|
کدخبر: 300860 فرشته صائمی

گفتگوی گسترش‌نیوز با عضو کمیسیون اجتماعی مجلس؛

علت اصلی پرداخت نشدن وام مشاغل خانگی مشخص شد

عنابستانی گفت: دولت در طول ۲ سال عمر خود به مشاغل خانگی توجه نکرده است. از دولت به اشتغال کلان کشور توجه نکرده چه برسد به حوزه مشاغل خانگی.

سیاست علت اصلی پرداخت نشدن وام مشاغل خانگی مشخص شد

صولت مرتضوی وزیر کار به تازگی سکاندار وزارت خانه شده بود که شکوه و شکایت خود را آغاز کرد. او پیش از این در سمت مشاور رئیس جمهور هم به مسئله وام مشاغل خانگی پرداخته بود. در حقیقت صولت مرتضوی ضمن شکوه و شکایت از دولت که وام‌های پیش‌بینی شده بودجه ۱۴۰۱ برای مشاغل خانگی، را واریز نکرده‌اند؛ از افزایش وام‌های مشاغل خانگی در  لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ خبر داد و وعده داد این وزارتخانه مشکلات مشاغل خانگی را کمتر می‌کند.

سهم مشاغل خانگی در بودجه ۱۴۰۲

ادعای صولت مرتضوی درباره افزایش تسهیلات مشاغل خانگی در لایحه بودجه ۱۴۰۲ خود را نشان داد کما اینکه تسهیلات مشاغل خانگی در لایحه مذکور افزایش ۳۳ درصدی به همراه داشت اما با گذشت بیش از ۴ ماه از شروع سال ۱۴۰۲هنوز خبری از پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی طبق برنامه بودجه سال جاری نیست و و بنابر گفته معاون اشتغال وزیر کار دولت هنوز مشغول پرداخت تسهیلات مندرج در بودجه سال گذشته است، از این‌رو هنوز به پرداخت تسهیلات قید شده در بودجه ۱۴۰۲ نرسیده است.

دولت هنوز مشغول پایان دادن به ردیف‌های بودجه سال ۱۴۰۱ است

بر همین اساس در رابطه با چرایی اجرا نشدن ارائه تسهیلات به مشاغل خانگی علی اصغر عنابستانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گسترش‌نیوز گفت: مانند بودجه سال ۱۴۰۱، در بودجه ۱۴۰۲ در تبصره ۱۶ مفادی در مورد تسهیلات مشاغل خانگی درنظر گرفتیم، البته هنوز دولت پرداخت تسهیلات ۱۴۰۲ را اعلام نکرده و دولت مشغول پایان دادن به ردیف‌های بودجه خود در سال ۱۴۰۱ است.

عنابستانی-مجلس

قرار نیست در برنامه هفتم توسعه به همه مسائل کشور توجه شود

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به سهم مشاغل خانگی در بودجه ۱۴۰۲ افزود: قرار بر این است که برنامه هفتم توسعه برنامه مسئله محور باشد، در نتیجه قرار نیست به همه مسائل کشور در آن توجه شود. به عبارت دیگر قرار شد برنامه چند مسئله را پیدا کند، آنها را به عنوان اولویت تشخیص بدهد و در طول ۵ سال موارد را حل کند.

عنباستانی در ادامه تصریح کرد: نکته مهم این است وقتی موردی در برنامه نیامده باشد به این معنی نیست که در طول بودجه‌های سنواتی به آن توجه نمی‌شود، این موضوعی است که روال عادی خود را دارد. برنامه باید مسئله محور باشد و تعدادی از مسائل اولویت‌دار کشورها را مدنظر قرار بدهد، هر چند با روندی که مشاهده می‌کنم و هر کسی می‌گوید برنامه میزان نیست، دوباره برنامه هفتم توسعه می‌شود، برنامه شلوغ و شلم شوربایی که هیچی از آن در نمی‌آید.

دولت به مشاغل توجه نکرده است

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه دولت تا چه اندازه به مشاغل خانگی توجه کرده است، یادآور شد: دولت در طی دو سال عمر خود به مشاغل خانگی توجه نکرده و معتقد هستم آن اندازه‌ای که از دولت انتظار داشتیم به اشتغال توجه نکرده چه برسد به حوزه مشاغل خانگی.

در مجموع اظهارات نماینده مجلس درباره افزایش سقف تسهیلات خانگی در شرایطی گفته می‌شود که طبق اعلام رسمی وزارت کار سقف وام مشاغل خانگی ۱۵۰ میلیون تومان است و این وام تنها به آن دسته از مشاغل مذکور تعلق می‌گیرد که تایید کمیته فنی را داشته باشند و از دستگاه اجرایی به بانک معرفی شوند. در تصویر زیر فرآیند دریافت مجوز مشاغل خانگی و فرآیند تسهیلات مشاغل خانگی را مشاهده می‌کنید.

وام مشاغل خانگی

این موانع برای پرداخت مشاغل وام خانگی در شرایطی صورت می‌گیرد که طبق گفته سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس این گروه از مشاغل در رده مشاغل ثبتی قرار دارند و تایید محور نیستند.

اما نکته پایانی درباره مشاغل خانگی مربوط به نکته‌ای است که عضو کمیسیون اجتماعی مجلس به آن اشاره کرد. واقعیت امر این است که بی‌توجهی دولت نسبت به بحث مشاغل و به ویژه مشاغل خانگی در شرایطی صورت می‌گیرد که این راه درآمد به امری متداول در جهان تبدیل شده، کما اینکه براساس آخرین آمار این روزها مترجمی و مدیریت مالی به عنوان پردرآمدترین مشاغل خانگی محسوب می‌شوند و می‌توانند در تولید ناخالص داخلی سهم به سزایی داشته باشند.

  • فرشته اسپان ارسالی در

    سلام پس چرا هنوز وام مشاغل خانگی پرداخت نشده ایا امسال واریز مشود

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها