|
کدخبر: 314445

تولید کیفیت محور راهبرد جهانی‌سازی محصولات

شهرام شیرکوند-پژوهشگر اقتصاد تولید

رشد تولیدات متمرکز بر دانش در صنایع، یک رویکرد حیاتی برای توسعه صنعت هر کشور است. این رویکرد موجب ارتقاء فرآیندها، تکنولوژی‌ها، و دانش فنی در سراسر زنجیره تولید می‌گردد و سبب بهبود کیفیت، کارایی، ایمنی و نوآوری در تولیدات می‌شود. از مهم‌ترین جنبه‌های رشد تولید متمرکز بر دانش در صنعت خودرو می‌توان به این موارد اشاره کرد:

شیرکوند..

۱- تحقیق و توسعه

۲- همکاری با مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها، ۳-پیشرفت در فرآیندها و تولید

۴-آموزش و توسعه مهارت‌های کارکنان

۵- تولید پایدار در راستای محافظت از محیط‌زیست و استفاده بهینه از منابع

۶- توجه به ارتقاء ایمنی

۷-توسعه خودروهای الکتریکی و خودران.

تولید متمرکز بر دانش، توام با کارآفرینی و اشتغالزایی، رمز شکوفایی صنعت داخلی و توسعه صنعتی است. تقویت تولید دانش‌بنیان با هدف افزایش بهره‌وری و توسعه اشتغال پایدار بسیار حائز اهمیت است. زیرا توسعه تولید متمرکز بر دانش در کشور علاوه ‌بر ایجاد اشتغال و آسایش، سبب تولید محصولات جدید و با کیفیت‌ می‌شود. در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته صنایع خودروسازی، یکی از اجزای مهم اقتصاد ملی به‌شمار می‌رود و از عوامل اصلی توسعه اقتصادی و از اساسی‌ترین شاخص‌های توسعه اجتماعی کشورهاست. صنعت خودروسازی ایران به عنوان رکن دوم اقتصاد ملی و یکی از بخش‌های مهم صنعتی، در حرکت به سمت توسعه اقتصادی، از جمله بخش‌های زیربنایی اقتصادی کشور است که به صورت مستقیم فرآیند توسعه تولید مبتنی بر دانش را تحت ‌تاثیر قرار می‌دهد و از عوامل مهم توسعه کسب و کار و اقتصاد به شمار می‌رود. توجه به تولید دانش‌بنیان و طراحی و تولید محصولات جدید در شرکت‌های خودروساز داخلی (سواری و تجاری) نقش مهمی در خودکفایی و ارتقای کیفی تولید ملی کشور دارد.توسعه تولید خودرو و صنایع مرتبط با صنعت خودروسازی در کشور، علاوه بر ایجاد اشتغال، توسعه کسب و کار، توسعه رفاه و آسایش جامعه، سبب تولید محصولات رقابتی باکیفیت، توسعه صادرات صنایع داخلی و افزایش سهم بازار جهانی می‌شود. ایران در صنعت خودروسازی از زیرساخت‌های مناسبی برخوردار است در این راستا بهره‌گیری از فناوری‌های نوین صنعت در خودروسازی و ارتقای کیفی قطعات از مهم‌ترین پیش‌شرط‌های تولید دانش‌بنیان و تولید خودرو باکیفیت است و به‌ اعتقاد کارشناسان حوزه بازار، کیفیت محصول در کنار نرخ مناسب ضامن توسعه فروش و افزایش سهم بازارهای منطقه‌ای و جهانی است.

البته بهبود نقش صنعت خودرو کشور در توسعه صنعتی و اقتصادی در گرو اجرایی کردن ۵ راهبرد:

- ایجاد و توسعه پایگاه‌های تولید خودرو با علامت تجاری داخلی

- تاکید بر صادرات خودرو

- ایجاد و توسعه پایگاه تولید قطعات با علامت تجاری داخلی با تاکید بر مزیت‌های داخلی

- جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی برای توسعه صادرات و راه‌اندازی مراکز طراحی

-آزمون و خدمات مهندسی خودرو در منطقه است.

 کارشناسان حوزه‌های اقتصادی و صنعتی معتقدند بخش مهمی از موفقیت‌های راهبردی در زمینه توسعه اقتصادی و کسب‌وکار، به‌واسطه توسعه فعالیت‌های پژوهشی در خودروسازی و سرمایه‌گذاری در این بخش است.

جهش در تولید توام با رونق فروش، علاوه بر ایجاد اشتغال و آسایش آحاد جامعه سبب تولید محصولات باکیفیت‌تر و مناسب‌تر می‌شود. از سوی دیگر اگر کشوری دارای سازمان‌ها و صنایع تولیدی قدرتمندی باشد که توان حضوری موفق در بازارهای بین‌المللی را داشته باشند، قدرت اقتصادی آن کشور نیز افزایش خواهد یافت. تحقق توسعه تولید دانش‌بنیان تنها با تولید نوآورانه و باکیفیت ممکن است. با این روش شرکت‌های تولیدی از بازگشت سرمایه، سود فروش، سهم بازار، کاهش هزینه‌ها و نرخ سهام از رشد قابل‌توجهی برخوردار خواهند شد. اقتصاد دانش‌بنیان استفاده از دانش برای ایجاد کالاها و خدمات و یکی از الزامات اساسی در تحقق تولید دانش‌بنیان و تقویت برند کالاهای باکیفیت داخلی است و از آنجا که اقتصاد دانش‌بنیان برپایه تولید، توزیع و کاربرد دانش و اطلاعات تشکیل شده، اصلاح فضای کسب‌وکار برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان اهمیت زیادی دارد. به طورکلی، رشد تولید متمرکز بر دانش در صنعت خودرو نقش مهمی در بهبود کیفیت و ارتقاء تکنولوژی این صنعت دارد و می‌تواند به توسعه پایدار و نوآوری در این حوزه کمک کند و موجب افزایش اقبال محصولات ایرانی در بازارهای جهانی شود. بنابراین توسعه تولید نوآورانه و تقویت برند خودروهای داخلی، توجه به کیفیت و قیمت‌گذاری مناسب می‌بایست بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

 

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها