|
کدخبر: 312163

صنایع دستی/سرپرست اداره کل میراث فرهنگی/اصفهان

خط هوایی اصفهان به مسقط تا دو هفته آینده افتتاح خواهد شد

استاندار اصفهان گفت: طبق اطلاعات تا دو هفته آینده پرواز مشقات به اصفهان فعال می شود که باید به این ظرفیت توجه شود.

گردشگری خط هوایی اصفهان به مسقط تا دو هفته آینده افتتاح خواهد شد

پنجمین جلسه گروه کاری اقتصاد گردشگری و صنایع دستی استان با حضور استاندار اصفهان، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری و سایر اعضا برگزار شد.

در این نشست وضعیت گردشگری استان اصفهان از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون مورد بررسی قرار گرفت.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در خصوص تأسیسات گردشگری استان و رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مورد وضعیت گردشگری سلامت در این استان گزارش ارائه کردند.

در این نشست سیدرضا مرتضوی، استاندار اصفهان ضمن قدردانی از حضور حماسی مردم اصفهان در آیین گرامیداشت ۱۳ آبان، گفت: روز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا از دوره‌های مؤثر و نقاط عطف انقلاب اسلامی است، با تسخیر لانه جاسوسی امتداد جنایت‌ها و توطئه های آمریکا در کشور قطع شد و به همین دلیل حضرت امام (ره) از این روز بعنوان انقلاب دوم یاد کردند.

اقتصاد گردشگری و اقتصاد دانش بنیان دو افق توسعه استان اصفهان

وی در خصوص دستور جلسات نشست، عنوان کرد: در استان اصفهان براساس سند آمایشی که با در نظر گرفتن مجموعه بضاعت‌ها، چالش‌ها، مشکلات و شرایط استان تنظیم و تدوین شده؛ دو افق اقتصاد گردشگری و اقتصاد دانش‌بنیان برای توسعه استان اصفهان ترسیم شده است.

استاندار اصفهان بیان کرد: از این رو در جلسات شورای برنامه‌ریزی و سایر جلسات کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان مقرر شد گروه کاری اقتصاد گردشگری با در نظر گرفتن زیرساخت‌های گردشگری استان راه‌اندازی شود.

 مرتضوی ادامه داد: متأسفانه حرکت‌های نرم در حوزه‌های گردشگری استان مغفول مانده است.

تأکید بر تدوین طرح جامع گردشگری استان اصفهان

وی با تأکید بر تنظیم و تدوین سند جامع گردشگری استان، اظهار کرد: انتظار می‌رود گروه کاری اقتصاد گردشگری استان و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با توجه به اعلام آمادگی اتاق بازرگانی و سایر نهادها برای پشتیبانی و حمایت از این طرح، سند گردشگری استان را تنظیم و تدوین کنند‌.

مرتضوی خاطرنشان کرد: در تنظیم و تدوین سند گردشگری چند اصل مد نظر قرار بگیرد، نخست اینکه موقعیت فعلی استان در حوزه گردشگری در سطح ملی و بین‌المللی تشریح و چالش‌های استان برای توسعه این صنعت استخراج شود.

وی ادامه داد: در مرحله بعد برای هر چالش راهکار مشخص و عملیاتی پیش بینی و در حوزه‌های مختلف نقشه راه استان مشخص شود؛ تنها در این صورت است که می‌توانیم در استان جذب گردشگر فعال و پایدار داشته باشیم.

تنظیم تقویم گردشگری استان ضروری است

مرتضوی گفت: تنظیم تقویم گردشگری می‌تواند در این مسیر بسیار راهگشا باشد؛ معتقد هستیم جامع ترین مکتبی که می تواند انسان را به سمت کمال و فلاح راهنمایی کند اسلام است.

استاندار اصفهان افزود: از این رو بایستی از ظرفیت هویت ناب ایرانی اسلامی برای گسترش حوزه تأثیر گردشگری استفاده کنیم؛ در پذیرایی از گردشگران نباید فرهنگ مغلوب باشیم زیرا در این صورت توسعه گردشگری با دوام نخواهد بود و هنجارهای جامعه بر هم می‌ریزد.

مرتضوی تصریح کرد: از این رو وقتی فرد به ایران و اصفهان سفر می‌کند بایستی فرهنگ ایرانی اسلامی را درک کند‌، در برنامه ریزی جنبه نرم گردشگری بایستی این اصول مد نظر قرار بگیرد.

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: پیامبر مکرم اسلام (ص) از گردشگران و تجاری که به مکه می آمدند برای تبلیغ استفاده می‌کردند، تبلیغ اسلام در شبه جزیره عربستان و سایر حوزه‌ها از طریق گردشگران بود.

پذیرش گردشگر با در نظر گرفتن فرهنگ ایرانی اسلامی

وی گفت: اگر در برنامه‌ریزی در حوزه گردشگری فرهنگ غالب باشیم به موفقیت می‌رسیم در غیر اینصورت هنجارهای جامعه بر هم می‌ریزد و بدون شک گروه‌های مردمی به مقابله می‌پردازند.

مرتضوی تصریح کرد: از این رو مشاوری که برای تنظیم و تدوین سند جامع گردشگری استان اصفهان تعیین می‌شود در حوزه زیرساخت و جنبه‌های نرم گردشگری با محوریت ارزش‌ها و هنجارهای ایرانی اسلامی طرح را تدوین کند.

استاندار اصفهان افزود: استانداردسازی خدمات گردشگری نیز باید در این طرح دیده شود.

وی متذکر شد: به صورت خاص فرمانداران و شهرداران بالأخص شهرداری اصفهان پای کار بایستند و در این حوزه ورود و به بهترین نحو نقش آفرینی کنند.

صندوق حمایت از گردشگری استان راه‌اندازی شود

مرتضوی در بخش دیگر سخنان خود، عنوان کرد: صندوق حمایت از گردشگری با ساختار مشخص در استان تعریف شود تا هزینه‌هایی که در حوزه گردشگری به دلیل نداشتن متولی زمین مانده است اجرایی شوند‌.

میزبانی اصفهان در رویدادهای ملی و بین‌المللی

استاندار اصفهان بیان کرد: در تلاش هستیم تا مناسبت‌ها، رویدادها و مراسم ملی را به سمت اصفهان هدایت کنیم در همین راستا اصفهان میزبان جایزه بین‌المللی مصطفی(ص) گردید.

وی افزود: پس از این رویداد که با حضور ریاست جمهوری برگزار شد به پیشنهاد رئیس جمهور مقرر شد در سالن اجلاس سران اصفهان میزبان رویدادهای ملی و بین‌المللی باشیم و ظرفیت سالن اجلاس سران اصفهان در اختیار رویدادهای ملی قرار بگیرد.

در گردشگری سلامت، کیفیت خدمات ارائه شده در اولویت قرار بگیرد

مرتضوی درخصوص گردشگری سلامت در استان، گفت: در ارائه خدمات به گردشگران سلامت رعایت ارزیابی و کیفی عمل کردن بایستی مد نظر قرار بگیرد؛ گردشگران سلامت سفیران و مبلغان خدماتی هستند که در اصفهان آن را دریافت می‌کنند.

وی عنوان کرد: به جای ایجاد رقابت منفی در کشور می‌توانیم تلاش کنیم از تجربیات سایر استان ها بهره‌مند شویم تا استان از ظرفیت گردشگری سلامتی که در اختیار دارد استفاده کند.

مرتضوی خاطرنشان کرد: طبق گزارش ارائه شده در نشست، پرواز مسقط به اصفهان از دو هفته آینده فعال خواهد شد بنابراین این ظرفیت نیز باید مد توجه قرار بگیرد.

 

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها