|
کدخبر: 313793

بانک مرکزی / مواد غذایی/ قیمت سبزیجات

هشدار جدی درباره قیمت مواد غذایی / تورم در راه است؟

رئیس بانک مرکزی هند (RBI) گفت: هند با وجود تعدیل اخیر قیمت‌ها، در برابر شوک‌های قیمت مواد غذایی آسیب‌پذیر است.

اقتصاد هشدار جدی درباره قیمت مواد غذایی / تورم در راه است؟

بانک مرکزی هند تحت رهبری شاکتی‌کانتا داس، رئیس این بانک، به تغییرات شگرف در حال وقوع در حوزه اقتصاد اشاره کرده است. وی بیان کرده است که در حال حاضر، اعتدال در تورم اصلی قابل توجه است، اما کمیته سیاست پولی هند (MPC) باید با دقت و دقت به موضع ضدتورم عمل کند. این اظهارات نشان از نگرانی و توجه بانک مرکزی هند به مسائل تورمی و نیاز به تعیین سیاست‌های مناسب جهت مقابله با تورم و حفظ استحکام اقتصادی کشور دارد.

رئیس کل بانک مرکزی هند با بیان اینکه بانک مرکزی به رصد دقیق عوامل تورم‌زا ادامه خواهد داد، هشدار داد: هند با وجود تدابیر در نظر گرفته شده هنوز در برابر شوک های قیمت مواد غذایی ناشی از تغییرات شدید آب و هوایی آسیب پذیر است.

این دومین هشدار رییس بانک مرکزی هند در یک ماه گذشته در مورد خطرات ناشی از تورم مواد غذایی است.

داس گفت: در این شرایط، سیاست پولی به طور دقیق و فعالانه ضد تورم است.

تورم خرده فروشی هند در ماه سپتامبر (شهریور) به دلیل کاهش قیمت سبزیجات، بالاتر از هدف ۴ درصدی، به کمترین میزان در سه ماه اخیر یعنی ۵.۰۲ درصد کاهش یافت.

در ماه اکتبر (آبان)، نرخ تورم مصرف کننده به ۴.۸۷ درصد رسید که پایین ترین رقم در چهار ماه گذشته است اما تورم مواد غذایی و آشامیدنی در ماه اکتبر (آبان) بدون تغییر بود.

بانک مرکزی که نرخ کلیدی سیاستی را در چهار جلسه گذشته بدون تغییر نگه داشته است، انتظار دارد متوسط تورم در سال ۲۰۲۳-۲۰۲۴ به ۵.۴ درصد برسد که کمتر از تورم ۶.۷ درصد در سال مالی گذشته است.

روز گذشته وزارت دارایی در گزارشی اعلام کرد: نسبت به رشد خوش‌بین است اما تورم را یک «ریسک نزولی» می‌داند، به این معنی که قیمت‌ها می‌تواند کاهش زیادی داشته باشد و بر تقاضا در سومین اقتصاد بزرگ آسیا تأثیر بگذارد.

این موسسه در بررسی ماهانه اقتصادی اکتبر (آبان) خود اعلام کرد که خطراتی برای رشد تورم وجود دارد که باید دولت و بانک مرکزی هند را در حالت آماده باش نگه دارد.

بررسی این وزارتخانه نشان داد: انتقال کامل اقدامات سیاست پولی بانک مرکزی برای کنترل تورم ممکن است تقاضای داخلی را کاهش دهد. این امر به این واقعیت اشاره دارد که تشدید تهاجمی سیاست پولی برای کاهش قیمت ها، ظرفیت سرکوب تقاضا برای کالاها و خدمات را در پی دارد که بر رشد اقتصادی هند اثرگذار خواهد بود.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها