|
کدخبر: 313110

استان همدان / مسکن / دولت

کور سوی امید در دل همدانی ها / مشکل مسکن حل می‌شود؟

جهش و شتاب دهی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن با سیاستگذاری های دولت مردمی سیزدهم در همدان روزنه امیدی برای خانه دار شدن مردم این استان است.

اقتصاد کور سوی امید در دل همدانی ها / مشکل مسکن حل می‌شود؟

ایجاد مسکن به ویژه برای دهک های پایین از اولویت های مهم دولت مردمی سیزدهم است و در این راستا مسوولان تکمیل واحدهای مسکن مهر باقی‌مانده از دولت قبل و در کنار آن ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در قالب نهضت ملی را در دستور کار خود قرار دادند و این طرح ها در نقاط مختلف کشور از جمله استان همدان به سرعت در دست اجراست.

همسو با سیاستگذاری های دولت در استان همدان نیز واحدهای مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن با قدرت و سرعت در حال اجراست تا این طرح مهم و اثرگذار برای زندگی مردم به نتیجه برسد و بخش زیادی از همدانی ها به ویژه جوانان صاحب مسکن شوند.

دولت سیزدهم قرار است در طول چهار سال در قالب طرح نهضت ملی مسکن، ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای مختلف استان همدان بسازد.

عملیات ساخت ۱۱ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن، در ۱۴۵ هکتار از زمین‌های شهرک پرواز (جنب اراضی باغ میوه و فرودگاه همدان) خرداد ماه سالجاری آغاز شد.

با آغاز عملیات اجرایی ساخت این واحدهای مسکونی، تعداد واحدهایی که در استان در قالب طرح نهضت ملی مسکن در حال ساخت است به ۱۸ هزار واحد رسیده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان درباره آخرین وضعیت روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: طرح مسکن سازی در دولت سیزدهم با عنوان نهضت ملی مسکن با توجه به قانون مصوب مجلس و دستور آیت الله رئیسی به چهار میلیون نفر ارتقا یافت و تعهد استان همدان نیز ساخت ۱۰۰هزار واحد مسکونی در چهار سال پیش بینی شد.

احداث ۱۳۰ هزار واحد تا پایان دولت سیزدهم در همدان

مجید صالحی امیر افزود: طرح ساخت مسکن روستایی و بازآفرینی شهری نیز به این موضوعات‌ اضافه شد و برهمین اساس ۱۳۰ هزار واحد مسکونی تا پایان دولت سیزدهم در استان همدان احداث می شود.

وی ادامه داد: حدود ۱۰۰هزار نفر در نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند و ۵۰ هزار نفر واجد شرایط شناخته و تایید نهایی شدند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان گفت: در این استان ظرفیتی که در شاخه روستایی نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده احداث ۱۴ هزار واحد و در خصوص طرح بازآفرینی مسکن نیز احداث ۱۴ هزار واحد پیش بینی شده است و مابقی ظرفیت در بحث ساخت نهضت ملی مسکن و خودمالکی است.

تامین زمین برای ۲۸ شهر استان همدان

وی با بیان اینکه با پیگیری های روزانه و هفتگی استاندار همدان از این حوزه، ساخت و سازها در سال جاری شدت گرفت و تامین زمین و اراضی با همکاری دستگاه‌های اجرایی انجام شد تاکید کرد: تاکنون برای ساخت نهضت ملی مسکن برای ۲۸ شهر استان همدان زمین تامین شده است.

صالحی امیر افزود: قسمتی از اراضی نیاز به الحاق داشت که اگر از زمین‌های دولتی باشد هزینه برای مردم صفر می‌شود و با توجه به کمبود اراضی دولتی در استان همدان وقفه در تامین زمین ایجاد شد که با پیگیری های مستمر استاندار این مشکل رفع شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان خاطر نشان کرد: در خصوص شهر ملایر نیز حدود ۵۰۰ هکتار زمین از اراضی دولتی و توافق شده با مالکان انجام شد و در قالب ۲ شهرک کار جانمایی و طرح جامع توسط مشاور در حال انجام است که عملیات اجرایی آن در سال جاری آغاز می‌شود.

صالحی امیر اظهار کرد: در شهرستان ملایر به جز این ۲ شهرک پروژه های دیگری با کارگزاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آغاز شده که شامل ۵۰۰ واحدی و ۱۲۰ واحدی است که با حضور استاندار در هفته دولت کلنگ زنی شد و نیز در تمامی شهرهای شهرستان ملایر اراضی تامین شد.

۸۶ درصد متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در همدان و ملایر

وی ادامه داد: ۸۶ درصد متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در ۲ شهر همدان و ملایر هستند و لزوم توجه به احداث مسکن در این ۲ شهر ضروری است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان گفت: در شهر همدان پروژه ۱۱ هزار واحدی از اراضی متعلق به استانداری همدان با کارگزاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به این طرح اختصاص یافته است و با توجه به ماده ۱۰ قانون جهش مسکن زمین در اختیار راه و شهرسازی قرار گرفت و پروژه توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کلید زده شد که جای قدردانی دارد.

این مقام مسوول اظهار کرد: پروژه ۱۱ هزار واحدی همدان در طول چهار ماه پیشرفت مطلوبی داشته که ساخت سه هزار و ۵۰۰ واحد با پیشرفت خوب آغاز شده و اسکلت بعضی از واحدها به طبقه چهارم نیز رسیده است و در مرحله فونداسیون قرار دارد و برای مابقی قطعات نیز در حال انجام است بزودی شاهد پیشرفت چشمگیری در کل پروژه خواهیم بود.

این مقام مسوول اظهار کرد: پروژه ۱۱ هزار واحدی همدان در طول چهار ماه پیشرفت مطلوبی داشته که ساخت سه هزار و ۵۰۰ واحد با پیشرفت خوب آغاز شده و اسکلت بعضی از واحدها به طبقه چهارم نیز رسیده است و در مرحله فونداسیون قرار دارد و برای مابقی قطعات نیز در حال انجام است بزودی شاهد پیشرفت چشمگیری در کل پروژه خواهیم بود.

صالحی امیر با قدردانی از استاندار همدان در تامین اراضی برای نهضت ملی مسکن افزود: استانداری همدان تنها دستگاهی بود که ماده ۱۰ قانون جهش مسکن را اجرا کرد و اراضی متعلق به این دستگاه را به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص داد که دستگاه‌های دیگر از این موضوع استقبالی نکردند و طبق صراحت قانون دستگاه‌ها باید اراضی تحت اختیار خود را به این طرح اختصاص دهند.

وی ادامه داد: در شهر همدان پروژه ۶۹۰ واحدی و پروژه ۶۰۰ واحدی در شهرک بهشتی و نیز پروژه ۱۲۰ واحدی که تقریبا به اتمام رسیده و همچنین پروژه ۱۰۴ واحدی با کارگزاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) در شهرک مدنی در حال ساخت است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان افزود: پروژه ۴۸۰ واحدی با کارگزاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) در شهرک فرهنگیان کمابیش در حال پیشرفت است اما در یک مقطع زمانی این پروژه بخه اطر نامناسب بودن زمین از نظر شرایط فیزیکی نیاز به تقویت و بستر سازی داشت تا برای ساخت در نظر گرفته شود.

صالحی امیر ادامه داد: با توجه به اینکه به طور حتم باید شرایط و مقررات ساخت و ساز و استانداردسازی در ساخت پروژه ها رعایت شود و پروژه هم اکنون از چهار زون (قسمت) ، ۲ زون اسکلتش در حال اتمام است و پیمانکار و کارگزار پروژه قول داده که امسال اسکلت و قسمت اعظم سفت کاری به اتمام برسد.

شهرک اکباتانا نیاز ۱۰ ساله آینده شهر همدان به مسکن را حل می‌کند

وی گفت: همچنین شهرکی در امتداد مسیر همدان به تهران به نام شهرک اکباتانا احداث می شود و متولی ساخت آن شرکت شهرهای جدید است در حال پیگیری برای تملک اراضی هستند و ظرفیت ۱۲۰ هزار نفر جمعیت را دارد، که اگر انجام شود نیاز ۱۰ ساله آینده شهر همدان به مسکن حل می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان افزود: موضوع تامین زمین در سطح شهر همدان و ملایر حل شده و مابقی شهرها که ۱۴ درصد کل جمعیت تحت پوشش متقاضیان را بر عهده دارند بالای ۹۰ درصد مشکل تامین اراضی حل شده است.

وی ادامه داد: تعدادی از شهرها به خاطر ماده قانونی عدم استفاده از اراضی کشاورزی، در پی تعاملی که با جهاد کشاورزی انجام شد آن هم در حال رفع شدن است.

شتاب در روند اجرایی طرح نهضت ملی مسکن همدان

استاندار همدان، طرح نهضت ملی مسکن را یکی از طرح های مهم و اولویت دار دولت سیزدهم برشمرد و گفت: روند اجرایی ساخت و ساز طرح نهضت ملی مسکن در سطح استان شکل گرفته و با سرعت مطلوبی پیش می‌رود.

علیرضا قاسمی فرزاد اظهار کرد: زمین مورد نیاز برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در تمام شهرهای همدان تامین شده و طرح های اساسی برای واگذاری آنها تهیه شده است و در تعدادی از شهرها سیر مراحل تکمیلی را طی می‌کند.

وی در خصوص ساخت بافت‌های فرسوده نیز گفت: هفت شهر استان در زمره محلاتی هستند که می‌توانند از تشویقات ۱۹ گانه ساخت بافت فرسوده در شهرها بهره مند شوند که این تشویق‌ها در اختیار مردم و فعالان ساخت و ساز قرار می‌دهد که بافت‌های فرسوده را در این هفت نقطه شهری بازسازی کنند.

استاندار همدان تصریح کرد: واحدهای مسکن مهر که سال‌ها بلاتکلیف بودند، تعیین تکلیف شده و واگذاری به متقاضیان در حال انجام است.

قاسمی فرزاد با اشاره به رشد مطلوب ساخت و سازها در طرح نهضت ملی مسکن افزود: در مسکن روستایی با اقدامات شایسته قدردانی بنیاد مسکن کار با سرعت چشمگیری در حال انجام است و هر چه زمان می گذرد این اقدامات نمود بیشتری دارد.

وی ادامه داد: توافقات اسناد تقریبا نهایی شده، سند به‌نام دولت منتقل شده است و سیر مراحل قانونی را طی می‌کند.

استاندار همدان در خصوص طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان ها نیز گفت: در این جلسه فرمانداران گزارشاتی ارائه دادند و حاکی از این است که متقاضیان طرح مسکن ملی همه تعیین تکلیف شدند و هیچ متقاضی بلاتکلیف وجود ندارد.

قاسمی فرزاد تاکید کرد: به محض اینکه پیامک واریز وجه برای افراد واجد شرایط ارسال شود باید وجه و آورده اولیه را واریز کنند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها