|
کدخبر: 315237

صنعت گردشگری/ گردشگری گرجستان/ اقتصاد گرجستان

درآمد ۴ میلیاردی از گردشگری / ایرانی ها ۱۲۷ هزار بار به این کشور سفر کردند

در دوره ۹ ماهه اول ۲۰۲۳ بیشترین هزینه کرد گردشگران خارجی در گرجستان توسط بازدیدکنندگان از روسیه با ۳۶ درصد رشد و یک میلیون و ۱۴۹ هزار مسافر برابر با ۷۶۷.۴ میلیون دلار بوده است.

اقتصاد درآمد ۴ میلیاردی از گردشگری / ایرانی ها ۱۲۷ هزار بار به این کشور سفر کردند

گردشگری یکی از صنایع مهم غیر نفتی است که تاثیر بسزایی در جذب منابع ارزی و توسعه و رونق بازارهای کشور دارد. در سالیان گذشته، اهمیت صنعت گردشگری در سطح بین‌المللی هم از لحاظ تعداد گردشگران و هم از لحاظ درآمد ارزی همواره و به طور بی سابقه در حال افزایش بوده است. از مهم ترین عواملی که می‌تواند موجب جذب گردشگران بین‌المللی و داخلی شود تاسیسات و تجهیزات مربوط به صنعت گردشگری در داخل کشور میزبان می‌باشد.

صنعت گردشگری گرجستان در سال ۲۰۲۰ به سبب همه گیری کرونا به یکباره دچار رکود گردید و تعداد سفر شهروندان خارجی از ۹.۳ میلیون سفر به کمتر از ۱.۸ میلیون سفر کاهش یافت. در نتیجه صنعت گردشگری این کشور را با زیان‌های قابل توجهی مواجه ساخت.

در سال ۲۰۲۱ با کاهش تدریجی محدودیتها وضعیت صنعت گردشگری گرجستان در مسیر بهبود قرار گرفت. در سال  ۲۰۲۲ صنعت گردشگری گرجستان درآمد بیش از ۳.۵ میلیارد دلاری را تجربه کرد. به عبارتی به رغم آنکه تعداد مسافران خارجی به ۶۰ درصد قبل از همه گیری رسید، درآمد این صنعت به سبب افزایش قیمت خدمات از شاخص قبل از همه گیری (۳.۳ میلیارد) فراتر رفت.

درآمد صنعت گردشگری در ۹ ماه اول سال ۲۰۲۳ با ۲۶ درصد رشد نزدیک به ۳.۳ میلیارد دلار گردید که به تنهایی با شاخص کل سال ۲۰۱۹ برابر است.

در جایگاه‌های بعدی ترکیه با  یک میلیون و ۸۱ هزار مسافر ۴۸۵.۵ میلیون دلار (۱۰۶% +) ، اتحادیه اروپا با  ۳۲۹ هزار مسافر ۴۲۸ میلیون دلار (۶۴%+)، رژیم صهیونیستی با ۱۸۳ هزار مسافر ۲۵۸ میلیون دلار و اوکراین با ۱۱۶ هزار مسافر ۱۴۷.۵ میلیون دلار قرار دارند.

تعداد بازدید مسافران خارجی از گرجستان در ژانویه ـ سپتامبر ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۳ درصد افزایش یافته و به ۵.۶ میلیون نفر رسیده است. در طول ۹ ماه سال ۲۰۲۳، گرجستان نسبت به سال ۲۰۱۹ نزدیک به  ۷۷٪ شاخص سفر گردشگران خارجی را احیا کرد.

پنج کشور اول دارای بیشترین گردشگر در گرجستان طی ۹ ماه اول سال ۲۰۲۳ عبارتند از:

ـ روسیه یک میلیون ۱۴۹ هزار سفر ۴۷% رشد

ـ ترکیه یک میلیون و ۸۱ هزار سفر ۹۹% رشد

ـ ارمنستان ۷۳۶ هزار سفر ۴۱% رشد

ـ رژیم صهیونیستی ۱۸۳ هزار سفر ۱۷.۵% رشد

ـ جمهوری آذربایجان ۱۴۷ هزار سفر ۳۱% رشد

شهروندان جمهوری اسلامی ایران نیز در دوره ۹ ماهه در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۲ با ۲۲ درصد رشد نزدیک به ۱۲۷۰۰۰ هزار سفر به گرجستان داشته اند.

از مجموع سفرهای انجام شده به گرجستان نزدیک به ۴.۸ میلیون ورود مربوط به سفرهای گردشگری بوده است که نسبت به ژانویه ـ سپتامبر ۲۰۲۲ حدود ۷۶ درصد بیشتر است. در مقایسه با سال ۲۰۱۹، نزدیک به ۹۲٪ بازدیدهای گردشگری احیاء شد. بیشترین تعداد بازدید از گرجستان در ژانویه ـ سپتامبر ۲۰۲۲ توسط شهروندان روسیه انجام شده است.

در سال ۲۰۲۲ گرجستان تنها توانست رکورد ۲۰۱۹ را از نظر درآمد گردشگری بشکند و حدود ۳.۵ میلیارد دلار درآمد داشته باشد که ۷.۶ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است. اما هنوز  به لحاظ تعداد سفر گردشگران خارجی، گرجستان نتوانسته است به رکورد ۹.۳۴ میلیون سفر برسد.

در این دوره ۹ ماهه گرجستان توانسته است استفاده مناسبی از ظرفیت گردشگری خود  نماید. این در حالی است که گرجستان همچنان در حال توسعه زیرساخت‌های لازم برای ارائه خدمات بیشتر و بهتر به گردشگران خارجی است و پیش بینی می‌شود با توجه به ادامه روند ثبات ارزی و اقتصادی این کشور، صنعت گردشگری گرجستان همچنان نقشی مهم در توسعه اقتصادی ایفا نماید. به ویژه آنکه قبلا گرجستان تجربه پذیرش حدود ۹.۴ میلیون شهروند خارجی را در سال ۲۰۱۹ داشته است.

طبق انتظارات دولت گرجستان در پایان سال ۲۰۲۳ درآمد کشور از صنعت گردشگری می‌تواند به رکورد بی سابقه ۴ میلیارد دلار برسد.

 

 

منبع: وزارت امور خارجه

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها