نیز ایده جالبی است که برای خرید آنها باید بین ۳۰۰ تا ۶۵۰ هزار تومان هزینه کنید.

عکاسی با تم کریسمس

در این سال‌ها برخی از بلاگرهای اینستاگرام حسابی کسب‌وکار آتلیه‌ها را برای عکس کریسمس سکه کرده‌اند و درست یک هفته قبل از این جشن، عکس‌های کریسمسی خود را با معرفی آتلیه منتشر می‌کنند تا هزینه عکس‌شان رایگان و تبلیغی نیز برای آتلیه شود.  برای اطلاع از نرخ این عکس‌ها با چند آتلیه عکاسی تماس گرفتیم. برخی از آنها هزینه‌ ورودی داشتند؛ یعنی با پرداخت ۵ میلیون تومان وارد آتلیه می‌شوید و تا تعدادی محدود امکان چاپ عکس دارید. برخی از آتلیه‌ها که هزینه ورودی نداشتند نیز هزینه چاپ عکس را اعلام می‌کردند که در حداقل سایز هزینه از ۲۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و در برخی ابعاد به ۷۰۰ هزار تومان می‌رسد. البته در موارد، حداقلی برای تعداد چاپ عکس مشخص شده و مشتری باید حداقل خرید را از آتلیه داشته باشد که از ۶۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و در برخی از آتلیه‌ها به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نیز می‌رسد. برخی از آتلیه‌ها بیش از ۳ دکور عکس کریسمس دارند که برای کودکان نیز متفاوت بود و برخی تنها یک دکور دارند.  در کل برای گرفتن عکس با تم کریسمس باید حداقل ۷۰۰ هزار تومان هزینه کنید.

یادگاری کوچکی از کریسمس

البته برخی همه لاکچری‌بازی کریسمس را کنار می‌گذارند و تنها به خرید اکسسوری‌های کوچکی برای شادی خود بسنده می‌کنند. برخی نیز این اکسسوری‌ها را هدیه می‌دهند. از میان هدایای گوناگون برای خرید ماگ‌ با طرح کریسمس باید بین ۳۰۰ تا ۸۵۰ هزار تومان هزینه کنید. اگر مایل به خرید گوی‌های موزیکال کریسمسی هستید، بسته به نوع و محتویات آن باید بین یک تا ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان هزینه کنید. همچنین برای خرید آویز در با تم کریسمس باید بین ۳۰۰ تا ۸۵۰ هزار تومان هزینه کنید.در کل برای خرید یادگاری کوچکی از این جشن زیبا باید حداقل ۵۰۰ هزار تومان هزینه کنید.

سخن پایانی

در بررسی قیمت اقلام کریسمس سری به مغازه‌های مختلف زدیم و در فروشگاه‌های اینترنتی نیز جست‌وجو کردیم که براساس این جست‌وجو به‌نظر می‌رسد سقف قیمتی خرید اقلام موردنیاز برای کریسمس ۲۰۲۴ کاهش یافته است. با این حال برگزاری جشن کریسمس مانند نوروز برای برخی از افراد اهمیت فراوانی دارد و باید اقلام موردنیاز آن را تهیه کرد که افراد باتوجه به وضعیت مالی اقدام به خرید اقلام مختلفی می‌کنند. همچنین با شروع این ایام بسیاری از کافه‌ها یا پاساژها دکورهای کریسمسی می‌زنند و اغلب فروش مغازه‌ها به کسبه است.

منبع: روزنامه صمت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها