|
کدخبر: 314145

نهضت ملی مسکن / مسکن / دولت

خبر مهم درباره نهضت ملی مسکن / وزارت راه و شهرسازی شفاف سازی کرد

وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به انتشار مطلبی در پرونده منتشر شده در تاریخ ۱۵ مرداد روزنامه صمت، با عنوان کلی «تقریبا هیچ!» و تیتر اختصاصی بخش مسکن با عنوان «باخت در نیمه اول» توضیحاتی ارائه کرد.

اقتصاد خبر مهم درباره نهضت ملی مسکن / وزارت راه و شهرسازی شفاف سازی کرد

در این پاسخ آمده است: به منظور روشن کردن عموم و مخاطبان درباره آخرین فعالیت‌ها و عملکردهای دولت سیزدهم در حوزه مسکن، این اطلاعات منتشر می‌شود. هدف این اقدام، افزایش آگاهی عمومی و اطلاع رسانی به مخاطبان درباره آخرین پیشرفت‌ها و عملکرد دولت در بخش مسکن است.

وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم در راستای اجرای سیاست‌های توسعه مسکن اقدامات متعدد را تاکنون از جمله ساخت یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی در سراسر کشور، پیگیری برای تسهیل در تامین مالی خدمات زیربنایی و روبنایی، پرداخت سهم صندوق ملی مسکن برای تامین خدمات زیربنایی و افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن و کاهش نرخ سود بازپرداخت تسهیلات انجام داده است.

همچنین دیگر اقدامات دو سال اخیر شامل همکاری در پرداخت تسهیلات مسکن، پیگیری برای کاهش هزینه‌های بیمه تامین اجتماعی و مالیات پروژه‌های نهضت ملی مسکن، تشکیل دبیرخانه کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات استان‌ها، ساماندهی مشاورین املاک و همکاری در اصلاح صلاحیت‌های درخواست‌کنندگان مجوز بنگاه مشاور املاک، پیگیری ساماندهی و مدیریت سکوهای انتشار آگهی املاک مسکونی، ایجاد بستر ثبت رایگان قرارداد اجاره بین موجر و مستاجر در سامانه ثبت املاک و مستغلات و پیگیری و همکاری با مجلس شورای اسلامی در تدوین طرح «تنظیم و ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها» است.در ادامه به‌طور مختصر جزئیات هر یک از عملکردها توضیح داده می‌شود.

۱. اجرای طرح نهضت ملی مسکن به منظور کمک به افزایش عرضه مسکن:

نهضت ملی مسکن توسط وزارت راه و شهرسازی با هدف ایجاد ثبات قیمتی در بازار مسکن و تعادل‌بخشی از ابتدای دولت سیزدهم در حال اجراست. تاکنون در قالب نهضت ملی مسکن بیش از یک‌میلیون و ۸۶۷ هزار و ۷۱۹ واحد مسکونی به شکل انبوه‌سازی، واگذاری زمین با اجاره ۹۹ ساله، نوسازی بافت فرسوده، نوسازی مسکن روستایی، ساخت مسکن کارکنان نیروهای مسلح، پرداخت تسهیلات خودمالکی مسکن و تکمیل مسکن مهر در حال انجام است.معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در بیان جزئیات احداث واحدهای نهضت ملی مسکن، توضیح داد: هم‌اینک در بخش واگذاری اراضی ۹۹ ساله به صورت انفرادی و گروهی در شهرها به تعداد ۳۷۱ هزار و ۳۳۸ واحد، واگذاری اراضی با اجاره ۹۹ ساله به صورت انفرادی و گروهی در روستاها به تعداد ۴۳ هزار و ۴۳۶ واحد و انبوه‌سازی در اراضی با اجاره ۹۹ ساله به تعداد ۵۰۰ هزار و ۷۶۲ واحد در حال اجراست.قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح نهضت ملی مسکن افزود: علاوه بر آن، تعداد ۲۱۰ هزار و ۱۵۵ واحد نیروهای مسلح، ۱۵۸ هزار و ۵۳۶ واحد در قالب نوسازی بافت‌های فرسوده، ۱۴۳ هزار و ۶۷۷ واحد خودمالکی شهری، ۳۳۱ هزار و ۱۵۱ واحد مسکن روستایی و تکمیل ۱۰۸ هزار و ۶۶۴ واحد مسکن مهر در سراسر کشور نیز در حال اجراست.

۲. پیگیری برای تسهیل در تامین مالی خدمات زیربنایی و روبنایی:

با عنایت به پیگیری‌های صورت گرفته و براساس بند ص تبصره ۱۱ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲؛ به منظور تامین بخشی از منابع مالی مورد نیاز برای اجرای طرح (پروژه) های تامین خدمات زیربنایی و روبنایی طرح‌های حمایتی تامین مسکن، امکان تهاتر اراضی دولتی با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، شهرداری‌ها، استانداری‌ها (از طریق سازمان ذیربط)، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص)، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی براساس قیمت کارشناسی و به صورت ترک تشریفات وجود دارد.

۳. پرداخت سهم صندوق ملی مسکن برای تامین خدمات زیربنایی:

در راستای اجرای مصوبات ششمین جلسه شورای عالی مسکن، تاکنون قریب به ۳۵۰۰ میلیارد تومان، از محل منابع صندوق ملی مسکن برای تامین خدمات زیربنایی هزینه شده است و مقرر است وزارت نیرو و استانداری‌ها، هر یک به همین میزان نسبت به تامین مالی زیرساخت‌ها اقدام نمایند.

۴- افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن و کاهش نرخ سود بازپرداخت تسهیلات:

با عنایت به پیگیری‌های صورت گرفته، سقف تسهیلات ساخت مسکن در مناطق شهری به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش یافته و ضمنا نرخ این تسهیلات از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد برای پروژه‌های حمایتی مسکن کاهش یافته است. همچنین براساس مصوبه اخیر هیئت محترم وزیران، سقف تسهیلات ساخت مسکن در مناطق روستایی، از ۲۰۰ میلیون تومان به ۳۵۰ میلیون تومان (با نرخ ۵ درصد) افزایش یافته است.

۵- همکاری در پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن:

برنامه پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن به متقاضیان واجد شرایط در دستور کار بوده و طی ۶ ماه ابتدایی امسال به بیش از ۴۰ هزار متقاضی این تسهیلات پرداخت شده است.

۶- پیگیری برای کاهش هزینه‌های بیمه تامین اجتماعی و مالیات پروژه‌های نهضت ملی مسکن: به منظور کاهش با عنایت به پیگیری‌های صورت گرفته، قانون ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی اصلاح گردیده و هزینه‌های بیمه مذکور کاهش یافته است.

همچنین به منظور کاهش هزینه‌های مالیات پروژه‌های حمایتی مسکن و به استناد بند الف تبصره ۱۱ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲، «مالیات طرح (پروژه) های مسکن مهر بابت هر واحد مسکن مهر و واحدهای احداثی قانون جهش تولید مسکن (شامل ساخت، آماده‌سازی، محوطه‌سازی، زیربنایی و روبنایی) برای سال‌های ۱۳۹۸ تا سال ۱۴۰۲ در طرح (پروژه) های تفاهم‌نامه سه‌جانبه با سازندگان و تعاونی‌ها و پیمانکاران فرعی طرف قرارداد با آنها با هر نوع قرارداد و با معرفی وزارت راه و شهرسازی معادل ۳۰۰ هزار تومان برای هر واحد تعیین شده و هیچ‌گونه مالیات دیگری به غیر از مالیات بر ارزش‌افزوده بابت خرید مصالح به این طرح (پروژه) ها تعلق نمی‌گیرد.»

۷- تشکیل دبیرخانه کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات استان‌ها:

به منظور کنترل بازار املاک و مستغلات در سطح تمامی استان‌های کشور، دبیرخانه کارگروه تنظیم و کنترل املاک و مستغلات استان‌ها تشکیل شده است. این کارگروه حسب دستورالعمل اجرایی تدوین شده، می‌بایست چهار موضوع: ۱- ساماندهی بنگاه‌های مشاورین املاک ۲- شناسایی و برخورد با اخلالگران عرضه مسکن و زمین ۳- تسریع در شناسایی خانه‌های خالی ۴- پیگیری وام ودیعه مسکن در استان‌ها را پیگیری و عملیاتی نماید.

۸- ساماندهی مشاورین املاک و همکاری در اصلاح صلاحیت‌های درخواست‌کنندگان مجوز بنگاه مشاور املاک:

در راستای ساماندهی بنگاه‌های مشاورین املاک و برخورد با مشاورین املاک متخلف، از ظرفیت دستگاه‌های متعدد و ذی‌ربط در این خصوص استفاده می‌شود. در این راستا تاکنون ۹۷.۶۶۶ بازرسی از ۱۷۶.۵۳۲ مشاورین املاک فعال در سطح استان‌های کشور صورت پذیرفته که این امر منجر به پلمپ ۷.۰۴۴ مشاور املاک متخلف و اخذ جریمه تعزیراتی به میزان ۲۱۴.۴ میلیارد تومان شده است.

۹- پیگیری ساماندهی و مدیریت سکوهای انتشار آگهی املاک مستغلاتی:

ضوابط ساماندهی و مدیریت سکوهای انتشار آگاهی املاک مسکونی و نحوه درج آگهی در این سکوها توسط وزارت راه و شهرسازی به وزارت صمت اعلام و جلسات متعددی با دستگاه‌های مربوطه برگزار شده است. لازم به ذکر است در سکوهای مذکور، امکان احراز هویت ثبت‌کننده آگهی و همچنین تایید ثبت ملک آگهی شده در سامانه ملی املاک و اسکان به صورت اختیاری ایجاد شده است و اقدامات لازم جهت توسعه امور مربوط به ساماندهی و مدیریت سکوهای انتشار آگاهی برای کاهش اثرات منفی این سکوها در دستور کار قرار دارد.

۱۰- ایجاد بستر ثبت رایگان قرارداد اجاره بین موجر و مستاجر در سامانه ثبت املاک و مستغلات:

در راستای اجرای ماده (۱۸) قانون جهش تولید مسکن مبنی بر امکان ثبت کلیه معاملات املاک و مستغلات کشور توسط متعاملین در سامانه ثبت املاک و مستغلات، ایجاد بستر ثبت رایگان قرارداد اجاره بین موجر و مستاجر در سامانه مذکور فراهم شده و تاکنون بیش از ۳۸ هزار قرارداد به صورت رایگان بین موجر و مستاجر ثبت گردیده و برای آنان کد رهگیری صادر شده است.

۱۱- تکمیل و بروزرسانی سامانه ملی املاک و اسکان به عنوان ابزاری برای مدیریت بازار مسکن و اخذ مالیات از خانه‌های خالی:

در راستای ایجاد ابزار مناسب برای برنامه‌ریزی و مدیریت بازار مسکن، شناسایی خانه‌های خالی و اخذ مالیات از این خانه‌ها و همچنین ارائه خدمات سریع و آسان، حسب تبصره (۷) ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم تکمیل و به‌روزرسانی سامانه ملی املاک و اسکان کشور در دستور کار وزارت راه و شهرسازی است. در این راستا، تعداد خوداظهاری اقامت از متوسط روزانه ۵ هزار مورد به ۲۵ هزار مورد افزایش یافته است. همچنین در جهت ساماندهی بازار مسکن، به استناد سامانه مذکور در سال ۱۴۰۰، قریب به ۸۰ هزار واحد مسکونی خالی شناسایی و به سازمان امور مالیاتی معرفی شده که از این میزان براساس اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، برای بیش از ۶۳ هزار واحد برگه مالیاتی صادر شده است. همچنین برای سال ۱۴۰۱، در فاز اول فهرست مالکینی که بیش از ۲۰ واحد خالی داشته‌اند، به سازمان امور مالیاتی کشور معرفی شده‌اند.

۱۲- پیگیری و همکاری با مجلس شورای اسلامی در تدوین طرح «تنظیم و ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها»:

در راستای تنظیم و ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره، همکاری‌های گسترده‌ای جهت تدوین طرح مربوطه با مجلس شورای اسلامی صورت پذیرفته است. لازم به ذکر است، اهم محورهای این طرح شامل ۱- ساماندهی مشاورین املاک ۲- اخذ مالیات از اراضی بایر ۳- توسعه سامانه ملی املاک و اسکان کشور ۴- ارائه مشوق به موجرین ۵- تعیین حداکثر نرخ افزایش اجاره‌بها توسط شورای عالی مسکن در شرایط اضطرار ۶- کشف بازه قیمت مسکن و اجاره‌بها ۷- پرداخت تسهیلات کمک ودیعه مسکن ۸- ایجاد سکوهای ثبت رسمی اسناد و املاک ۹- ساماندهی خرید و فروش امتیازهای طرح‌های حمایتی تامین مسکن، می‌باشد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دولت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها